Gå til innhold

Viftene passer jo ikke !

Okeblol

Anbefalte innlegg

For en liten tid tilbake spurte jeg om råd for å gjøre kassa mindre støyende, og fikk endel svar i denne tråden

Jeg kjøpte det som stod i det første svaret med lenker, bortsett fra PSU, men de passer jo ikke !

Kjøleribba til northbridgen (uten vifte) skal skrus fast i hovedkortet, men det er ingen skruhull der, chipsetvifta som er der fra før er festet i 4 "bøyler" som kommer ut av hovedkortet

CPUvifta passer heller ikke, det står at den skal skrus fast med 2 skruer, men det er heller ingen skruehull der den gamle kjøleribba stod

Det står jo at hovedkortet mitt (abit ic7-g) støtter begge disse produktene, men det virker ikke slik... Hva skal jeg gjøre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kverna, hvilken vifte var på chipsettet ditt før du bytta ? liten grønn sak festet med en "bøyleramme" som hadde 4 festepunkt som gikk inn i de festebøylene ?

og hva er det som er chipseten ? hos meg er det en stor lysegrønn firkant med en uthevet firkant i midtem (som jeg antar er selve chipsetet)

Og hvor får jeg termisk lim ? :)

jeg fant forresten ut hvordan jeg installerte cpu vifta, det er jo med 2 dingser osm man skal feste i sokkelen som er der fra før, og så skru vifta fast i denne

Lenke til kommentar
kverna, hvilken vifte var på chipsettet ditt før du bytta ? liten grønn sak festet med en "bøyleramme" som hadde 4 festepunkt som gikk inn i de festebøylene ?

og hva er det som er chipseten ? hos meg er det en stor lysegrønn firkant med en uthevet firkant i midtem (som jeg antar er selve chipsetet)

Og hvor får jeg termisk lim ? :)

jeg fant forresten ut hvordan jeg installerte cpu vifta, det er jo med 2 dingser osm man skal feste i sokkelen som er der fra før, og så skru vifta fast i denne

ja jeg prata om cpuen jeg da :blush: skulle kanskje skrivd det..

Lenke til kommentar
så du har akkurat samme hovedkort som meg, og har festehull som ikke er en del av den orginale cpu kjøleløsninga på kortet ?

det har jeg ikke sagt.. jeg bare sa at jeg ikke viste at jeg hadde skruehull jeg heller, ikke at jeg hadde samme kort.. det jeg mente var at skrue hullene var skjult under kjøleren min, som er ganske stor.. :)

Lenke til kommentar

tror vi misforstår hverandre, eller driver å snakker om forskjellige ting

Jeg skal installere en ny zahlman kjøler, altså bytte ut vifta og kjøleribba som står på CPU nå

Når jeg tar det av er det ingen skruehull der jeg skal feste zhalman kjølern, men det virker som om det er 2 skinner med kjølern som man skal feste først

Har ikke så lyst å åpne pakken før jeg får dette bekreftet

Lenke til kommentar

du..... har du ikkje kjøpt rette typen kjøler kansje???

er forskjell på amd å intel sine feste metodar...

er d d som er problemet ditt kansje???

sånne skinner som på en måte er delt i 3 som regel er amd socet A som brukes av duron, athlon å XP prosessorer...

sjekk at d er samme socet på kjøler og prosessoren din....

Lenke til kommentar
du..... har du ikkje kjøpt rette typen kjøler kansje???

er forskjell på amd å intel sine feste metodar...

er d d som er problemet ditt kansje???

sånne skinner som på en måte er delt i 3 som regel er amd socet A som brukes av duron, athlon å XP prosessorer...

sjekk at d er samme socet på kjøler og prosessoren din....

LOL, tenkte på det samme.

(Sorry at eg ler)

Lenke til kommentar

Forskjellige prosessor typer bruker forskjellige festeløsninger! Med andre ord: kjøleren må være "tilpasset" din prosessortype_festeløsning. :roll:

Prosessoreren heter kanskje AMD Athlon XP/Duron / FX, Intel Pentium/Celeron?

Feste"typen" kanskje Socket478, Socket 775, Socket 940, Socket A

Mulig dette er problemet! Jeg innrømmer å ikke ha lest posten du viser til! :blush:

Lenke til kommentar

hvis dere leste hele det første innlegget mitt ser dere at jeg skrev hvilket hovedkort jeg hadde (altså indirekte hvilken socket, 478) :) og at jeg skrev som svar til han som foreslo en løsning om han var sikker på at de passet (noe han svarte ja på)

Så ja, cpu kjøleren SKAL passe, det tror jeg også den gjør da de skrueanordningene vistnok følger med selve vifta, og ikke skal være der fra før

Men northbridge chipset kjøleribba passer ikke, noe den skal gjøre...

:(

Endret av Jokque
Lenke til kommentar

hmmm....

har sett noe mer på det.... tror heller du skal spørre dei du har kjøpt den av for å få hjelp om du enda ikkje får d til...

men er d samme socet på hovedkort å kjøleribbe passer ting sammen...

det er det ikke tvil om en gang....

da er det bare plass problemer som gjenstår....

fulgte det med noe mer deler til kjøleribba di eller?

er det muligheter for at du har fått feil versjon?

Lenke til kommentar

7000a_alcu_a_p.jpg

Så vidt jeg kan se skal den ikek skrues fast når det er socket 478... lese bruksanvisninga ordentlig? :yes:

ang. chipset, lime på burde vel gå greit... går ut i fra at du ikke kan benytte de gamle klipsene. Sjekk lokal datasjappe for termisk lim, blir jo dyrt å bestille ny pakke ;)

Lenke til kommentar

Joda, CPU kjølern passer fint (ja, man må SKRU, skal feste 1 skrue i hver skinne) det var bare det at de skinnene som var vist i instalasjonsvideoen på zalmans hjemmeside var jeg ikke klar over at var med selve kjølern, da jeg fant ut det var det null problem

Chipsetkjølern on the other hand...

Er ingenting på chipseten nå, virker som det trengs da jeg sitter her med et brannsår på pekefingeren etter jeg tok på den i dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...