Gå til innhold

Prosjekt "smspvdhhspilh",Hjemmekino V. 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. sorry folkens.. har ikke drevet med noe annet enn å teste lcd skjermen. Trodde den ble ødelagt, men så viste det seg og bare være en liten feil jeg hadde gjort. Beklager at jeg brøt avtalen med dere, men jeg skal love dere at det blit en update i morra. Håper ingen ble skuffet..

Edit: Trodde jeg måtte gi dere de sørgelige beskjed i dag at jeg måtte legge projektet på hylla. Trodde lcd skjermen ble ødelagt. MEN, det endte bra.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

å nei, hvorfor leste jeg denne posten? Dette fikk jeg virkelig lyst til å prøve. Mamma har et gammel lerret (aner ikke hvor stor det er) og kan få tak i en 15 LCD til 700 kr pga at den ikke har fot og har rampla i bakken.

Hvordan er vanskelighetsgraden? Er det noe som kan gå galt. Har erfart at projektorpærer som smeller kan ødelegge selve projektoren (Skjedde på jobben med en). Må si den pæra var overaskede billig, hvor lenge er levetiden på den?

Lenke til kommentar

Svært spennende! Kanskje t.o.m. jeg får råd til prosjektor!

Tha sims: Hvor bor du? Jeg har tidligere kjøpt MDF-plater på Maxbo (tror jeg) på Maritime mellom Skøyen og Lysaker. Jeg bare sendte de en mail for å høre om størrelser og pris... Kjøpte 6x 1x1m 22mm og de er kjempetunge.

Kan man bruke større skjerm, f.eks. 17" LCD for å oppnå 1280x1024 oppløsning eller begrenser det seg til 1024x768 pga elementer som står i guiden?

Lenke til kommentar

Vanslighetsgraden tror jeg er "terningkast 5" for en som ikke har rørt så veldig mye elektronikk før. Jeg har selv drevet med mye elektronikk opp gjennom åra, men må si at det er ikke bare, bare. Det som er med skjermen er at det er så helvetes enkelt å ødelegge noen av de tynne, flate og fleksible kablene. Det skal nesten ingen til før de blir ødelagt.

For dere som ofte leser at lcd skjemen bare f.eks varer i 20000 timer, så vil den OFTE vare mye lengre. Dette fordi levetiden er ofte basert på levetiden til lyset som er bak skjermen, men dette bruker jo ikke vi :)

Tilbake til updaten: Jeg skal først møte dama, trene litt og spise litt så skal jeg poste bilder + tekst til updaten.

Lenke til kommentar

Mad wolf: Det er medlemmer på lumenlab.com som har klart dette (mener jeg) å bruke en 17" i stedet for 15". Jeg harikke satt med inn i det fordi jeg skulle bygge det med en 15". Det som er viktig med skjermen mener jeg er å kjøpe en skjerm som man veit har :

Mulighet til å bli strippet

God kontrast ( med det mener jeg 350:1 eller bedre)

God responst tid ( selv har jeg 16ms, men alt under 30m er bra)

God oppløsning.

Lenke til kommentar

Tha sims: Hvordan betalte du for guiden? Paypal eller Visa? Jeg hadde Paypal-konto, men den er visst forsvunnet så jeg kan ikke betale med det. Var litt skeptisk til Visa, men siden de også driver en webshop og virker seriøse, så tror jeg det går fint.Håper en kar som så og si har null peiling på fysikk får dette til (kan jo litt da, men er ikke noe å skryte av).

Lenke til kommentar

Tha Sims: Gleder meg til å se din update på prosjektet! :)

Har selv kjøpt guiden, synes den var bra. Jeg skal også bygge en pj i løpet av sommeren/høsten. Har ikke drevet mye med elekronikk selv, så dette kan bli spennende! :D

Lenke til kommentar
Tha Sims: Gleder meg til å se din update på prosjektet! :)

Har selv kjøpt guiden, synes den var bra. Jeg skal også bygge en pj i løpet av sommeren/høsten. Har ikke drevet mye med elekronikk selv, så dette kan bli spennende!  :D

Håper du kan diske opp med en worklog du òg! :thumbup:

Btw; velkommen til forumet, Dcd.

Endret av Zaeira
Lenke til kommentar

::UPDATE::

Bildet før lcd skjermen får "juling" :)

Picture%20025%20(Small).jpg

1 Ja, jeg startet med å snu skjemen på hode. Det var 2 skryer spm gikk til foten til skjermen. Jeg tok da bare foten av.

2. Det var 2 skruer som var montert til plast dekselet og skjermen. De skrudde jeg av.

3. Etter dette var det vare å ta litt i plastdekselet, og ta plastdekslelet av. Jeg brukte en skrutrekker til å skille de fra hverandre

Etter dette ble det seende slik ut :

Picture%20026%20(Small).jpg

4. . Jeg valgte og ikke skru av de skruene som var på et aluminiums "kasse" Se på det ferdige resultatet

5. Det er slik at det er en slags ramme under skjermen som holder "lysmatta" tett opp under skjermen. Dette måtte også vekk. Se bildet

Picture%20028%20(Small).jpg

Picture%20027%20(Small).jpg

6: Etter alt dette måtte alt jordes. Siden mange av kortene er allerede jordet til aluminiums platen var det få ting som måtte jordes.. Uansett, jeg jordet det til den samme aluminiums aplaten.

Her er noen bilder av det endelige resultatet.

Helhets bilde

Picture%20022%20(Small).jpg

Bilde av skjerm med lommelykt bak (her ser man åssen lysstråler passerer gjennom lcd)

Picture%20037%20(Small).jpg

Dette er helvetes kablene, de blir ødelagt for ingen ting

Picture%20032%20(Small).jpg

Dette skal inn i kassa senere, så det ser litt jalla akkurat nå. Det skal også lages en "ramme" som lcd skal legges i. Alt fungerer som det skal, men det er slik at jeg ikke fikk tatt bilde av skjermen med signal. Dette fordi bakgrunnslyset er tatt av. Jeg ser et bilde hvis jeg tar en lykilde bak. Skal prøve å ta noen flere bilder av skjermen med signal senere i dag eller i morra, men da må jeg bare finne en sterk lyskilde først. Det er umulig og ta et skikkelitg bilde med signal.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Utrolig bra prosjekt. Må være noe av det råeste jeg har sett hittil.

Kan du legge ut flere bilder, gjerne nærbilder så vi kan lære litt av det du holder på med. Lite tips, ikke ta bilde med blitz rett foran pga bildet blir nesten hvit på midten, ta med litt vinkel på kamera så blitzen ikke slår rett tilbake:)

Veldig spent på fremdriften og kunne tenke meg å prøvd det selv.

Det med jording og elektriske ledninger( ikke min sterkeste side),fikk du med noen instruksjoner noe sted?

Selvgjort er velgjort!

Lenke til kommentar

Absolutt enig med huf!

Det som er bittelitt synd (for meg), er størrelsen på den ferdige uniten. Kommer aldri til å få aksept fra "sjefen" om en 70cm kasse i taket. :(

Uten dermed å si at jeg ikke kommer til å prøve meg på prosjektet, men som vanlig(?) er det "dinarene" som må skaffes tilveie først.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...