Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på 2 takter og 4 takter ?


Anbefalte innlegg

4-takter er for folk som ikke vil mekke, de er veldig lett og holde ved like, i motsetning til en 2-takter..

 

Dette kommer an på personen som behandler sykkelen, men men..

 

Jeg vil nå si at 4-takt har råest lyd, og ikke minst best for deg som kun vil kjøre, ikke skru..

 

Selv har jeg Aprilia med Rotax 123 ( 2-takts ) motor, som jeg skal få i stand i vinter =)

 

Skulle jeg kjøpt dyr sykkel ( fikk min billig, siden den trengte litt mekk ) så ville jeg kjøpt meg en Virago/Shadow/intruder med rå 4-takts lyd, godt drag, som er miljøvennlig og bensingjerrig..

Og meget lett og vedlikegolde.

2takts eller 4takts motor er hipp som happ om du kjører normalt, begge motorene har slitedeler som må skiftes engang i blant.

 

Men at en Shadow/Virago har så enormmt drag synes jeg ikke! Men ett jemnt og fint drag. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4-takter er for folk som ikke vil mekke, de er veldig lett og holde ved like, i motsetning til en 2-takter..

 

Dette kommer an på personen som behandler sykkelen, men men..

 

Jeg vil nå si at 4-takt har råest lyd, og ikke minst best for deg som kun vil kjøre, ikke skru..

 

Selv har jeg Aprilia med Rotax 123 ( 2-takts ) motor, som jeg skal få i stand i vinter =)

 

Skulle jeg kjøpt dyr sykkel ( fikk min billig, siden den trengte litt mekk ) så ville jeg kjøpt meg en Virago/Shadow/intruder med rå 4-takts lyd, godt drag, som er miljøvennlig og bensingjerrig..

Og meget lett og vedlikegolde.

Hrrmm, godt drag i en Virago? hørte jeg DRAG? :!:

 

har selv hatt en Virago 125ccm for 2år siden, den gikk dårlig, fikk den i 110km/t og dro ennda dårligere. toppfarten kom nok av kubikken og seigheten ikke at den var sprek akkurat!

 

mopeden min som jeg har hatt trim på fikk jeg derimot i nærmere 130, og den ble veldig "vepse hissig" . tipper på ca 14-15000 omdreininger effeketen var på 18HK, virago har 11+ at den veier 150kg....

Lenke til kommentar
2takts eller 4takts motor er hipp som happ om du kjører normalt, begge motorene har slitedeler som må skiftes engang i blant.

Det er ikke det nei, en god firtakter kan gå 100 000km hvis den tas godt vare på og ikke kjøres for hardt, en totakter er utslitt lenge før den når halvparten. Hondaen min har gått 160 000km og har vert overhalt kun en gang (byttet alt i sylinder og topp) og først nå begynner det å bli på tide med en runde til, skulle likt å se den totakteren som klarer det :cool:

 

Levetiden kan vel måles i hvor mye bensin den sluker, en totakter som sluker 0.6 på mila varer ca halvparten så lenge som en firtakter som klarer seg med 0.3 :!:

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Levetiden kan vel måles i hvor mye bensin den sluker, en totakter som sluker 0.6 på mila varer ca halvparten så lenge som en firtakter som klarer seg med 0.3  :!:

En 2 takter varer nok lengre enn halvparten, kommer alt ann på kjøringa.

Drar du den ut max på hvert gir så er det jo stempelet som får julinga da dette må jobbe hinsides fort.

Så skifter man stempel, kjører normalt, bra vedlikehold så holder de akkurat like lenge. ;)

 

Er forøvrig enig med Mekkeren som syntes draget i en shadow var elendig, det er elendig, dessverre :roll:

Endret av Deuce
Lenke til kommentar
Tror jeg formulerte meg litt dårlig, etter hva jeg har hørt skal 4-taktere ha bedre bunndrag..

 

Mekkeren, det sier seg jo selv at en moped med trim så den har 18hk drar bedre en virago. :ermm:

ja, du har vel forsåvidt rett i at en 4-takter drar mer fra bunnen av. det er vel det stedet der 4-taktere kan være sprekere, men når man kommer litt opp i turtall er det som regel 2-takt som er tingen, 2-takt drar vanligvis best fra rundt 5-6000Rpm og oppover.

Lenke til kommentar

Potta på totaktere fungerer ikke kun som mottrykk. Den fungerer faktisk omtrent som en kompressor. Når eksosgassene slipper ut av sylinderen så kommer de først til et sted der røret utvider seg vertikalt (om man ser alt fra siden (2D) som på en tegning i en bok). Da må gassene trekke seg sammen vertikalt og vil da suge eksos ut av sylinderen(e) og suge bensin inn i sylinderen. Noe bensin vil også midlertidig bli sugd ut i eksosen. Så kommer gassene til der hvor røret krymper inn igjen. Da vil gassene bli pressa sammen vertikalt og må da utvide seg horisontalt, og presse overskuddsbensinen tilbake i sylinderen og komprimere dette litt ekstra.

 

Ved å forandre på potta kan man derfor få motoren til å forandre turtallsegenskaper temmelig drastisk. Grunnen til at man får tak i 100000 forskjellige typer trimpotter til totaktere.

 

Står i boka at det er lyddtrykket som tar seg av jobben i potta, men er litt usikker da jeg ikke er så flink til å oversette.

 

Et par ting til: Hva som er sprekest på bunn/midt/topp-drag kommer fullstendig an på hvordan motoren er konstruert!

Totaktere gir mer effekt og dreiemoment pér kubikk også på motorer med høyt sylindervolum, men tar man mye effekt utav en stor totakter blir den livsfarlig å kjøre!

Totaktere kan faktisk være veldig driftsikre. De har MANGE FÆRRE bevegelige deler enn en firetakter. (Mindre som kan gå galt.) Men stempelslitasje er et uungåelig problem. (Pga. porter i sylinderen. Noe firetakterne ikke har).

Stempelet på en totakter suger bensin inn i motoren (veivhuset) når det går oppover faktisk, og presser bensinen som er i veiva opp i sylinderen når det beveger seg nedover.

Totaktere "spiser plugger." :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som jeg ser her, sår det flere som mener at 4-takt egner seg best der hvor man ikke er så nøye til vekt og fra 250ccm og oppover. Noen her som har prøvd KX 250F? Den veier faktisk under 100kg.. KX 250 som er 2-takter, er faktisk tyngre enn sin 4-taktede bror..

Endret av _Mayhem_
Lenke til kommentar
Som jeg ser her, sår det flere som mener at 4-takt egner seg best der hvor man ikke er så nøye til vekt og fra 250ccm og oppover. Noen her som har prøvd KX 250F? Den veier faktisk under 100kg.. KX 250 som er 2-takter, er faktisk tyngre enn sin 4-taktede bror..

Men hvilken har best vekt/effekt-forhold?

 

KX250: 56,5HK

KX250F: 43HK

 

KX125 (2-takter): 41HK og veier 5,5kg mindre enn 250F.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Finnes jo feresten også KX 500 2-takt! en av de sjeldene store 2-takter'ne, synd den ikke ble vidre utviklet. da lurer jeg på hva effekten til den hadde vært! 80Hk ??

 

KX 500 har 64Hk på såvidt over 100Kg. så 250'n er nok minst like sprek, tenk på gøy hvis de hadde fortsatt og utvikle 500 2-takt!!! det hadde vært saker det! :thumbup:

Lenke til kommentar

På 500 crosserne (2-takt) er det nesten ikke tat tut noe effekt pga. et STORT praktisk problem. Å få all den enorme effekten ned på bakken og forvandle den til framdrift.

 

Honda CR250R har ca. 59,5HK. CR500R har "bare" 5HK mere, og er alikavel omtrent umulig å kjøre. Ikke uten grunn de har slutta å produsere den. (Alikavel føles 250 crosser nesten som moped i forhold til 500.)

 

Sitat fra en crosser-test i ett eller et anna blad: "Når en stor totakter får nok plass går det fort. VELDIG fort!!!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Men så teller ikke antall hk i en crosser mest da :p Det er dreiemomentet på lavere turtall :p

Jeg ville ikke hatt en crosser som måtte opp i 10-12000 rpm bare for å komme seg over en liten kvist i terrenget :p dere skjønner poenget :)

 

Men har alltid hatt en forkjærlighet til totakterne ;)

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...