Gå til innhold

Behandling av batteri!

Anbefalte innlegg

Har et relativt gammelt kamera, Sony Cybershot DSC-P1 som jeg kjøpte for noen år siden. Nå er jeg på det andre batteriet, og problemet begynner å bli svært irriterende. Ofte kan jeg nesten ikke få slått på kameraet før det konker ut og er tomt. Dette kan gjerne skje etter å nettopp ha ladet batteriet. Kameraet bruker batteri av typen info lithium fra Sony. Dyre er de også, over 600,-. Siden jeg heller ikke har brukt dette batteriet så mye at det tilsier at det skal være så dårlig misstenker jeg at det kan lide av et minne eller noe som jeg har hørt om et sted. Dette skal være noe slikt som at det pga feilaktig lading og lagring blir litt "tusset"... Det jeg da også har hørt er at man da skal kunne fikse dette ved lading og utlading noen gjentatte ganger.

Stemmer dette, og eller er det andre tips?

Hvordan lader man så ut et slikt batteri? I en batteri lader jeg har her for aa batterier er det en utladingsfunksjon, min ikke i kameraet mitt. På en eller annen måte må det jo være mulig...

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dette med minneeffekt hos batterier kan du se bort fra, det eksisterer ikke på annet enn helt spesielle typer batterier som ikke blir brukt til vanlige formål.

Når det gjelder lading/utlading så vil ikke det ha noen annen effekt enn vanlig slitasje på batteriet, jo flere ganger man lader/lader ut ett batteri, jo fortere slites det, akkurat som ved vanlig bruk.

Du skriver ingenting om hvor gammelt batteriet ditt er, men jeg mistenker at det lider av alderdomstegn, batterier vil etterhvert miste kapasiteten uansett om de brukes eller ikke men ved hyppig bruk vil de slites fortere.

Det eneste du kan gjøre er nok dessverre å bite i det sure eplet og kjøpe nytt batteri, det er umulig å "reparere" det gamle.

Er batteriet ditt derimot relativt nytt så ville jeg tatt det med dit du kjøpte det og klage, det kan være feil på batterier som alle andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...