Gå til innhold

Prescott eller AMD 64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gir mest for pengene, Prescott eller AMD 64? SKal ha meg ny pc snart.. Ser jo at prescott klokker bra og gir mye for pengene, men er kanskje AMD litt mer fremtidsrettet?

Tror nok jeg ville gått for A64. De klokker bra også, bare kjøp et hk med agp/pci lock. Prescott er alt for varm. Så hvis du skal overklokke den så bør du ha bra med kjøling. I overklokking.no's test av [email protected] så lå cpu'en 20 grader høyere en Northwood på samme GHz.

 

Men hvis du har f.eks vannkjøling og liker og overklokke så vil vel en Prescott være et fint leketøy, for noen av dem klokker fantastisk bra :)

Lenke til kommentar

Hvis du klokker, så velg NW/ Prescott. De klokker LANGT, spes den nye Prescott. Har hørt om noen ekstremklokkere som har klokket 2,4Ghz P4E til 4Ghz, syke syke kinesere.

 

Ville også ikke satset på at 64Bits delen av A64 for å gi en ytelses økning av noen stor grad. ( dette gjelder spesjelt x86) Dette vil gi en minimal ytelses økning, og kan i et rent 64bits miljø oppleve at den yter dårligere. Å ha en 64bits CPU er greit for de som trenger 4GB minne og mer, og det er en grei skryte faktor. Har forsatt til gode å se en x86 maskin få en ytelses økning på over 2-5% på noen få 64bits OS og porgrammer. Og siden det ikke finnes et helt klart OS med drivere, programmer og det hele, så ville jeg nok ikke bryd meg om 64bits støtten den har. Vet at det finnes Win64 Beta, men det er en god grunn til at de kaller den beta.

 

Men A64 er en fantastisk 32bits CPU. Bare så det er sakt. Og den yter bedre i mange sitvasjoner, og de har den kraftigste CPUen som er mulig å få tak i.

 

Så hvis du er klokkofil kjøp en Intel CPU, skal du ikke klokke, eller klokke litt så kjøper du en A64, som også klokker veldig bra i ytelse men ikke i prosentvis mhz.

 

De to CPUene har også forskjellig ting de er best egnet i. I spill så har A64 overtaket, mens det er det motsatte i redigerings programmer og slike ting.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Hva gir mest for pengene, Prescott eller AMD 64? SKal ha meg ny pc snart.. Ser jo at prescott klokker bra og gir mye for pengene, men er kanskje AMD litt mer fremtidsrettet?

 

Det er jo hva du skal bruke PC'en til som bestemmer om AMD eller P4 gir mest for pengene!

Selv holder jeg på med videoredigering , noe som inkluderer masse koding/dekoding av lyd/bilde. Derfor har jeg -selvsagt- bestilt meg en P4 Prescott.

 

Men hadde jeg utelukkende holdt på med spill++/vanlig kontorbruk/+++ , så hadde jeg uten tvil gått for en AMD-64. Den har jo i tester vist seg glimrende til slikt bruk!

Lenke til kommentar

Det er jo hva du skal bruke PC'en til som bestemmer om AMD eller P4 gir mest for pengene!

Selv holder jeg på med videoredigering , noe som inkluderer masse koding/dekoding av lyd/bilde. Derfor har jeg -selvsagt- bestilt meg en P4 Prescott.

 

Men hadde jeg utelukkende holdt på med spill++/vanlig kontorbruk/+++ , så hadde jeg uten tvil gått for en AMD-64. Den har jo i tester vist seg glimrende til slikt bruk!

Stemmer det. Til video/lyd codec så er Prescott suveren. Så hvis det er det den skal brukes til gå for Prescott, hvis ikke så er nok A64 det beste valget

Lenke til kommentar
Takk for råd  :D 

 

Men er enda veldig usikker. Tror jeg kanskje går for AMD 64, selv om Intel frister. Den er jo _mye_ billigere og.

Er nesten ikkje forskjell i pris mellom A64 og P4.

Fra komplett:

Intel Pentium 4 530 3.0 GHz kr 2.040,-

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz BOXED kr 1.970,-

 

70 kr er ikkje stor nok sum til at eg ser på det iallefall.

 

Du kan få A64 3000+ uten kjølar til 1650, men må kjøpa kjølar i tillegg. Skal du ha ein kjølar som er like god som den som kjem med P4'en, er du i ca samme prisklasse. (Med "like god" tenke eg på kjøleeffekt tilpassa cpu og lydnivå)

Lenke til kommentar

For all del ikke finn på å kjøp prescott, skal du ha intel, så går du selvsagt for en Northwood, som er kaldere og bedre per klokke. Northwoodene klokker omtrent like bra også, kanskje tilomed b3dre om man ser gjevnt over.

 

Men uansett så er nok Athlon 64 et bedre valg per dags dato. Sammen med et nForce 3 250 blir det en god klokker og en kjempe stabil plattform. A64 vinner også majoriteten av benchmark, og man har muligheten til å utnytte 64bits software når denne kommer. Det vil typisk gi 10-30 % forskjell i ytelsen bare ved å skifte programmer og drivere. Det er noen som prøver å si at dette ikke er noen fordel (noe det ikke er per dags dato) men det blir liksom en gratis (host *gratis* host* oppgradering, noe ingen sier nei takk til.

 

Tviler på at du vil merke forskjellen på cpuene uansett hva du gjør (i hvetfall før 64 bit), men om det koster det samme tar du selvsagt det beste.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på 3000+ BOXED og prescott 2.4ghz..

Skal du først ha en Pentium 4 ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe en prescot 2.4Ghz. Denne kjører på 133Mhz fsb og mangler HT. For ca 500 kroner mer får du en 2.8Ghz med 200Mhz fsb og HT.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte mer på 3000+ BOXED og prescott 2.4ghz..

Mellom de to så ville jeg nok valgt en A64 3000+ Du vil faktisk spare en god del på strømregningene, men hvis du skal bruke den som en ovn så går det bra. :p

 

Vel minne kommer nok til å stoppe deg når du ekstem overklokker, og minne med høy mhz koster mye. K8 arkitekturen er også bedre enn P4E. Eks on die memmory controle og mye slikt dilldal.

 

Men det finnes ikke en fasit løsning, jeg mener å kunne merke forskjell mellom en P4E 800FSB HT og en A64 CPU, synes at P4E CPUen er litt rundere i kantene og tingene flyter bedre. Mens en venn av meg mener det motsatte.

Lenke til kommentar

Skal du bruke PC'n mest til halvproff elelr proff redigering av et eller annet (bilde, musikk, film osv.) så går du for Pentium 4 Northwood, IKKE PRESCOTT.. Prescott produserer alt for mye varme..

 

skal du more deg med overklokking, velg Pentium 4 Northwood.. en 2,8 GHz får du vel ganske høyt opp på 3 GHz-tallet med god kjøling..

AMD A64 er ikke noe særlig overklokkingsvennlig.. du kan dog sikkert få en A64 3000+ på 2,0 GHz opp til 2,3 GHz.. men neppe noe særlig mer...

 

Skal du bruke PC'en til andre ting og mulig litt redigering nå og da (altså som en allround PC) så ville jeg valgt AMD A64..

 

Skal du bruke PC'n til for det meste spill så ville jeg helt klart valgt AMD A64...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Skal du bruke PC'n mest til halvproff elelr proff redigering av et eller annet (bilde, musikk, film osv.) så går du for Pentium 4 Northwood, IKKE PRESCOTT.. Prescott produserer alt for mye varme..

 

Uenig!

 

Prescott er bedre der Northwood hadde fordeler , dvs med Video/encoding++

Prescott har også optimalisert Hyper-threading , og SSE3 , som inneholder instruksjoner som kan gi ytelsesforbedringer når de blir implementert i Softwaren , og det vil de bli!

 

Varme er et problem som kan løses! Stort kabinett er tingen , med god utlufting.

Harddiskene prioriteres med tanke på kjøling , dette grunnet levetid.

 

EDIT:retta skrivefeil. (Presocott og northowood :roll: )

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Sansynligvis ikke relevant i denne tråden men:

Og siden det ikke finnes et helt klart OS med drivere, programmer og det hele, så ville jeg nok ikke bryd meg om 64bits støtten den har. Vet at det finnes Win64 Beta, men det er en god grunn til at de kaller den beta.

 

Linux har da støtte for 64bits.... Kjører selv Suse 9.1 på min A64 3000+.... går så det suser..

Lenke til kommentar

Ytelsen på Prescott, Northwood og A64 er så lik (i forhold til pris) at jeg ville ikke egentlig brukt dette som noe argument for eller mot noen av dem.

 

Generelt sett synes jeg aldri man skal kjøpe PC med tanken at den er "fremtidsrettet", siden man stort sett betaler for mye for nettopp det men akkurat nå (med PCIe) så vil jeg si vi står forran et unntak. Alt unntatt LGA775/Prescott er kort sagt "dead-end". At i915/925 kort kommer med PCIe, gode innebygde lydkretser og gigabit LAN som standard (stort sett) er definitivt også et bra argument. Prisen er heller ikke gal, spesielt med tanke på at dette er såvidt ferske produkter.

 

PS: Varmeutviklingen (med Prescott) som folk snakker om er i de aller fleste konfigurasjoner helt uproblematisk, har bygget nok Prescotter i vanlige towere til å gå god for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...