Gå til innhold

Fra gammel filmrull til DV..hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har en haug med gamle filmruller fra morfar og pappa som ligger å støver på loftet.

Noen som vet hvor jeg kan få lånt eller kjøpt slikt utstyr så jeg kan få det over til vhs eller dv? Helst rett over til DV hvis det er mulig. Er ikke helt sikker på hvordan type filmruller det er. Men antageligvis den som var mest utbredt på 70-80 tallet før beta og vhs. Kan sjekke om det trengs.

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe utstyr til dette, så er det enkleste å kjøpe en fremviser og projektere det på ett lerrett/hvit vegg, og filme dette direkte i kameraet. Problemet er kvalitet... det blir dårlig, og du risikerer alvorlig flimring i bildet. Profesjonelle scanner/CCD apparater med egen videoutgang er svinedyrt, og tror ikke det noen gang har vært til salgs i Norge. Uansett... både fremvisere og slike scanner/CCD apparater er uansett vanskelig å få tak i for tiden, og må imidlertid kjøpes brukt.

Avhengig av hvor mye det er, vil det nesten alltid lønne seg å levere filmene til noen som kan overføre de til ett annet lagringsmedium for deg. Jeg har sendt deg litt mer info på PM, for det kan regnes som snikreklame om jeg nevner butikken der jeg jobber her.

Lenke til kommentar

Vi har masse 16mm filmer (og noen 35) - de kjører vi ut på et stort lerret og

legger dem inn på pcen. - Det funker flott, men det blir noe helt annet når vi

får Soho Images i London til å scanne dem inn på DigiBeta, - DA får du kvalitet ;)

Men uansett så er ikke de 16 og super8 privat filmene noe å bruke så mye penger

på. Så da bruker vi bare lerret og kamera :)

Redigert: Vel, har noen 35mm filmruller her, men kan ikke spille dem av, har

ikke fremviser. Så det kom litt feil ut :) Bare 16- og 8mm som funker med

fremviserene vi eier. - Bor du i Stavanger eller nær kan du sikkert låne en av

dem.

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

Sant som Velmont sier. Det blir betydelig bedre kvalitet ved scanning. 8mm er kanskje ikke sååå farlig, selv om også det blir betydelig bedre ved scanning enn ved avfilming av lerrett, men 16mm fortjener scanning. Har scannet en del 16mm selv til mini-DV på jobben, og det blir veldig bra.

Lenke til kommentar

Ja, men så er det det med økonomi da... Digibeta har de aller færreste avspillere til. Mini-DV er det beste for konsumenter nå for tiden, kvalitetsmessig.

For profesjonelt bruk, må man bruke digibeta eller hidef ja... men de fleste konsumenter ville ikke sett forskjell en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...