Gå til innhold

Vignetter, den mest oversette delen av film

Cuneax

Anbefalte innlegg

På engelsk kalles dette "main titles". Det er sekvensen som ofte er å se på starten av filmer og serier, hvor skuespillere og stab kreditteres.

Som oftest benyttes ikke potensialet vignetter har til å utrykke noe, f.eks. en stemning eller et skjult budskap, i stedet er det bare døll skrift over en platt bakgrunn. Men det finnes eksempler på geniale vignetter. Det finnes vignetter som gjør filmer verdt å se alene på basis av dem.

Akkurat nu kommer jeg på to filmer som har fantastiske vignetter, og har dere ikke sett dem ennu, så kom igjen! Hva venter dere på? Disse filmene er "Se7en" og "Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain".

De som har lagd filmene har virkelig forstått at vignetter kan brukes til kunst, filmkunst, noe filmer flest i dag mangler. Her slipper de fantasien og gleden over filmmediet løs, og lager noe som bidrar til å gjøre filmene enda bedre.

Vet dere om noen andre filmer som har bra vignetter? Diskutér gjerne om det jeg har sagt her virkelig har så stor betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se7en og To Kill a Mockingbird har kongevignetter.

Second!

Likte vignetten til Gone in 60 Seconds jeg... ;)

Vignetten, hvis den kan kalles det, i The Green Mile er bra, og den blir bare enda bedre hvis du har sett filmen noen ganger... :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Enig der. Må nok være rulleteksten :p

Eller fargebruk, skripting, klipping, lyssetting, fokusering osv.

Lenke til kommentar
Vangelis og Hans Zimmer er vel kongene?

np: Vangelis - Blade Runner theme.

:dontgetit:

Edit: Jepp, vignetten på Se7en er bra, kommer ikke på noe annet enn det som er nevnt hittil.... :ermm:

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Haha, de franske filmene har en god del godbiter ja! ;) Kan ikke huske themet i den ultravoldelige Doberman, men persongalleriet er noe jeg aldri kommer til å glemme.

Apropos ikke-engelske filmer:

"Lola Rennt" og "Der Krieger und Die Keiserin" har meget gode vignetter. Står i stil med begge filmene.

:love: Tom Tykwer :love:

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...