Gå til innhold

Toshiba Tecra A2 og Intel 855GME?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne å studere på NTNU til høsten og tenkte å kjøpe meg bærbar pc. Skolen har gjort en deal med ComputerLand om levering av Toshiba Tecra A2 - maskiner. Da jeg så på spesifikasjonene så jeg at maskinen leveres med Intel 855GME - "skjermkort". Kan liksom ikke tenke meg at den er noe tess sett opp i mot f.eks. Mobility Radeon brikkene som finnes i mange andre maskiner og lurte derfor på om noen har erfaringer med dette? Fins det noen eksterne grafikkort somn eventuelt kan kobles til maskinen?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du trenger av skjermkort kommer selvfølgelig helt an på hva du skal bruke maskinen til.

Jeg fant en test av en maskin med det skjermkortet hos Tomshardware

Det øverste resultatet er fra maskinen med Intel 855GME

image002.gif

Som du ser er ikke 3d-ytelsen så veldig mye å skryte av og kan neppe måle seg med Mobility Radeon som du ser nedenfor.

image003.gif

Nå er dette to vidt forskjellige tester og kan ikke sammenlignes direkte, men den store forskjellen i poengsum i denne testen har neppe kun med resten av systemet å gjøre...

Hvis det er en PC til spilling du er ute etter så er det nok en idé å finne en annen maskin, men til vanlig "kontorarbeid" vil den nok fungere utmerket.

Jeg har ingen erfaring med hverken 855GME, mobility radeon eller nevnte laptop så jeg uttaler meg kun med grunnlag i sunn fornuft og det lille jeg har fått med meg i PC-verdenen.

Eksterne skjermkort har jeg aldri sett og jeg har sett mye rart... Det finnes ikke noe eksternt interface til laptop i dag som kan tilby nok båndbredde uansett. USB2 sine 480MB/s blir litt puslete i forhold til agp 4x sine 1066 MB/s som jeg vil si er et minimum av hva man bør forlange av et skjermkort nå til dags.

Håper det var til hjelp.

Her har du linker til testene jeg har referert til:

Asus S5200N

Mobility Radeon

Endret av ryback
Lenke til kommentar

jeg også tenker på å kjøpe den student pcn når jeg til høsten begynner på Ntnu..

Går det bra å spille Warcraft 3 på den?

Er prisen bra?

http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/

Spesifikasjoner:

Intel Pentium M 735, 1.7GHz Dothan med 2MB Cache

15" SXGA+ skjerm, oppløsning 1400x1050

Intel 855GME skjermkort med 64MB delt grafikkminne

512MB internminne (i en brikke), oppgraderbart til 2GB

60 GB harddisk

DVD-CD/RW

Wireless LAN 802.11 B/G (antenne i topp av skjerm)

Porter: parallell, ekstern skjerm, RJ-11, RJ-45, TV-ut (s-video), 2xUSB2.0

3 års verdensomspennende garanti

Vekt: 2,8 kg

Leveres med mus og ryggsekk

Maskinen vil forøvrig bli levert med en svært gunstig programvarepakke som blant annet består av Windows XP og Microsoft Office samt fri oppgradering i 3 år. Se mer informasjon på: Microsoft Campus.

Pris: 13.090,-

noen som kan si noe mer om Toshiba generelt, og om denne pcn? Kom med alt dere vet.. Kommer det snart noen tester eller noe slikt av den?

Lenke til kommentar

Hvis det holder til Warcraft 3 og CS så får det holde.. så får jeg heller kjøpe meg en xbox hvis jeg har behov for å spille mer.. Men får nok ikke tid til det uansett, skal jo studere masse :)

håper det kommer noen tester el mer detaljert info snart. Har den blitt sluppet ut? Den er til salgs i Usa?

Endret av ImmerFx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...