Scix Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Er det berre meg, eller liker ikkje VB6 og Access som følger med i MS Office XP Pro kvar andre. får ikkje desse to til å gå saman. Om det er meg, kan nokon seie korleis eg skal få det til? Lenke til kommentar
Scix Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 har ingen kode, har ikkje begynt på noko. men eg prøvde berre eit døme i ei bok som eg har (Visual Basic 6.0 av Tor-Arne W. Berger) For de som har boka så står det på side 92 --> programmer seier at det ikkje kjenner igjen database formatet bruker berre den saken som heiter Data1 når den kommer ut på formen Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Tror heller du bør bruke ADO eller DAO istedenfor datakontrollen. Da får du mer kontroll over databasen, i tillegg til at du kan unngå slike problemer. Jeg er ikke sikker på om denne boken du leser har eksempler i dette, men slik skal iallefall bruke DAO: Dim objEngine As Object, objDB As Object, tblPersoner As Object, Set objEngine = CreateObject("DAO.DBEngine.36") Set objDB = objEngine.OpenDatabase("C:\Test.mdb") Set tblPersoner = objDB.OpenRecordset("Personer") Do Until tblPersoner.EOF Me.Print tblPersoner!Navn & "; " & tblPersoner!Telefonnummer tblPersoner.MoveNext Loop Lenke til kommentar
Scix Skrevet 3. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2004 Korleis kan eg lagre til denne fila? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 For å starte endringen av en post bruker du Edit kommandoen, hvor du så redigerer elementene med = operatøren. For at dette skal ta effekt må du avslutte med å kalle Update. Følgende er et eksempel på dette: Dim objEngine As Object, objDB As Object, tblPersoner As Object, Set objEngine = CreateObject("DAO.DBEngine.36") Set objDB = objEngine.OpenDatabase("C:\Test.mdb") Set tblPersoner = objDB.OpenRecordset("Personer") tblPersoner.Edit tblPersoner!Navn = "Ole Nordmann" tblPersoner!Telefonnummer = "12345678" tblPersoner.Update Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Må du ikke først bestemme hvilken rad du vil endre på, eller starter den på første? .movefirst / next osv Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Den skal alltid starte på den første raden, men du kan godt bruke .MoveFirst. Poenget med koden var jo bare å vise hvordan man redigerer en rad. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 VB6 tar ikke Access-databaser i Access 2000-format (Access 2000 og XP) uten at du oppdaterer til SP5. Men tror du bare kan skrive 2000 etter "access" der du velger databaseformat i egenskaper for kontrollen, uten å oppdatere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå