Gå til innhold

Prescott eller AMD 64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sansynligvis ikke relevant i denne tråden men:

Og siden det ikke finnes et helt klart OS med drivere, programmer og det hele, så ville jeg nok ikke bryd meg om 64bits støtten den har. Vet at det finnes Win64 Beta, men det er en god grunn til at de kaller den beta.

 

Linux har da støtte for 64bits.... Kjører selv Suse 9.1 på min A64 3000+.... går så det suser..

Vel det finnes nesten ingen programmer, og da er jo all vitsen vekke. Drivere finner deg også få av, og de driverene er også av og til betydelig dårligere enn 32bits driverene.

Lenke til kommentar
Sansynligvis ikke relevant i denne tråden men:

Og siden det ikke finnes et helt klart OS med drivere, programmer og det hele, så ville jeg nok ikke bryd meg om 64bits støtten den har. Vet at det finnes Win64 Beta, men det er en god grunn til at de kaller den beta.

 

Linux har da støtte for 64bits.... Kjører selv Suse 9.1 på min A64 3000+.... går så det suser..

Vel det finnes nesten ingen programmer, og da er jo all vitsen vekke. Drivere finner deg også få av, og de driverene er også av og til betydelig dårligere enn 32bits driverene.

God mulig at driverne er dårlig, men 64 bits linux går fortsatt fortere enn 32 bits linux.

Lenke til kommentar
Skal du bruke PC'n mest til halvproff elelr proff redigering av et eller annet (bilde, musikk, film osv.) så går du for Pentium 4 Northwood, IKKE PRESCOTT.. Prescott produserer alt for mye varme..

 

Uenig!

 

Prescott er bedre der Northwood hadde fordeler , dvs med Video/encoding++

Prescott har også optimalisert Hyper-threading , og SSE3 , som inneholder instruksjoner som kan gi ytelsesforbedringer når de blir implementert i Softwaren , og det vil de bli!

 

Varme er et problem som kan løses! Stort kabinett er tingen , med god utlufting.

Harddiskene prioriteres med tanke på kjøling , dette grunnet levetid.

 

EDIT:retta skrivefeil. (Presocott og northowood :roll: )

Tja, hvis det er de syntetiske testene du sikter til stemmer det nok helt sikkert, men prescott yter dårligere enn northwood i nesten alle real life aplikasjoner (både videoredigering, encoding og ikke minst spill).

 

Varmen til prescott er sikkert ikke noe stort problem til vanlig bruk, men vi snakker faktisk om 20 grader ekstra, som man strengt talt kan spare seg for bare ved å kjøpe den bedre ytende northwood.

Lenke til kommentar
Skal du bruke PC'n mest til halvproff elelr proff redigering av et eller annet (bilde, musikk, film osv.) så går du for Pentium 4 Northwood, IKKE PRESCOTT.. Prescott produserer alt for mye varme..

 

skal du more deg med overklokking, velg Pentium 4 Northwood.. en 2,8 GHz får du vel ganske høyt opp på 3 GHz-tallet med god kjøling..

AMD A64 er ikke noe særlig overklokkingsvennlig.. du kan dog sikkert få en A64 3000+ på 2,0 GHz opp til 2,3 GHz.. men neppe noe særlig mer...

 

Skal du bruke PC'en til andre ting og mulig litt redigering nå og da (altså som en allround PC) så ville jeg valgt AMD A64..

 

Skal du bruke PC'n til for det meste spill så ville jeg helt klart valgt AMD A64...

Vil ikke tro man vil more seg mer med å klokke en P4 enn å klokke en A64.

Med mindre man er veldig glad i å se høye mhz tall, men jeg tror egentlig folk brr seg mindre om det for tiden. Vil også skyte inn at hvis du vil ha lengste overklokk, så går du verken for en 2,8 eller en 3000+, men en 2,4 eller en 2800+. Northwood cpuene går til sånn ca 3,3-3,9 avhengi av kjøling og chip, mens A64 går til 2,3-2,7 avhengi av kjøling og chip (luftkjøling) (gamle athlon64 cpuer gikk stort sett bare til 2350, men den nye cg steppingen går mye lengre). Det vil si at man kan more seg godt med å klokke begge typer cpu, men i ren ytelse er det nok A64 som vil trekke det lengste strået, også etter overklokkingen.

Lenke til kommentar
Skal du bruke PC'n mest til halvproff elelr proff redigering av et eller annet (bilde, musikk, film osv.) så går du for Pentium 4 Northwood, IKKE PRESCOTT.. Prescott produserer alt for mye varme..

 

Uenig!

 

Prescott er bedre der Northwood hadde fordeler , dvs med Video/encoding++

Prescott har også optimalisert Hyper-threading , og SSE3 , som inneholder instruksjoner som kan gi ytelsesforbedringer når de blir implementert i Softwaren , og det vil de bli!

 

Varme er et problem som kan løses! Stort kabinett er tingen , med god utlufting.

Harddiskene prioriteres med tanke på kjøling , dette grunnet levetid.

 

EDIT:retta skrivefeil. (Presocott og northowood :roll: )

Tja, hvis det er de syntetiske testene du sikter til stemmer det nok helt sikkert, men prescott yter dårligere enn northwood i nesten alle real life aplikasjoner (både videoredigering, encoding og ikke minst spill).

 

Varmen til prescott er sikkert ikke noe stort problem til vanlig bruk, men vi snakker faktisk om 20 grader ekstra, som man strengt talt kan spare seg for bare ved å kjøpe den bedre ytende northwood.

Vi får vente og se hva som skjer når den nye Prescott steppingen kommer :yes:

 

Intel lovet mindre varme og bedre ytelse ;)

Lenke til kommentar
Varmen til prescott er sikkert ikke noe stort problem til vanlig bruk, men vi snakker faktisk om 20 grader ekstra, som man strengt talt kan spare seg for bare ved å kjøpe den bedre ytende northwood.

 

20grader? DET kan du få lov til å dokumentere!

Før jeg bestilte Prescott leste jeg mange artikler om varmeutviklingen til Prescott.

Ja. Den er varmere. Men som oftest +/- 5C (merk at jeg sier både pluss og minus her! ;) ) Hvor du har 20grader fra vet jeg ikke , men det hørtes vel mye ut!! :hmm:

 

EDIT:måtte redigere litt

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Varmen til prescott er sikkert ikke noe stort problem til vanlig bruk, men vi snakker faktisk om 20 grader ekstra, som man strengt talt kan spare seg for bare ved å kjøpe den bedre ytende northwood.

 

20grader? DET kan du få lov til å dokumentere!

Før jeg bestilte Prescott leste jeg mange artikler om varmeutviklingen til Prescott.

Ja. Den er varmere. Men som oftest +/- 5C (merk at jeg sier både pluss og minus her! ;) ) Hvor du har 20grader fra vet jeg ikke , men det hørtes vel mye ut!! :hmm:

 

EDIT:måtte redigere litt

I OK.no's test av [email protected] så lå Prescott 20 grader over tilsvarende NW cpu når den var klokka til 3.6GHz med Vapochill. Litt lettere forklart så er en P4C [email protected] 20 grader kaldere enn P4E [email protected] med Vapochill kjøling. (Det er ihvertfall det jeg tror vedkommende refererer til :p)

 

*Edit*

Kjølinga var med Mach II ikke Vapochill, og den var 22grader varmere en NW ved bruk av Vannkjøling og peltier.

 

Ved 2,4 GHz, 1,4 Vcore, la prosessoren seg på mellom 17 og 18°C Idle med 26°C romtemperatur. Dette er faktisk hele 22°C over hva en standard 2,4C GHz Northwood gjør i samme oppsettet. Under full load ble det straks enda varmere. Vi registrerte en maks load temperatur på godt over 30°C! Igjen 20°C over Northwood-utgaven.

 

Ved 3,6 GHz og 1.6 Vcore økte temperaturen drastisk, prosessoren ble faktisk så varm at vi ble nødt til å avbryte testen i frykt for at peltierelementet ville slå tilbake og ødelegge systemet.

 

Vi kan derfor konkludere med at denne prosessoren blir mildt sagt mye varmere en sin forgjenger. Den er faktisk så mye varmere at vi ikke vil anbefale peltierkjøling til denne prosessoren i det hele tatt.

 

http://www.overklokking.no/cpu/p4_24E_prescott/index5.html

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg skal kjøpe en Pentium 3,2Ghz prosessor, men eg har ikke peiling på om eg skal kjøpe Prescot med 1MB cache eller Northwood med 512... :S Eg spiller en del og redigerer en del. Når det gjelder temperatur så skal eg kjøpe meg noen delta vifter :roll: ( vet dei bråker noe sinnsykt :whistle: Eg skal nok ikke overklokke så ekstremt, men kanskje opp til 3,3Ghz :love:

 

Noen råd?

Lenke til kommentar

Har en Prescott 2.8 klokka den til 3.2 med vifta som fulgte med kjørte med det i 2 uker nå. ikke teng til ustabilt system eller varme jaja 64C på full load :p

Og det med at prescott bruker my strøm hmm, kansje du sparer 20 kr i året på å bruke AMD. Jeg ville ha gått for prescott, uansett, har hatt AMD har bare hatt bugs med de. Kan bare være jeg som har gjort det galt. Men en ting er sikkert Prescotten er ikke så varme som alle skal ha det til. De som sitter å sier det bør heller prøve den i sitt eget system. i stede for å see va andre skriver, for uansett så er det 50% amd tilhengere som slår ned på intel å 50% intel tilhengere som slår ned på AMD. Dette er en krig som aldri vil gå over (før en går konkurs) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...