Gå til innhold

Hvor høy FSB før HDD tar skade?

Anbefalte innlegg

Jeg siter her og leker meg litt med FSB-en på et MSI Kt4-L hovedkort, dette har ikke FSB/AGP lock og i hovedkorte sitter det en Athlon Xp 2000 og spørsmålet er hvor høyt jeg kan skru FSB-en før HDD-er og skjermkort evt lydkort tar skade?

Endret av speed-man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mitt gamle KX7-333 klarte jeg aldri å ødelegge noe.

Bortsett fra at en gammel WD-disk fikk garblet innhold.

Men disken var like hel sånn "fysisk sett".

Greide en PCI-fart på rundt 40MHz før maskina ble ustabil.

Etter hva jeg kan se har kortet mulighet for 5:2:1 PCI-divider.

Men jeg vet ikke om denne kan settes manuelt på MSI-kort, eller om den bytter fra 4:2:1 til 5:2:1 ved en gitt frekvens.

Om du på et eller annet vis får igang 5:2:1-divider'n bør en FSB et sted mellom 180-190MHz være oppnåelig. Om kortet er standhaftig på 4:2:1 er nok rundt 150MHz mer realistisk (150MHz /4 = 37,5MHz).

Edit:

Om du fremdeles har den tynne grønne flisa av en NB-kjøler kan det være en idé å bytte ut med en litt kvassere kjøler. Feks de billige NB-ribbene fra Zalman.

Endret av Bach
Lenke til kommentar

Finst det noe programvare som kan vise nåverende PCI-bus på min maskin? Kjører nå min xp 2000 på nøyaktig 2.00 (12.5 * 160) og vist hovedkorte er innstilt på 4:2:1 PCI-divider vil PCI-busen ligge på rundt 40 mhz noe som er farlig høyt!

Endret av speed-man
Lenke til kommentar

Tror ikke du får så ille mye ut av det kortet der gitt, men et par hundre mhz burde være fullt mulig ;)

Om hdd tar skade, er helt avhengig av produsent tenker jeg.

Skal du klokke, kjøp et Nforce2 basert kort! :)

Da blir alt bra, og du kan klokke til det ikke vil mer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...