Gå til innhold

hvordan formatere S-ata disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke det han spør om. :p

Det han sliter med er å få nyinstallasjonen av OS'et han har valgt til å se på harddisken som noe som er ledig å skrive på. Med andre ord hva han trenger er å rense/slette "Master Boot Record" ;)

Hvis du er interessert i Forslag 1 (finner du nedenfor) så gi meg e-post adressen din og jeg kan mail'e et ISO-image av en slik SLATE bootbar CD-ROM til deg. Husk at filen kan du brenne i et program som Nero Burning ROM men du må altså velge riktig brennerinnstillinger. Du skal jo tross alt brenne en Image-fil og ikke vanlige data.

Det kan gjøres på flere måter. Her er et par forslag:

Forslag 1:

Han kan lage seg en CD-ROM som booter for så å legge et program på den. Et slikt program jeg har og kjenner til er SLATE.COM. Et lite MS-DOS program.

Syntax for bruk av SLATE.COM filen er: SLATE <harddisknummer>

Så hvis han kun har en harddisk skriv: SLATE 1

(altså: SLATE mellomrom 1 og Enter)

Hvis han har flere harddisker må han vite hvilke som står som disk 1 og disk 2 ogsåvidere i BIOS. Da kan du bytte ut tallet 1 med det nummeret harddisken du ønsker å slette er montert som i systemet ditt. Enklere synes ikke jeg det blir.

Slate kan en finne på Internet hvis en er heldig å finne fram til hvor.

Forslag 2:

Et program som følger med MS-DOS som heter FDISK.COM (filen) og følger også med noen av Win9x OS'ene (kanskje alle av dem).

med FDISK.COM som du legge på en bootbar diskett eller bootbar CD-ROM. Legg så over FDISK.COM fra det operativsystemet du laget disketten/CD'en i. Så har du muligheten til å bruke følgende syntax senere når du booter med disketten/CD'en:

FDISK /mbr

men før du gjør det les hjelpesystemet om hvordan du sikter den inn på riktig harddisk. For eksempel slik: FDISK /? eller FDISK /help

(legg merke til at det er viktig med mellomrommet mellom ordet FDISk og det andre)

:D

Endret av G
Lenke til kommentar
bare for og spørre... skal jeg pakke den opp på en diskett? :hmm:

Nei da. Hvor du vil. Så må du brenne blahblahblah.iso filen med et brenneprogram. For eksempel Nero Burning ROM.

På Nero gjør du følgende i 6.0 versjonen:

1. Trykk på Nero Start Smart for å starte programmet,

2. Så ser du 6 ikoner øverst. Velg den som sier "Copy and Backup"

3. Inni det valget ligger "Burn image to Disc", og resten tror jeg du klarer å finne utav.

4. Velg selvfølgelig "Burn image to Disc" da.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Etter du har renset/slettet Master Boot Record med tidligere nevnte verktøy kan du bruke harddisken din som om den var ny fra butikken.

Du må partisjonere den, for så å formatere partisjonene du laget.

Eventuellt hvis du installerer et OS som Win2000/WinXP på denne blanke harddisken vil jo installasjonsprogrammet presentere deg med valg om å partisjonere og formatere for så å fortsette installasjonen.

Hvis du kun skulle bruke harddisken som tilleggsharddisk eller noe sånt så kan du bruke verktøy som allerede ligger i Operativssystemet ditt som du henger harddisken din på.

Harddisken blir "blank" og fin ihvertfall med SLATE.COM eller FDISK.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...