Gå til innhold

Hjelp, Windows XP vil ikke starte lenger!!??

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde XP innstalert på C hardisken og Win 2000 på F. Jeg ville ta en re-innstalasjon av 2000 av diverse grunner, og dermed gjorde jeg det. Fikk alt til å fungere i Win 2000. Men da jeg prøvde under oppstart å starte Win XP fra OS-valg menyen, kommer det opp en feil om at det er en fil som mangler.

Det virker som om re-innstaleringen av Win 2000 har gjort noe med XP oppstarten, er det noe jeg kan gjøre, utenom å innstalere hele XP på ny?? Var kjempe fornøyd med oppsettet mitt i XP og vil derfor unngå det:)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde samme problem men reinstallerte bare siden jeg måtte det uansett pga en enhet som ikke ville avinstalleres skikkelig og f**k'a opp ADSL'n.

Det jeg tror skal være mulig å boot fra WINXP cd'n din og kjøre en form for repair/recovery

prøv det ivertfall!

Lenke til kommentar

Fikk også dette problemet (etter at jeg resetet cmos) En systemfil manglet eller noe... Feilmelding rett etter boot-meny (WinXP) og Win98se henger i oppstart.

Satte inn CDen og rebootet (på CD) men fikk feilmelding før valg om "repair" dukket opp

Måtte formatere og installere på nytt....

Lenke til kommentar

nå må jeg ærlig talt innrømme at jeg aldri har testet windows xp, men har hatt samme feilen i windows 2000..

i alle fall... på rootdisken din (dette er c:) ligger det en fil som heter boot.ini

[boot Loader]

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT

timeout=5

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Her vil du endre "partition" feltet.. Partisjon 1 er første partisjonen på disken, 2 er neste osv.. prøv deg fram.. Jeg rebootet sikkert 10 ganger før win2k startet sist.. :wink: (bootet linux, editerte filen, lagret den, rebootet, prøvde å boote windows, feilet, osv... det er rett og slett prøv og feil, eller skjønn hvordan ms har laget denne filen.. det er IKKE logisk... )

Lenke til kommentar

I root på C: ligger to filer som Windows XP er avhengig av. Dette er NTLDR og NTDETECT.COM. Hvis disse to blir overskrevet av Windows 2000 vil ikke XP kunne starte opp da disse filene er for gammel for XP, mens XP sine tilsvarende filer er bakoverkompatibel for 2000.

Begge filene finner du igjen i i386 katalogen på Windows XP CD'en. Kopier inn disse to filene så er sjansen stor for at XP vil fungere som normalt igjen.

Dette er systemfiler med atributtene SHR så du vil ikke se de i utgangspunktet. Gå ut i command promt og skriv attrib når du står på C: så ser du de.

ITpro.no

"Svaret er ikke å vite alt, men å vite hvordan man kan finne det."

[ Denne Melding var redigert av: ITpro på 2001-11-06 20:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...