ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Prøver å få installert winxp på en S-ATA harddisk. Problemet er at når jeg kommer dit hvor jeg har trykket F6 og satt i disketten med raid drivere, blir ikke disketten godtatt. Begynner å lese, står da vent litt, og så får jeg igjen meldingen om å sette inn en diskett fra maskinvareleverandør. Til mitt chaintech hovedkort fulgte det ikke med noe diskett, men har lastet ned siste raid driver fra Silicon Image. Der står det også at jeg skal label diskett med 'Silicon Image SiI 3x12 RAID Driver Installation Disk'. Problemet er at det blir for mange tegn, og disketten vil ikke godta det som navn.. Tenker på å installere diskene som vanlige IDE disker nå. Er det mulig å gjøre om til S-ATA etter at jeg har installert windows xp, altså gjøre om fra IDE til S-ATA igjen? Lenke til kommentar
runetbj Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 prøv å legg driverene på en annen diskett. Jeg har erfart at en del floppydisketter etter hvert blir rammet av feil og problemer. Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 har formatert og prøvd flere disketter, så tror ikke det er så enkelt, desverre.. Men er lei av å plages og vil ha min nybygde maskin igang, så vurderer sterkt å bruke diskene som vanlige IDE-disker, og heller installere S-ATA senere, når jeg finner ut hva som er problemet.. Lenke til kommentar
runetbj Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 vurderer sterkt å bruke diskene som vanlige IDE-disker, og heller installere S-ATA senere, når jeg finner ut hva som er problemet.. Er det vanlige IDE disker med en S-ATA til P-ATA overgang du bruker?. I så fall er det like enkelt å koble disse til IDE kontakten på hovedkortet, med mindre du skal ha disker i et raid oppsett. Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 Nei, har 2 S-ATA hardisker. Men er mulig å bare bruke dem som IDE også. Det store spm er hvor enkelt det er å gjøre om til S-ATA senere.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Det kan være txtsetup filen og katalogstruktur på disketten som gjør at det blir feil. Last ned disketten fra selveste Silicone Image selv . Nyeste driverdiskett kan laster ned fra silicon image http://www.siliconimage.com/products/sii3112.asp - Trykk på "produkt support" knappen på denne siden ved siden av "technical documents" teksten littt nede på siden . - I det nye vinduet ,velg så downloads i venstre meny - Og drivers -Og sil 3x12 - Og "SiI3x12: Serial ATA (SATA) Windows RAID Driver - Released " - Så laster du ned zip filen : 3x12_x86_rdvr_logo_10050.zip - Pakk opp filen og kopier det til disketten på root level. Endret 3. juli 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
runetbj Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Her er en liten guide til S-ata oppsett Her er en annen opst om oppsett av S-ATA og xp Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 har lastet ned den zip filen. Er de driverne jeg har på disketten. Er det noen spesiell måte filene skal pakkes ut på over på disketten? Står på produktsiden der at label skal være 'Silicon Image SiI 3x12 RAID Driver Installation Disk'. Men det blir jo for mange tegn..?? Lenke til kommentar
runetbj Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Hentet fra http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=204514 Viktig ! Tilbakemeldinger fra brukere tyder på at hovedkort med SiI3x12A SATA Controller kan trenge RAID drivere selv om du ikke skal bruke RAID men bare kjøre en eller flere separate SATA disker. Eksempel på ett slikt kort er Asus A7N8X-E Deluxe Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Label betyr ingenting , bare legg filene direkte under A:\ Endret 3. juli 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 har lastet ned den zip filen. Er de driverne jeg har på disketten. Er det noen spesiell måte filene skal pakkes ut på over på disketten? Står på produktsiden der at label skal være 'Silicon Image SiI 3x12 RAID Driver Installation Disk'. Men det blir jo for mange tegn..?? De mener at du skal skrive på papirlappen (label) på disketten hva den inneholder. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 De mener at du skal skrive på papirlappen (label) på disketten hva den inneholder. :!: Det kan nok være lurt ja . Når jeg reinstallerte sist fant jeg ikke den hersens disketten så jeg måtte laste ned driver-diskett pånytt fra en annen PC . Ubrukte diskett etiketter har jeg kjøpt nå iform av frysepose lapper på rimi (må klippe litt på de da ..) . Nå ligger disketten i cd coveret sammen med xp-cd'en . ... Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 skal zip filen pakkes ut til roten på diskett? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Ja , la meg si det sånn : Når du åpner A:\ skal du se alle filene . Ingen kataloger , alle filene under første nivå . En annen ting er at du må selvfølgelig ha SATA disken tilkoplet SIL kontrollerens SATA porter . Et annet tips er at du ved installasjonen av windows kun har strøm på SATA disken du vil installere OS'et på . Flere hovedkort har PATA'ene som numerisk de første IDE kontrollerene. Så hvis du har aktiv PATA disk vil oppstarsfilene legge seg her , selv om os'et skal installeres på SATA disk . Jeg tar alltid ut strømpluggen (molex pluggen) fra alle andre disker enn SATA disken OS'et skal installeres på (dette er failsafe metoden) . Dvs. kun SATA disken tilgjengelig . Etter at xp er installert og konfigurert ferdig tar jeg shutdown og tilkopler strøm til de andre diskene og etter opp disse i computer management med driveletter osv. ... Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 hva er sil kontroller? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Nye Nforce 3 250GB f.eks har to native sata porter som ikke trenger diskett ved installasjon men i tillegg fire sata porter tilkoplet sil 3114 kontroller. Men siden du skal ha sil3112 antar jeg du har et athlon socket A hovedkort de det er kun to. stk sata porter . Hva slags hovedkort har du forresten ? Sil kontrolleren er en chip integrert på hovedkortet fra firmaet silicon image som tar seg av oversettingen av signaler og requests fra/til bios+operativsystem mot/fra sata harddisken din når den benyttes til initiering/skriving/lesing . .... ... Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Nye Nforce 3 250GB f.eks har to native sata porter som ikketrenger diskett ved installasjon men i tillegg fire sata porter tilkoplet sil 3114 kontroller. Har tenkt å kjøpe et slikt hovedkort med nForce3 snart. Dette høres lovende ut. Men må ikke driverene lastes med F6 under installasjon av Windows 2000 og Windows XP når en ønsker bootharddisken stående på første native S-ATA kontakt på hovedkortet? Har Windows 2000 S-ATA drivere innebygget? Har Windows XP S-ATA drivere innebygget? (med innebygget mener jeg at driverne ligger på installasjons-CD-platen) :!: Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Har et Chaintech ZNF-3-250 Gb Pro hovedkort, og cpu er amd athlon 64 3200+. Hvor sitter denne sil kontrolleren på hovedkortet? Har 4 S-ATA kontakter som jeg vet om, og diskene er koblet til nr 1 og 2 av disse. Endret 3. juli 2004 av ThoSan Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. juli 2004 Del Skrevet 5. juli 2004 (endret) Chaintech kortet har tydligvis kun 4 sata med silicon 3114 onboard controller. Du har benyttet feil drivere (3112) , derfor feilmeldingen. Med 3114 drivere på disketten går det nok mye bedre . http://www.siliconimage.com/products/sii3114.asp eller http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/Downloa...No=15&PISNo=266 Nyere hos sil selvfølgelig . ... Edit : G ! noen hovedkortprodusenter har native SATA (onchip) nvidia 250GB chipsett . Chainntech har tydligvis ikke benyttet 250GB chipsett løsning , men har 250 chipsett med en on-board gigabit ethernett kontroller(og kalt kortet GB fordet, det har onboard GB-lan Broadcom chip via pci-bussen . Og SATA on-board sil 3114 for samtlige sata. Er en heftig diskusjon om chaintech korta her: http://forums.amd.com/index.php?showtopic=14574 Det er kun de med pci host kontroller on-board som man benytter F6 . Er de native (on-chip) i chipsettet trengs det ikke F6 . Så å sjekke detaljer før man kjøper kan tydligvis være en fordel . .. Endret 5. juli 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
ZeBuLoN@☂ Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2004 Takker for alle svar! Har fått det til nå, jeg hadde kun strøm på den disken jeg skulle installere operativsys på, og da gikk det som en drøm . Så ordnet jeg den andre disken etter at winxp var installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå