Gå til innhold

noe annet enn vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-20 21:09, BoardkilL skrev:

CO2 burde jo funke bra, sånn som i paintball-markøren min, det er kaldt som bare fy. Og skulle det gå lekk så er det ikke farlig heller, det bare fordamper på sekundet. :smile:


Kanskje litt køddent å få til å funke da, men burde jo teoretisk sett være bra iallfall...



 

CO2 er i seg selv ikke særlig varmt. Faktisk så vil den vel holde samme temperatur som omgivelsene. Den kalde temperaturen oppstår på grunn av trykkfallet når du lar gassen blåse ut av beholderen. Denne kan du teste ved å spraye ut AXE-deodoranten din. Helst ikke i lukket rom..:smile: Flasken vil bli kald. De svære CO2-beholderne som er brukt i industrien eller som brannslukkere i motorrom holder jevn temp. med omgivelsene, men det dannes rim på de når gassen brukes. Motsatt effekt får du hvis du klarer å øke trykket. Bare les prinsippet til dieselmotoren. Uten tennplugg benytter den seg av å øke trykket i sylinderen for å antenne gassen som driver motoren.

Lenke til kommentar

Det skulle la seg gjøre med en kompressor, dyse og noe annet sofistiker utstyr...men det blir dyrt. CO2-gassen holdes under trykk. Men med en dyse kanskje like etter "CO2-blokka" slik at blokka vil ha samme effekt som en gassbeholder. Den frigjorte gassen kjøres inn i en kompressor som setter gassen under trykk igjen. Kanskje en stakkar har kunne fått det til, men jeg hadde nok heller kjøpt meg vannkjølingssett. Sprit tror jeg kanskje har gode temperaturledningsevner, men jeg er ikke helt sikker på den. Uansett finnes det bedre bruksområder for den væsken...:smile:

Lenke til kommentar

Det er helt sant!

hehe

 

Håper på å ha klar vannkjøling i nytt kabinett snart iallfall. Tenkte jeg skulle gå for det AMD pro sette på 3dfxcool, det er jo billig og har fått strålende omtale :smile:

 

Kombinere med den radiatoren de brukte i testen her og lage meg en kul vanntank i plexiglass.

 

Chieftec big m/Enermax 350w eller 431w whisper burde bli bra kombinert med vannkjøling.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-20 21:49, Bugaloo skrev:

kvikksølv skal visst være bedre enn vann, i varmeledningsevne. men hvis systemet slår lekk tror jeg du får problemer med noen kortsluttninger....


 

Helt korrekt det du skriver her, men hvor får en lovlig kjøp tilstrekkelig med kvikksølv...) Tror det er noen helsemessige farer inn i bildet her også... En kan jo alltids begynne å samle på gamle kvikksølvtermostater, men jeg tror det trengs en del.

Lenke til kommentar

Co2 kan fint brukes som kuldemedium i et kompressor system, vet de forskning med dette oppe på ntnu i forbindelse med en varmepumpe, er ikke helt lett. Ulempen med Co2 framfor f.eks freon er at Co2 må komprimeres til et ganske stort trykk for å kondenseres, har hørt snakk om 110 bar. Et anlegg som operer med 110 bar i rørene blir kostbart, for ikke å snakke om kompressoren..

 

Nei da er freon ( R12 eller R22 f.eks ) "enklere" å drive med :smile:

Lenke til kommentar

Bensin er ikke kaldt. Det har samme temp som omgivelsene, men får du det på fingra, OPPFATTES det som kaldt da det fordamper fort, da det trekker varme ut fra fingrene. Det er samme prinsippet som når man putter en øl-boks inne i et vått håndkle og setter det i sola. Øllet blir kaldt på grunn av fordampingen av vannet. Så hvis du skal ha bensin til kjøle, må det fordampe, og DET er brannfarlig, og du vil bli temmelig stein av å sniffe gassen til det smeller.............

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-20 21:49, Bugaloo skrev:

kvikksølv skal visst være bedre enn vann, i varmeledningsevne. men hvis systemet slår lekk tror jeg du får problemer med noen kortsluttninger....


For det første så utvider kvikksølv seg veldig mye...

for det andre så er det neppe sunt å drive og tulle med kvikksølv, så lenge du ikke har lyst til å død ung eller føde(bli far til - mente jeg :smile:, gutter kan jo ikke føde :grin: ) en unge med sju bein...:grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-22 19:20 ]

Lenke til kommentar

Vel jeg har et prosjekt på gang. men jeg får jo aldri tid til det før til høsten. eksamen og ferie(1,5 måneder i solen :smile: ).

Det jeg skal lage er av samme prisipp som vapochill.

bruke kompressoren fra kjøleskapet til å lage så høyt trykk at gassen blir kondensert til væske i radiatoren rett etter kompressoren. gassen blir samlet opp i en beholder og blir sendt gjennom et tynt kapilærrør i riktig lengde. ved riktig beregning kan du bestemme den nedre grensa. når denne væsken blir sendt til CPU-blokka får den så mye varme fra prosessoren at den fordamper. Som noen har nevnt tidligere så trekker væsken mye varme. Dette føres til at blokka som er i kontakt med væsken blir SVÆRT kald. Denne kjøle ned prosessoren. så går gassen gjennom et mye større rør og blir ført tilbake til kompressoren og komprimert under høyt trykk igjen...

Den største utfordringen som jeg kan se er å få isolert det skikkelig slik at det ikke blir kondens og få kompressoren til å stoppe når det er kaldt nok. litt kjedelig hvis kompressoren kjører hele tiden...

Kommer tilbake til dette senere til høsten. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-04-22 19:21 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...