Gå til innhold

Usa advarer mot bruk av internet explorer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver nå å "konverterer" alle i familie og vennekretsen over til firefox og thunderbird. Og så langt har tilbakemeldingene vært bare positive. Fant og norske språkpakker til disse her -> Mozilla på norsk som har gjort det enda enklere, siden alle ikke er like drevne i engelsk.

Anbefaler folk å skifte, om du velger det ene eller det andre er opp til deg, men styr klar av IE.

Mvh Meg.

Lenke til kommentar

IE har ikke kommet som ny versjon siden 2001 med lanseringen av XP. Det at det nå er gitt ut advarsler om at det ikke er lurt å bruke den, er ikke overraskende.

De som bruker IE og ikke merker noe, burde kanskje ta en titt under "panseret". IE har så stor markedsandel (ca. 95%), at tusenvis av spyware, virus, trojaner osv utnytter diverse hull i IE. Dersom dere tar et søk med Adaware/Spybot vil dere garantert finne mange programmer som har sneket seg inn via IE. Dessuten støtter ikke IE alle standarder fullt ut, og vil ikke vise alle sider rett etter hvordan de er kodet (dersom sidene ikke er kodet spesifikk for IE).

Selv gikk jeg over til Opera for 2år siden (da versjon 7.0 kom). Etter det har jeg holdt meg til Opera og brukt alle versjonene som er kommet ut etter det. Bruker nå Opera 7.51 som er den beste Opera versjonen til nå etter min mening. For et halvt år siden testet jeg Mozilla. Syntest den var for "enkel" etter min smak og hadde ikke de samme mulighetene som det Opera tilbød. Greit nok at du kan installere plugins osv, men det blir litt for tungvindt. Hvorfor ikke ha alt forhåndsinstallert som Opera har? Dette vil gjøre den mer brukervennlig.

Men for all del, både Mozilla og Opera er mye sikrere og bedre enn IE. Sikkerhetshull blir oppdaget nesten hver uke på den aldrende nettleseren. Siste nytt er vel at MS nå har kalt tilbake IE teamet slik at de kan lage en ny og forbedret versjon. Selv etter at de sa tidligere at de ikke vil lage individuelle oppdateringer for IE. Men dette er et godt tegn på at de selv mener IE ikke holder mål i forhold til de mange gode nettleserene som er tilgjengelige. IE har også mistet en god del av markedsandelen siden alle de sikkerhetsoppdateringen de siste årene. Den hadde ca. 98-99% av markedet for ca. 2år siden. I år har Mozilla og Opera tatt store deler av IE sitt kakestykke som nå ligger på ca.95%.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
yes, det gjør den ja. tok en skanning med ad-aware på en maskin som primært bruker IE. da fant den 219 objekt. selv finner jeg stortsett 2-4 objekt jeg.

Dette varierer jo mye ettersom noen scanner ofte og fjerner dritt, mens andre aldri scanner. Samtidig avhenger jo dette mye av hvilke sider du besøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...