Gå til innhold

For dårlig PSU? Maskinen restarter...

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i det siste begynt å lure på om PSU'en min har blitt for liten.

Etter at jeg installerte et Pinnacle PCTV-pro Tv-kort for noen dager siden, har maskinen restartet litt sånn på måfå. Et par ganger gjorde den det når jeg forsøkte å starte\avslutte opptak, og en gang når jeg skulle spille en musikkfil i MediaPlayer. Ble litt nervøs, tror dere det er PSU'en som har blitt for liten?

Tror jeg har en 300w PSU (Kom med et AOpen kabinett, mannen i databutikken sa at strømforsyninga var av spesielt god kvalitet).

Maskinen min består av:

AMD Xp2500+ CPU

Abit NF7-s hk

En rambrikke (TwinMos 512mb pc3200)

To harddisker (En IBM og en Maxtor)

En cd-rom (egentlig også en brenner, men den har ikke stått i mens maskinen har restartet)

GeForce 4MX gpu (Radeon 9800pro incoming, regner med det kan se dårlig ut med strøm når det kommer)

Hva mener dere? Håper på raske svar, sitter på randen av bestilling :p

EDIT: Litt forskjellig

Endret av Ny i gamet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nok å se på totaleffekten. Hvis PSU er flere år gammel så ble den kanskje designet før P4 og Athlon kom, da hadde PSU stor effekt på 5V og sånn passe på 12V. Nå trenger man stor effekt på 12V og mindre på 5V.

Så en ny 300W PSU kan være bra nok, mens en eldre 300W blir for dårlig. Dette har ingenting med kvalitet å gjøre, men hva den er designet for.

De fleste PSU har en lapp som sier hvor mye strøm de kan gi på 5V og 12V. Sjekk hva din gir.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Unnskyld maskinen klikka.

Dette er problemet, PSU'n din har lite å si det vil si at det mest sannsynlig er en kontakt feil på tv kortet siden maskinen begynte å restarte etter at kortet ble satt inn. Har hatt samme problemet selv, fikk nytt kort å alt ble normalt.

Lenke til kommentar

Uansett; vil PSU'en klare det nye Radeon-kortet som kommer tilbake fra reklamasjonen mandag? Særlig sammen med nytt tv-kort?

PS: Når maskinen restarter, rekker jeg akkurat å se en bluescreen og et eller annet om at "recently installed new hardware"...

Lenke til kommentar
Bluescreenen sier det jeg fortalte deg.

PSU'en vil helt sikkert klare det nye Radeon-kortet som du får tilbake.

TV-kortet skal uansett tilbakeleveres til Pinnacle (LOOOONG story...orker ikke forklare), og jeg skal ha et nytt, så da trenger jeg ikke bestille ny PSU?

Lenke til kommentar

Hvis slitet starta rett etter du hadde installert dette TV kortet så krever det ikke et supergeni å forstå at det er noe med TV kortet.. eller at du burde fjerne det og skjekke om problemet vedvarer :)

Men meg derimot. sliter nok hakket mere enn deg. jeg har ikke peiling på hva det er. men er ganske sikker på at det er rammen nå

:) så vi får se

Hvis det ikke er det. må det være PSU'et

Lenke til kommentar

XciTe: Skal være enig i det om tv-kortet, bare var litt usikker angående nytt grafikkort etc...

Du får ha lykke til med det da, jeg skal i hvert fall bestille en del greier, men ikke ny PSU tydeligvis :p

Dere får ha god natt og takk for hjelpen foreløpig :)

Lenke til kommentar

Tja, jeg kjører min pc fra en 240w Aopen strømforsyning(har som en minstanke om at det er Fortron da..) og det funker fint. Jeg har ganske så "standard" pc, Barton 2500+, 9600pro , 1 hdd osv.

Så en 300w burde vel holde til din pc. Tror heller det er noe med tv-kkortet som gjør det, husker jeg hadde problemer med mitt(lignende type).

Lenke til kommentar
Hei

Har hadd samme problem at maskinen restarta helt plutselig...

prøv å flytte rambrikken i en annen slot....

det hjalp hos meg.

I mitt tilfelle tror jeg neppe det har noe med rambrikken å gjøre, siden problemet startet etter at jeg installerte tv-kortet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...