Gå til innhold

Harddisk krasj etter defragmentering

Anbefalte innlegg

Holdt på å defragmentere ene harddisken min, en Maxtor DiamondMax 160 GB SATA, da jeg plutselig fikk en bluescreen. Jeg restartet PCen, men fikk da en "Disk Read Error". Harddisken var delt opp i to partisjoner, en til WIndows og en til diverse annet. Jeg prøvde flere diskverktøy på Ultimate BootCD, og de fant disken og partisjonene på den, men svært få av verktøyene der kan lese NTFS disker.

Maxtor sitt Powermax program ga meg en feilkode som skulle brukes i RMA skjemaet på Maxtor sine sider. S.M.A.R.T programmer gir ingen feil, så det kan virke som om det er filsystemet som har blitt ødelagt.

Windows Recovery Console fant disken med to partisjoner på, men med ukjent filsystem. Jeg fikk heller ikke slettet win partisjonen for å prøve å installere Windows på nytt på den.

Jeg koblet til en gammel 20GB disk som jeg installerte Windows på, og prøvde deretter med Partition Magic, GetDataBack for NTFS, Active@ File Recovery, PCI File Recovery, Easy Data Recovery med flere, men ingen av de finner disken, selv om den detekteres i BIOS og av omtrent alle DOS baserte diskprogram, inkludert FDISK. Det virker rett og slett som om Windows ignorerer disken fullstendig.

Noen gode løsninger? Jeg hadde blant annet en del bilder tatt med digitalkamera på disken som jeg gjerne skulle fått tak i. Jeg har backup av en del av de, men ikke de nyeste. Skulle brenne ut disse etter defragmenteringen... ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde enda en gang med Active@ NTFS Reader (last ned på www.ntfs.com. Den finnes også på Ultimate BootCD) og denne klarer å finne iallefall en del av filene på den største partisjonen. Det går helt enormt tregt, kopierte filer får 8.3 format, men jeg fikk iallefall reddet noen av bildene jeg hadde med mer.

Siden programmet ikke fant partisjonen der Windows har vært installert, testet jeg Active@ Partition Recovery, en demoversjon som fulgte med NTFS Reader, og denne fant partisjonen, men da det kun er en demoversjon, kan den ikke skrive en ny partisjonstabell.

Vet noen om andre, gratis programmer som kan gjøre det samme som dette programmet? Synes det var litt drøyt å kjøpe programmet for en liten operasjon som dette.

I går fant faktisk Windows ene partisjonen også, under oppstart og kjørte chkdsk, men alt som kom opp var "File segment record xxxxx not readable" eller hva det stod. Når jeg så kom inn i Windows igjen, var disken like godt gjemt som før, men Event Viewer var så snill å tipse om at disken det gjaldt burde sjekkes med chkdsk... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...