Blib Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Var usikker på hva som var rett topic der og om dette i det hele tatt er rett kategori. Men, jeg har et problem lignende dette: <table> <tr> <td>Meny</td> <td>Innhold</td> </tr> </table> Så bruker jeg PHP i både menyen og innholdet. Så står det i menyen noe ala "Du er ikke logget inn. <skjema med textbokser og en logg inn-knapp>". Så, når man har skrevet inn infoen og trykket på Logg inn føres en til login.php som sjekker infoen, lagrer verdier ala "'logget inn' = 1" i sessionvariabler and thats it. Så er det en funksjon i menyen som sjekker om "logget inn" = 1, og hvis den er det endres da teksten til "Du er logget inn som..." And das problem: Med en gang du da har logget inn og står i login.php som sier "Du har logget inn og alt ser bra ut" så står det fremdeles "Du er ikke logget inn" i menyen. Det er fordi når menyen lastes, er ikke brukeren logget inn enda. Informasjonen fra skjemaet har ikke nådd frem til "innhold"-delen av sida enda og scriptet som ligger der har ikke fått sjekket infoen og logget deg inn. Hvis en trykker refresh endrer menyen seg og alt ser bra ut, men jeg skulle helst sluppet å måtte refreshe. Driver og tenker ut en vei for å putte login-sjekken i menyen nå, men da vil jeg også måtte putte "Du er nå logget inn og alt er bra"-beskjeden i menyen og det vil ikke bli seende bra ut. Er det en eller annen funksjon eller noe som kan få PHP-scriptet i menyen til å ikke kjøres før alt det andre er kjørt eller lignende? Er litt usikker på hvordan det skulle fungert, finnes det kanskje andre løsninger? Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 En viktig ting man etter hver lærer når man driver med webscripting er at man må utføre alle endringer, validering o.l. før noe innhold printes. Om du logger inn brukeren før du inkluderer menyen, vil problemet bli løst. Om du har en fil som f.eks heter top.php hvor innholdet til toppen av siden ligger, kan du først utføre innloggingen av brukeren, og deretter inkludere top.php. Du sier lite om hva slags inkluderingsmetode du bruker på siden din. Bruker du et typisk includescript (index.php?side=login) kan det by på problemer. Bruker du den mer praktiske metoden hvor du inkluderer en topp- og en bunn-side på hvert dokument, er det ikke noe problem å fikse dette. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 Hmm, mmkay. Jeg inkluderer forresten med include(); innimellom HTML-koden. Jeg har lest litt om functions, at en kan definiere en funksjon oppe i header for så å kjøre den via kommando senere i programmet. Vil da innholdet i funksjonen bli behandlet når den kommer over det, eller venter den til det faktisk har blitt triggera? Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Den vil først outputte når funksjonen blir trigga. Uansett, behandle alt øverst i dokumentet ditt, før du inkluderer. Da vil du slippe problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå