Cuneax Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 På engelsk kalles dette "main titles". Det er sekvensen som ofte er å se på starten av filmer og serier, hvor skuespillere og stab kreditteres. Som oftest benyttes ikke potensialet vignetter har til å utrykke noe, f.eks. en stemning eller et skjult budskap, i stedet er det bare døll skrift over en platt bakgrunn. Men det finnes eksempler på geniale vignetter. Det finnes vignetter som gjør filmer verdt å se alene på basis av dem. Akkurat nu kommer jeg på to filmer som har fantastiske vignetter, og har dere ikke sett dem ennu, så kom igjen! Hva venter dere på? Disse filmene er "Se7en" og "Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain". De som har lagd filmene har virkelig forstått at vignetter kan brukes til kunst, filmkunst, noe filmer flest i dag mangler. Her slipper de fantasien og gleden over filmmediet løs, og lager noe som bidrar til å gjøre filmene enda bedre. Vet dere om noen andre filmer som har bra vignetter? Diskutér gjerne om det jeg har sagt her virkelig har så stor betydning. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Phone Booth er den eneste jeg kommer på i farten. Kan ta en edit hvis jeg kommer på flere edit 1: fin tråd dette her, har ikke tenkt gjennom effekten vignetter har på film Endret 3. juli 2004 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Se7en og To Kill a Mockingbird har kongevignetter. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Når vi først er inne på David Fincher . I tillegg til Seven så kan man også ta med Panic Room og Fight Club... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Fight Club... Likte ikke den introen jeg. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Panic Room ... hadde den kule hvor kamera gikk gjennom nøkkelhull og sånt? Skikkelig hi-tech, fancy shits? Den liker jeg Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Vignetten til Crying Freeman, synes jeg er kul. mvh Pantera Lenke til kommentar
T.L Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 I mullholland drive så får man i hvertfall noen vage hint for å skjønne filmen da. Men vet ikke om det var akkurat det du var ute etter. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Se7en og To Kill a Mockingbird har kongevignetter. Second! Likte vignetten til Gone in 60 Seconds jeg... Vignetten, hvis den kan kalles det, i The Green Mile er bra, og den blir bare enda bedre hvis du har sett filmen noen ganger... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Vignetter er forresten ikke den mest oversette delen av film. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Enig der. Må nok være rulleteksten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Enig der. Må nok være rulleteksten Eller fargebruk, skripting, klipping, lyssetting, fokusering osv. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Vangelis og Hans Zimmer er vel kongene? np: Vangelis - Blade Runner theme. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Vangelis og Hans Zimmer er vel kongene? np: Vangelis - Blade Runner theme. Edit: Jepp, vignetten på Se7en er bra, kommer ikke på noe annet enn det som er nevnt hittil.... Endret 4. juli 2004 av nr.4 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Se7en er snadder, fra begynnelse til slutt. Lenke til kommentar
eught Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Synes vignetten til "House on Haunted Hill / Det Ondes Hus" er med på å skape en uhyggelig stemning. Det samme gjelder "Final Destination" sin. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Haha, de franske filmene har en god del godbiter ja! Kan ikke huske themet i den ultravoldelige Doberman, men persongalleriet er noe jeg aldri kommer til å glemme. Apropos ikke-engelske filmer: "Lola Rennt" og "Der Krieger und Die Keiserin" har meget gode vignetter. Står i stil med begge filmene. Tom Tykwer Endret 4. juli 2004 av LarsP Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 (endret) Edit: Bomma selv ja.... Endret 5. juli 2004 av nr.4 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. juli 2004 Del Skrevet 4. juli 2004 Er det typos på gang eller hinter du til noe helt annet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå