Gå til innhold

Er det noen vits i å kjøpe 6800 Ultra ?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt skjermkort om ikke lenge.

Jeg har 24" monitor og vil derfor spille på 1600x1200 punkter og MED AA/AF slått på.

etter å ha kikket litt på tester,så virker det da som om Radeon X800XT er MYE bedre på høye oppløsninger en GeForce 6800 Ultra.

Synes og forskjellen er større mellom X800-X800XT en forholdet 980PRO - 9800XT er.

http://www.nordichardware.com/reviews/grap...index.php?ez=10

http://www.nordichardware.com/reviews/grap.../index.php?ez=8

GeForce 6800 Ultra

http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/nv40/index.php?p=23

Radeon X800 XT

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r420_x800/index.php?p=20

Synes disse testene viser at X800XT er best på høy oppløsning.Rett og slett

Noen som mener noe annet ? :hmm:

Endret av mirene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo dette evige spørsmålet da, om man skal satse på den raskeste løsningen for spill pr. idag og kanskje noen få måneder framover, eller kjøpe en nyere teknologi som kan vise seg å være en skjult tiger når de rette programmene dukker opp.

Intel P4 5xx-serien har eksempelvis teknologi som muligens kan nyttiggjøres om en stund, spørsmålet er da om dagens cpu'er er raske nok når den tid kommer.

Det samme tror jeg gjelder GF6800 (Ultra) kortene. Kanskje vil directx 9.0c og nyere shader-teknologi være et lite ess i ermet, eller så må man kjøpe neste generasjonskort NV50 og oppover for å nyte godt av morgendagens spill.

Selv solgte jeg mitt Radeon 9800pro kort idag, og har nettopp slått til på komplett sitt tilbud, som jeg skal overklokke litt. Det mest fristende er kanskje å vente til hovedkort-produsenter spekulerer i 2 stk PCI-E-16x slot'er (nForce4 osv), og så skaffe seg to nVidia kort i SLI-modus, men det er ettersom man har behov.

Så spørsmålet er: Skal du spille uten hakking, slå rekorder i 3dmarks, eller hva er hovedmålet? Jeg tror neppe det spiller så stor rolle hva du velger av kortprodusent, men med din monitor ville jeg kanskje gått for X800XT eller Geforce 6800 GT og så klokke det opp. Personlig tror jeg modellene under vil slite litt i Doom 3 og Halflife 2 osv. når du presser på med oppløsning og fsaa og slikt.

Lenke til kommentar

"Traxco" skrev :

"tviler på alle testene lyver,ati x800xt er nok bedre i 1200x1600 og max AA/AF enn 6800 ultra"

Je,det er dette jeg mener og.

Slvfølgelig kan ting forandre seg etterhvert som det kommer nye kort og drivere.

Men jeg tror ikke det vil skje SÅ mye som motbeviser fakta,i løpet av dette året.

Lenke til kommentar
Det er jo dette evige spørsmålet da, om man skal satse på den raskeste løsningen for spill pr. idag og kanskje noen få måneder framover, eller kjøpe en nyere teknologi som kan vise seg å være en skjult tiger når de rette programmene dukker opp.

Intel P4 5xx-serien har eksempelvis teknologi som muligens kan nyttiggjøres om en stund, spørsmålet er da om dagens cpu'er er raske nok når den tid kommer.

Det samme tror jeg gjelder GF6800 (Ultra) kortene. Kanskje vil directx 9.0c og nyere shader-teknologi være et lite ess i ermet, eller så må man kjøpe neste generasjonskort NV50 og oppover for å nyte godt av morgendagens spill.

Selv solgte jeg mitt Radeon 9800pro kort idag, og har nettopp slått til på komplett sitt tilbud, som jeg skal overklokke litt. Det mest fristende er kanskje å vente til hovedkort-produsenter spekulerer i 2 stk PCI-E-16x slot'er (nForce4 osv), og så skaffe seg to nVidia kort i SLI-modus, men det er ettersom man har behov.

Så spørsmålet er: Skal du spille uten hakking, slå rekorder i 3dmarks, eller hva er hovedmålet? Jeg tror neppe det spiller så stor rolle hva du velger av kortprodusent, men med din monitor ville jeg kanskje gått for X800XT eller Geforce 6800 GT og så klokke det opp. Personlig tror jeg modellene under vil slite litt i Doom 3 og Halflife 2 osv. når du presser på med oppløsning og fsaa og slikt.

1024Mb Ram og ett X800PRO eller 6800Gt så tipper jeg HL2 går som faen med alt på maks.. :thumbup:

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
det har iaffal snudd seg litt i farcry med den nye 1.2 patchen da .. tror nvidia har litt bedre ytelse på det spillet nå iaffal :) ..

jeg hadde iaffal gått for GeForce uanz :p ..

Selv med SM3.0 og de timedemoene til nVidia som viser best case scenario er X800XT PE fremdeles raskere med høy oppløsning og AA/AF.

Lenke til kommentar

Joda, Freeman 84, det var kanskje ikke gode eksempler, men poenget mitt var egentlig ikke de to spillene jeg nevnte, men at når den type spill kommer, la oss si de som bygger på Doom III eller Ureal III motoren eller neste cryengine spill, spill som kanskje dukker opp rundt årsskiftet eller litt senere, vil du da kunne kjøre 1600x... med alt på og fsaa og af på maks tror du? med mindre du har en Amd FX-57 da.... ;)

Lenke til kommentar

Små ting som la be satse på GF6800 Ultra.

1) Anisotrophy filtering optimizations kan man ikke slå av på Radeon kort. Forklarer delvis ingen fps tap da AF blir aktivert.

2) Radeon har god IQ kvalitet men jeg så sjølf også eksempler da Nvidia hadde meget bedre kvalitet og der 24bits farge med 8bits skygger gav ikke rett effekter.

3) Som GF6800 pipeline overview ser ut da tror jeg å NV har masse yttelse å hente etter hvert.

6800 har sine svake sider og dette 24/8 bit vs. 32/16bit presisjon argumentet har gått lenge. Ikke snakke om SM 3 vs. sm 2. Så bare vurder dette sjølf.. Begge kortene er råe!

Simon

Lenke til kommentar
Joda, Freeman 84, det var kanskje ikke gode eksempler, men poenget mitt var egentlig ikke de to spillene jeg nevnte, men at når den type spill kommer, la oss si de som bygger på Doom III eller Ureal III motoren eller neste cryengine spill, spill som kanskje dukker opp rundt årsskiftet eller litt senere, vil du da kunne kjøre 1600x... med alt på og fsaa og af på maks tror du? med mindre du har en Amd FX-57 da....  ;)

nei jeg vet ikke, jeg kjøper ett X800pro vivo kort, og softmodder det og klokker det.. bør kunne ha en god sjangs da:) men det er klart, spill blir mer å mer krevende, å sikkert ikke dumt å ha ett 6800ultra eller XT.. men MYE penger.. 5000kr synes jeg er drøyt.. synes 3500kr er litt drøyt også men det får gå:) å dessuten tror jeg ikke du merker så mye forskjell fra pro til xt og gt til ultra med de spilla som er på markedet nå, far-cry er vel det mest krevende spillet akkurat nu, å de som har x800pro kort har alt på max.. er vel ikke lenge til ATi og nVidia kommer ut med nye kort igjen heller så:)

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Små ting som la be satse på GF6800 Ultra.

1) Anisotrophy filtering optimizations kan man ikke slå av på Radeon kort. Forklarer delvis ingen fps tap da AF blir aktivert.

Hvis det ikke kvalitets tap så ser jeg ingen grunn å gi forbrukere mulighet til å skru det av.

2) Radeon har god IQ kvalitet men jeg så sjølf også eksempler da Nvidia hadde meget bedre kvalitet og der 24bits farge med 8bits skygger gav ikke rett effekter.

Hva mener du? R3x0/R42x kan kjøre 24bits i alle kanalene (RGBA). Har du noen eksempler der nVidia gir mye bedre kvalitet?

3) Som GF6800 pipeline overview ser ut da tror jeg å NV har masse yttelse å hente etter hvert.

Hvordan da?

Lenke til kommentar
det har iaffal snudd seg litt i farcry med den nye 1.2 patchen da .. tror nvidia har litt  bedre ytelse på det spillet nå iaffal :) ..

Selv med SM3.0 og de timedemoene til nVidia som viser best case scenario er X800XT PE fremdeles raskere med høy oppløsning og AA/AF.

i noen maps ja,men ikke i alle.... ultra er raskere i noen on XT PE i noen.

Lenke til kommentar
det har iaffal snudd seg litt i farcry med den nye 1.2 patchen da .. tror nvidia har litt  bedre ytelse på det spillet nå iaffal :) ..

i noen maps ja,men ikke i alle.... ultra er raskere i noen on XT PE i noen.

Ganske mange vel? Vanskelig å si men det virker som om nvidia hadde taket på innendørsnivåene.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Det er et problem der enkelte tester med AA faktisk ikke blir kjørt med AA på GF6800.

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.ph...ghlight=#317917

Anandtech har dog rettet opp i dette nå, selv om konklusjonen dems forblir det samme.

De ble vel ikke kjørt med AA på noen av kortene slik jeg forstod det? Eller er det jeg som har misforstått? Ville anta at han satte på AA på samme måte på begge kortene (dvs ikke satte det på i dette tilfellet da)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
De ble vel ikke kjørt med AA på noen av kortene slik jeg forstod det? Eller er det jeg som har misforstått? Ville anta at han satte på AA på samme måte på begge kortene (dvs ikke satte det på i dette tilfellet da)

Nei det var kun GF6800 det ikke ble kjørt med AA. Hvis du ser på testen til Anandtech nå så forblir X800 resultatene det samme som før.

ville sterkt anbefalt deg å kjøpe et 6800gt eller x800pro da de yter nesten like bra og er mye billigere :yes:

X800XT PE er opptil 30% raskere enn X800Pro og jeg vil tro forskjellen blir enda større når spill blir mer fillrate/shader begrenset.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Vel.. det eneste jeg kan si om valget mellom X800 XT-PE og 6800 Ultra er at prisforskjellen foreløpig er for stor. Du kan få XT-PE til 4300 mens ultra ligger minst 400 kr over. Syns det er argument nok til å gå for XT denne gangen. Dersom de hadde vært helt identisk i pris (Noe de faktisk skulle være) hadde jeg uten å nøle nevneverdig gått for 6800 Ultra. Det er fordi jeg ser mest fram til S.T.A.L.K.E.R og Doom III og tror nVidia vil ha sine fortrinn der.

Uansett er begge kortene utrolig bra og jeg tviler på at noen vil angre på noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...