eniac Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 noen som vet hvordan du skal formatere en s-ata disk? det ligger noe som heter X-andros OS eller no på den, skulle gjerne ha fått slettet det Lenke til kommentar
avalencia Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Formateres på samme måte som P-ATA disker Endret 8. januar 2005 av avalencia Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Formateres på samme måte som IDE disker S-ATA disker er IDE-disker. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Nei, det er ikke det han spør om. Det han sliter med er å få nyinstallasjonen av OS'et han har valgt til å se på harddisken som noe som er ledig å skrive på. Med andre ord hva han trenger er å rense/slette "Master Boot Record" Hvis du er interessert i Forslag 1 (finner du nedenfor) så gi meg e-post adressen din og jeg kan mail'e et ISO-image av en slik SLATE bootbar CD-ROM til deg. Husk at filen kan du brenne i et program som Nero Burning ROM men du må altså velge riktig brennerinnstillinger. Du skal jo tross alt brenne en Image-fil og ikke vanlige data. Det kan gjøres på flere måter. Her er et par forslag: Forslag 1: Han kan lage seg en CD-ROM som booter for så å legge et program på den. Et slikt program jeg har og kjenner til er SLATE.COM. Et lite MS-DOS program. Syntax for bruk av SLATE.COM filen er: SLATE <harddisknummer> Så hvis han kun har en harddisk skriv: SLATE 1 (altså: SLATE mellomrom 1 og Enter) Hvis han har flere harddisker må han vite hvilke som står som disk 1 og disk 2 ogsåvidere i BIOS. Da kan du bytte ut tallet 1 med det nummeret harddisken du ønsker å slette er montert som i systemet ditt. Enklere synes ikke jeg det blir. Slate kan en finne på Internet hvis en er heldig å finne fram til hvor. Forslag 2: Et program som følger med MS-DOS som heter FDISK.COM (filen) og følger også med noen av Win9x OS'ene (kanskje alle av dem). med FDISK.COM som du legge på en bootbar diskett eller bootbar CD-ROM. Legg så over FDISK.COM fra det operativsystemet du laget disketten/CD'en i. Så har du muligheten til å bruke følgende syntax senere når du booter med disketten/CD'en: FDISK /mbr men før du gjør det les hjelpesystemet om hvordan du sikter den inn på riktig harddisk. For eksempel slik: FDISK /? eller FDISK /help (legg merke til at det er viktig med mellomrommet mellom ordet FDISk og det andre) Endret 3. juli 2004 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Hei Eniac, Da skulle filen være overført på e-post til deg (tror jeg). :!: Lenke til kommentar
eniac Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 ja det var den vettu G takker og bukker så mye... hehe Lenke til kommentar
eniac Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 bare for og spørre... skal jeg pakke den opp på en diskett? Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 bare for og spørre... skal jeg pakke den opp på en diskett? Nei da. Hvor du vil. Så må du brenne blahblahblah.iso filen med et brenneprogram. For eksempel Nero Burning ROM. På Nero gjør du følgende i 6.0 versjonen: 1. Trykk på Nero Start Smart for å starte programmet, 2. Så ser du 6 ikoner øverst. Velg den som sier "Copy and Backup" 3. Inni det valget ligger "Burn image to Disc", og resten tror jeg du klarer å finne utav. 4. Velg selvfølgelig "Burn image to Disc" da. Lykke til! Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Etter du har renset/slettet Master Boot Record med tidligere nevnte verktøy kan du bruke harddisken din som om den var ny fra butikken. Du må partisjonere den, for så å formatere partisjonene du laget. Eventuellt hvis du installerer et OS som Win2000/WinXP på denne blanke harddisken vil jo installasjonsprogrammet presentere deg med valg om å partisjonere og formatere for så å fortsette installasjonen. Hvis du kun skulle bruke harddisken som tilleggsharddisk eller noe sånt så kan du bruke verktøy som allerede ligger i Operativssystemet ditt som du henger harddisken din på. Harddisken blir "blank" og fin ihvertfall med SLATE.COM eller FDISK. Lenke til kommentar
G Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Hvis du skulle ha problemer å forstå S-ATA oppsett hardwaremessig så har jeg sett følgende linker som kanskje kan veilede litt: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=204514 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=260517&st=0 Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå