Gå til innhold

Tank og pumpe

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Jeg skal lage tanken skjøl, noen som har tips om hvordan?

Det er vel bare å ha noe vanntett med hull til slangen?

hvor stor bør den være? Veldig stor så det tar lang tid å oppvarme eller liten?

På noen pumper står det 'kan senkes ned i vann', hva er vitsen med det?

Bare får å spare slanger, eller pumper den bedre?

Det var vel alt jeg lurte på, håper noen svarer raskt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tank kan du godt lage sjøl, av f.eks 6 eller 8mm plexi.

Enklere er det jo med en passende plastikkboks av ett eller annet slag, fortrinnsvis med lokk.

Strengt tatt behøves ingen tank, systemet kan godt lages uten! Men livet blir straks litt enklere med en tank, mht påfylling og lufting av systemet.

Tankstørrelsen har ingenting å si for kjølinga, medmindre man snakker om tanker på 5 - 10 liter eller mer. En "vanlig" tank vil som regel romme fra 0,5 til 2-3dl.

At pumpa kan brukes nedsenket i vann, betyr bare at den er godt nok isolert, elektrisk sett. Den vil ikke pumpe bedre.

Lenke til kommentar
Tank kan du godt lage sjøl, av f.eks 6 eller 8mm plexi.

Enklere er det jo med en passende plastikkboks av ett eller annet slag, fortrinnsvis med lokk.

Den vil ikke pumpe bedre.

Sant, så sant. Som du vet så driver jeg og lager vannkjøling nå, men har ikke funnet på noe til tank enda. så jeg driver å tenker litt da.. Men vil det ikke bli vanskelig å feste nipler i en plastboks (såfremt at den ikke er 1cm tykk da :roll: )?

Lenke til kommentar

Pumpe nedsenkt i vann støyer mindre.

Tank:

Jeg ville valgt en hermetikkboks, 2 plater med plexi som er litt større enn diamteter på boksen, 5 (6) stk pakninger, 4 bolter eller 'lange' skruer.

Ta av toppen (og bunnen dersom du vil) av hermetikkboksen.

I den ene plexiplata fester borrer du to hull med nippeldiameter. Stapper de inn. Pakninger på begge side av plexi og en mutter på baksiden.

Så borrer du fire hull i hvert hjørne, likt begge platene.

Pakning med lik diameter som hermetikkboksen, (2stk dersom du har skjert ut bunn også). Fester de og skrur sammen de to platene med bolter/lange skruer.

Ingenting som er tøffere med vanntank som det står "tomatpuré" på.

Dersom du ikke har mye av dette liggenes en vei, blir det kanskje for tungvindt.

En god tank ville det iallefall blitt. Du trenger jo heller ikke akkurat plexiplater, men det er kjekt å ha en viss anelse om vannstanden. Dersom du kutter ut både bunn og topp er det bedre innsyn, men vanskeligere å fylle.

Lenke til kommentar

Vaffelkake. god ide! Absolutt en lettvindt måte å lage en tank på. Det eneste problemet umiddelbart kan vel bli å få tak i lange nok skruer.

Et tips her: I en velutstyrt jernvareforretning kan du få tak i en såkalt gjengestang, i forskjellige diametre. 3 til 4mm bør jo være en grei størrelse. De koster en tier eller to for en meters lengde, og 8-10 muttere koster heller ingen formue.

Som påfylling kan man bruke toppen av en Colaflaske, som man limer fast i plexien. (Se vannkjølingsguiden)

Managehead: De finnes nipler å få tak i som er beregnet for den type montasje. De er utstyrt med mutter og pakninger, som klemmer det hele fast selv i en tynn plastboks. Forhør deg evnt hos Tess, eller sjekk hos f.eks Microplex.

Lenke til kommentar

Eller så tar du en 0,5L brus flaske, drar til en lokal rørlegerforetning og får passe nipler, borrer hull i flasken og tetter igjen :) (etter at du har satt i niplene..)

Ikke værre en det.

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...