Gå til innhold

Prosjekt "smspvdhhspilh",Hjemmekino V. 2


Anbefalte innlegg

Ta kontakt med Elektromateriell ved [email protected]

Jeg er rimelig sikker på at de kan skaffe det du trenger av lampe og utstyr, dersom du presiserer hva du trenger.

 

Forhåpentligvis til en rimeligere penge enn PerVelde.com! :)

Sendte mail til Elektromateriell i går, fikk svar i dag,men dessverre var de ikke noe særlig billigere enn Pervelde....

 

Svar fra Elektromateriell:

 

Har sjekket og det er fult mulig å skaffe begge deler,

Lyskilden kan vi skaffe til 800

sokkelen leveres i porselen og koster 110

 

Begge prisene er inkl mva, men eks frakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her inspirerte meg veldig. har lenge vurdert å handle tv, men lurer litt på om jeg skal gå for "bygging" i stedet. Er bare 16år, men har en pappa :love: som kan hjelpe meg. Men det jeg lurer på er(har ikke verdens største rom) : Hvor langt skal det være fra projektoren til lerretet?

 

Og vil du betrakte deg selv som veldig nøye og pirkete? Lurer litt på hva som skal til av egne kvaliteter for å få ett bra bilde.

 

*Skulle gått an å kjøpe bare selve "innmaten" av LCD-skjermen..

 

Og hvordan tror du det blir med TV-kort? Tenkte på hvordan blir egentlig TV-kvalitet på ett så stort lærret? Og hvor lyssterk er egentlig projektoren? Tenker på hvordan det er å se på TV om dagen.

Lenke til kommentar
Har vært borti å sammenligne på den måten tidligere, og konklusjonen blir alltid at det er mer misvisende enn oppklarende. Det er rett og slett alt for mange faktorer til at det går an å sammenligne i det hele tatt;

 

kilde, bildestørrelse, lysstyrke, hvilken scene bildet er tatt, lerretets gain og tone, vinkel man tar bildet fra, bruk av blitz eller ikke, lukketid på kamera, kvalitet på kamera, lys i rommet,

 

Helt frem til den som ser bildet, og da kommer det også an på hvordan hans monitor er justert, og lysforhold i hans rom. Jeg har sett Hi-end projektorer med HD2+ DLP-chip fremstå som dårligere enn ukalibrerte billigprojektorer fra 2001, og DET er veldig feil.

 

Støtter deg fult ut. Sammenlikninger av denne typen blir bare tull! Planer om å kjøpe PJ snart (trolig BenQ 7800) Hadde vært kult å bygge, men er redd jeg sliter med plassen. Selv om bildet på lumenlabsprosjektoren ser svært bra ut har jeg problmer med å tro at det er bedre enn hva man får med en ok DLP prosjektor. Er tross alt LCD teknologi med de ulemper det fører med seg. Allikevel, til den prisen du betaler for et byggesett er dette sannsynligvis det klart beste alternativet hvis vi kun ser på billedkvalitet og driftspris (pris og levetid på pære).

 

Tha Sims: Svært imponert over resultatene. Vil du selv si at bildene yter PJ rettferdighet, eller ser bildet i praksis bedre/dårligere ut? Er jo tross alt ganske lett å skjule litt dårlige detaljer på digitalbilder samt at det på et godt resultat er vanskelig å få tatt et bilde som er bra nok.

Lenke til kommentar
schmelck

Jeg har en "vanlig" projektor som en gang i tiden kostet undt 35 000kr. Og din virker som om den sikkert er like bra (om ikke bedre)

 

Er ganske sikker på at jeg har lest her i tråden et sted at du ikke har noen mulighet for korreksjon av f.eks keystone ol. Hvor plasseringsvennlig er pj'en? Atså, er det vanskelig å få den til å vise bildet "korrekt" (eller blir det trapes formet veldig lett?)? Har du noen mulighet for å korrigere dette ved manuell justering linsen? Du har vel fokus på linsen slik at du kan sette pj'en i den avstanden som måtte være ønskelig fra lerretet?

 

EDIT: Hadde vært veldig fint med noen større bilder, hvis du ikke har mulighet for å hoste dem så kan du sende dem til meg...

 

Jeg har mulighet for justeringer av keystoning. Jeg får ikke til et trapes med denne nei.

 

taz

Dem solgte den uten fortjeneste...og den tar seg godt betalt til vanlig..så nå legger dem på..

 

De har nok solgt lampen med fortjeneste. Bare si rs-online varenummeret til pervelde, så tror jeg ganske sikkert at man får en lampe til lik pris

 

ghost7:

har du nokon bilder av kassen ferdig?

 

Skal legge ut et bilde av kassen. Må bare ha en server å legge det på.

 

Dingot0m og rlz: Takker

 

Bøgge Bakken

Du har ikke mulighet til å sammenligne med en annen prosjektor. F.eks BenQ PE7800?

 

Kommer jeg over en lcd projektor jeg kan sammenligne med så skal jeg gjøre det. Trenger bare en god venn.. hehe

 

Caliber

Dette ble jo kjempebra! Eneste som mangler nå er noen full-size bilder av bildet fra pj'en, og noen bilder av selve vidunderboksen. Gratulerer med ny prosjektor! Selvgjort er velgjort..

 

Takker. Større bilder er lagt inn.

 

schmelck

 

Kan prøve å få tatt noen bedre bilder ikveld. Liten oppfordring til alle med pj'er der ute! Ta bilde (av bildet), så vi kan sammenlikne kvalitet!

 

BTW: Tha sims: hadde du giddet å redigert workloggen din og lagt inn de fleste bildene (og gjerne litt info imellom) i første post? Driver å sender linken til tråden til mange folk, og de gidder ikke å bla rundt i alle sidene...

 

Skal redigere workloggen når jeg for tid. Har sett for mye film til å gjøre det*gjesp*

 

Burrre

 

Har vært borti å sammenligne på den måten tidligere, og konklusjonen blir alltid at det er mer misvisende enn oppklarende. Det er rett og slett alt for mange faktorer til at det går an å sammenligne i det hele tatt;

 

kilde, bildestørrelse, lysstyrke, hvilken scene bildet er tatt, lerretets gain og tone, vinkel man tar bildet fra, bruk av blitz eller ikke, lukketid på kamera, kvalitet på kamera, lys i rommet,

 

Helt riktig burre.. Et bilde kan justere det projekterte også til å få bedre kvalitet enn det det er i virkeligheten også ( skjedde ikke med meg). Kameraet kan justere f.eks blasst/svart til svart o.l

 

Dcd

 

Sendte mail til Elektromateriell i går, fikk svar i dag,men dessverre var de ikke noe særlig billigere enn Pervelde....

 

Svar fra Elektromateriell:

 

Har sjekket og det er fult mulig å skaffe begge deler,

Lyskilden kan vi skaffe til 800

sokkelen leveres i porselen og koster 110

 

Begge prisene er inkl mva, men eks frakt.

 

Prøv å finn varenummeret til lampen du vil ha på rsonline.no. Ring pervelde.com og spørr dem om du kan kjøpe en av dem. De skal ikke være så mye dyrere.

 

hifiking

 

Bilde fra min Barco Data PC. Kvaliteten på bildet er så som så, ser veldig uskarpt ut.

Niiice!

 

Ar3z

Dette her inspirerte meg veldig. har lenge vurdert å handle tv, men lurer litt på om jeg skal gå for "bygging" i stedet. Er bare 16år, men har en pappa  som kan hjelpe meg. Men det jeg lurer på er(har ikke verdens største rom) : Hvor langt skal det være fra projektoren til lerretet?

 

Og vil du betrakte deg selv som veldig nøye og pirkete? Lurer litt på hva som skal til av egne kvaliteter for å få ett bra bilde.

 

*Skulle gått an å kjøpe bare selve "innmaten" av LCD-skjermen..

 

Og hvordan tror du det blir med TV-kort? Tenkte på hvordan blir egentlig TV-kvalitet på ett så stort lærret? Og hvor lyssterk er egentlig projektoren? Tenker på hvordan det er å se på TV om dagen.

 

Få faren din til å kutte bitene du skal bruke til projektoren. Resten tror jeg du klarer alene. Setter man seg litt inn i lumenlabguiden skal du klare det. Har du et snev av elektronikk erfaringer ( som du sikkert har) skalrer du det sikkert. Bare husk en ting: Ikke forhast deg og stress. Ta den tiden det trenger. Stresser man går ting i dass. Skjermen tåler nesten ingenting

Du burde ha et rom på 3 m i lengden hvis man skal projektere et bilde på et 2*2m lerret (rullgardin.. hehe). Jeg er nok ganske nøyaktig av meg. Liker å prestere max. for å få best mulig resulatat. Men, man trenger ikke være Mac Guyver får å få det til. Jeg bruker et eksternt tvkort med xga utgang. Trenger derfor ikke bare bruke data som signal.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Har vært borti å sammenligne på den måten tidligere, og konklusjonen blir alltid at det er mer misvisende enn oppklarende. Det er rett og slett alt for mange faktorer til at det går an å sammenligne i det hele tatt;

 

kilde, bildestørrelse, lysstyrke, hvilken scene bildet er tatt, lerretets gain og tone, vinkel man tar bildet fra, bruk av blitz eller ikke, lukketid på kamera, kvalitet på kamera, lys i rommet,

 

Helt frem til den som ser bildet, og da kommer det også an på hvordan hans monitor er justert, og lysforhold i hans rom. Jeg har sett Hi-end projektorer med HD2+ DLP-chip fremstå som dårligere enn ukalibrerte billigprojektorer fra 2001, og DET er veldig feil.

 

Støtter deg fult ut. Sammenlikninger av denne typen blir bare tull! Planer om å kjøpe PJ snart (trolig BenQ 7800) Hadde vært kult å bygge, men er redd jeg sliter med plassen. Selv om bildet på lumenlabsprosjektoren ser svært bra ut har jeg problmer med å tro at det er bedre enn hva man får med en ok DLP prosjektor. Er tross alt LCD teknologi med de ulemper det fører med seg. Allikevel, til den prisen du betaler for et byggesett er dette sannsynligvis det klart beste alternativet hvis vi kun ser på billedkvalitet og driftspris (pris og levetid på pære).

 

Tha Sims: Svært imponert over resultatene. Vil du selv si at bildene yter PJ rettferdighet, eller ser bildet i praksis bedre/dårligere ut? Er jo tross alt ganske lett å skjule litt dårlige detaljer på digitalbilder samt at det på et godt resultat er vanskelig å få tatt et bilde som er bra nok.

Nei, jeg har ikke mikset, trikset eller skjult detaljer.. Tok noen bilder og la det inn på server.. Har ikke gjort noe annet. Jeg kan bare si en ting: Ikke vær så kritisk. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er fonøyd. :=). Bildene er vel sån ca like bra som projektoren sitt projekterte bilde er . Kan vel kanskje si at kvaliteten er bedre i virkligheten enn på bildet. Hvis du ikke tror på meg, kan jeg få noen hw. no medlemmer til å komme bort for refferanser.

Lenke til kommentar

Hmm, da er det vel egentlig bare å komme i gang, noen sjanser må man ta her i livet.

 

Det vanskligste tror jeg blir å kjøpe en ny skjerm som jeg skal plukke filler av.

Vet jo om qxl, men er det noen andre steder man får handla brukte skjermer?

 

Og hvordan takler en LCD-skjerm det kraftige lyset dag og natt? Er ikke så morsomt hvis de pengene man sparer på billigere pærer kommer igjen iform av at man må bytte ut LCD-skjermen hver 2. år.

 

Vet du hvilke skjermer som egner seg til å bruke? Har hørt at du ikke vil bryte copyrighten, men kan garantere deg at jeg skal kjøpe guiden når/hvis den tid kommer, men trokke jeg gjør det før jeg får sjekka ut skjermer og priser. Kanskje jeg først hander skjerm når jeg finner noe billig, bra og brukt.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke tror på meg, kan jeg få noen hw. no medlemmer til å komme bort for refferanser.

Tror absolutt på deg! ikke sånn ment. Vet bare at det kan være vanskelig å ta gode bilder i litt dårlig lys hvis ikke du har et sinnsykt godt digitalkamera. Lett at detaljer blir litt borte da. Kasn telle både positivt og negativt. Men er fremdles skeptsik til om den kan klare en billedkvalitet ala en god DLP. Har du hatt noen mulighet til å sammenlikne? Er bare nyskjerrig på hva denne prosjektoren er god for.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om de er ødelagt eller ikke. De andre skjermene jeg har, som jeg så på mangler en pin, men det er ikke samme som de andre. Noen som vet hvor jeg kan få tak i ny skjerm-ledning (VGA)? Skjermen er av merket Neovo og noen år gammel, ingen norske butikker som har produkter fra dem...

Lenke til kommentar

Noen monitorer har jo demonterbar kabel til skjermkortet. Du kan jo forhøre deg i en eller annen butikk som selger datautstyr, de kan sikkert selge / låne deg en slik for å teste skjermen. Kabelen har samme pinnekonfigurasjon, enten det er snakk om en vanlig monitor, eller en LCD-skjerm.

Jeg har flere slike liggende, så om du ikke bor for langt unna Grorud / Furuset, så kan du gjerne låne en av meg?

Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Skal klare opp litt her.

Det er ikke snakk om en slik kabel: http://www.clasohlson.no/images/products/N...325856_hi_N.jpg

Hadde et bilde her: http://www.partyblitz.net/DCMS.jpg som litt dårlig viser at skjermkabelen går over til sånn hvit flat plugg inn i det kortet. Hadde en annen ledning fra en annen lcd-skjerm, men den var mindre og passet ikke. Ser kanskje ut som jeg må lete etter en annen en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...