Gå til innhold

En seriøs diskusjon!

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-04-21 23:25, Monhart skrev:

Quote:

On 2002-04-21 23:12, t-paul skrev:

.dll filer!!, Intel Inf_Inst, Viatech 4in1, BIOS instillinger, BIOS flashing, Windows NT Servicepack X, Windows W2K servicepacks, Internet Explorer Servicepacks, Security Updates, ACPI, APM, Security issue XXXX, Formatering, partisjonering, Direct X versjon XXX, shutdown probs, USB probs. For ikke å snakke om Virus problemer i Outlook. VBscript..

Viste du at det faktisk finns andre OS til PC enn Windows? Dette er ikke en PC vs. Mac diskusjon lenger, men en Windows vs. OSX

Det finnes andre OS til Mac også (t.ex Windows emulator eller PPC-Linux), men vi kan jo konsentrere oss om de vanligste systemene :smile: som er installert i de fleste Norske hjem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-22 00:15, Gaute skrev:

t-paul:

Hvis MacOs er så jævlig fett hvorfor har Mac dumpet det og basert seg på et os først utviklet til PC ??

Bare spør.

Hva mener du med utviklet til PC?

Om jeg ikke tar heeelt feil det er i hovedsak UNIX! MacOSX kjernen er basert på.

Noen av grunnene er å få et mer stabilt system, bedre multitasking osv.

Rett og slett å forbedre produktet deres.

Ser ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar

Du Gaute!

En liten ting bare, mulig jeg er litt ute på sidelinjen her, men det var Apple som først utviklet det grafsike brukergrensesnittet eller det du ser på skjermen.

Søppelkassa for eksempel, var en av de nye elementene Microsoft hentet inn til Windows 95, fra OSet til Apple.

Lenke til kommentar

Quote:

C. Alshus skrev (2002-04-22 09:09):

Du Gaute!

En liten ting bare, mulig jeg er litt ute på sidelinjen her, men det var Apple som først utviklet det grafsike brukergrensesnittet eller det du ser på skjermen.

Søppelkassa for eksempel, var en av de nye elementene Microsoft hentet inn til Windows 95, fra OSet til Apple.

Så?

Ingen kan være 100% original.

Lenke til kommentar

Dette HAR blitt en Mac vs. Windows-diskuzz...

Latterlig. Det går da ann å kjøre andre greier på en PC (og forsåvidt også en Mac) enn det-alle-andre-har?

Vi VET at Bill rippa mye rart fra Mac-OS, men det rare her er at det ble mer populært. Skal ikke undre på hvorfor, vi bare vet at det er slik.

Og jeg vil også påstå, for eder-som-mener-PC-er-dyrere-enn-Mac, at nei, jeg tviler. Samme kraft i en PC = Penger spart i forhold til en Mac. (SD RAM? GeForce2MX? WTF, liksom!)

http://www.minipuz.tk

Mvh,

Tore Jakob Haugen

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-04-22 09:42 ]

Lenke til kommentar

til t-paul

>Hva mener du med utviklet til PC?

>Om jeg ikke tar heeelt feil det er i hovedsak UNIX! >MacOSX kjernen er basert på.

FreeBSD ble utviklet for å kjøre på IX86 plattformen altså PC ... det betyr ikke Windows. Nå må du få orden på definisjonene dine.

til C. Alshus

>En liten ting bare, mulig jeg er litt ute på >sidelinjen her, men det var Apple som først >utviklet det grafsike brukergrensesnittet eller det >du ser på skjermen.

Nei, det var Xerox som var de første til å lage et grafisk grensesnitt med mus og greier. Hadde bare ikke forsynet til å lansere det. sjefene mente at ingen kom til å gidde å sitte der å trykke på en haug med små bilder :smile:... så feil kan man ta.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 09:58, Gaute skrev:

til t-paul

>Hva mener du med utviklet til PC?

>Om jeg ikke tar heeelt feil det er i hovedsak UNIX! >MacOSX kjernen er basert på.

FreeBSD ble utviklet for å kjøre på IX86 plattformen altså PC ... det betyr ikke Windows. Nå må du få orden på definisjonene dine.

til C. Alshus

>En liten ting bare, mulig jeg er litt ute på >sidelinjen her, men det var Apple som først >utviklet det grafsike brukergrensesnittet eller det >du ser på skjermen.

Nei, det var Xerox som var de første til å lage et grafisk grensesnitt med mus og greier. Hadde bare ikke forsynet til å lansere det. sjefene mente at ingen kom til å gidde å sitte der å trykke på en haug med små bilder :smile:... så feil kan man ta.

FreeBSD is an advanced operating system for Intel ia32 compatible, DEC Alpha, and PC-98 architectures. It is derived from BSD UNIX, the version of UNIX developed at the University of California, Berkeley. It is developed and maintained by a large team of individuals. Additional platforms are in various stages of development.

Ok at det først ble utviklet til X86, men det er jo portet til flere andre platformer :smile: I bunn og grunn er det UNIX basert!

Lenke til kommentar

Forresten er det en liten avsporing av debatten å begynne å diskutere om hvem som har laget hva :smile:

Poenget er at det fins alternativ til x86 Microsoft/Intel/AMD som er installert i de fleste Norske stuer.

Og at noen kaller Mac for "dritt" uten å vite hva de snakker om i det hele tatt, det er ofte basert på spekulasjoner og "tro".

Tro er noe man gjør i kjerka, hehe :smile:

Lenke til kommentar

Det er feil at G4'ern kun leveres med GeForce 4 MX. Via AppleStore har du muligheter til å sette sammen din egen rigg, og har da valget mellom ATI RADEON 7500 dual, NVIDIA GeForce4 MX dual og råskinnet NVIDIA GeForce4 Titanitum. Merk "dual"; muligheter til å ha to skjermer tilkoplet.

Utbygging av en G4 er barnemat. Har bygd min maskin ut med både SCSI-, IDEcontroller- og videoredigeringskort i tillegg til 4 harddisker med totalkapasitet på 380 GB :smile:

Kan heller ikke si at jeg savner noe programvare - og hvis spillekløa tar meg river jeg igang en runde Quake3/Urban terror (www.urbanterror.net)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 00:15, Gaute skrev:

t-paul:

Hvis MacOs er så jævlig fett hvorfor har Mac dumpet det og basert seg på et os først utviklet til PC ??

Bare spør.

Ehhhh.... Nå er det jo basert på NeXT, altså et system som Steve Jobs himself var sjef for i sin barndom, altså sjefen sjøl sitt hjertebarn.

MacOS X består av *mange* komponenter, BSD er bare en av dem. At det er FreeBSD de har basert BSD-delen på er godt mulig. Men styrken til MacOS er og har alltid vært grensesnittet - det er ikke sånn i MacOS at du må huske om det var Ctrl-C eller Shift-C eller hva-det-var-C i hvert eneste program. Alt det som enkelte datanerder hater er nettopp styrken i MacOS: Det *virker* (SHIT!!!) og du får gjort det du skal, og grensesnittet er likt uansett hvilket program du velger, kan du *ett* program kan du dem alle, i mye større grad enn Windows (og selvfølgelig marerittet UNIX). Du har stort sett profesjonell programvare for det du skal gjøre tilgjengelig, spesielt hvis det er grafikk/video du jobber med. Final Cut Pro er klart det beste til videoredigering, det finnes seff ikke for PC... :smile:

Det er en myte at Mac-brukere er mindre teknisk interesserte. Mac-brukere er folk som har tatt et aktivt valg, framfor å bare "gjøre som alle andre". Mange mac-brukere jeg kjenner har en kompetanse som ligger høyt over gjennomsnittet av PC-brukere. Linux, X programvare osv. får du fint til Mac.

Mac er en dyr maskin, du betaler mer og får mer. Men skal du ha en spill-maskin skal jeg ikke juge: Du har mye mer å velge blant i en PC.

Og PPC-prosessoren brukes minst like mye i andre elektroniske komponenter som X86. Den brukes også i Playstation, og iom. at det ikke skulle være noe som tilsier at et grafikk-kort ikke kan brukes på mac (så lenge det finnes drivere), og MacOS X støtter fullt opp om OpenGL, og iMacene har solgt så bra som de har, skulle jeg tro plattformen har potensiale til å bli meget bra for spill også. Når det gjelder artikkelen om at iMac er en surfesinke må det være humbug, jeg testa akkurat de samme sitene som Wired på en halvparten så kjapp mac, og den brukte under en tredel av tida.

Lenke til kommentar

Litt off-topic igjen, men men jeg lar det stå til.

Du skrev"Final Cut Pro er klart det beste til videoredigering, det finnes seff ikke for PC... "

Mulig at Final Cut Pro er et knallbra program, men det finnes selvfølgelig bedre. En bekjent av meg har jobbet med redigering for TVN og TV2 og han brukte et program som het Edit 6. Kan nevne at prisen her starter på $37000. I tillegg har men flere tilleggsprogrammer. :smile:

Lenke til kommentar

Det finnes supercomputere med 100 ganger datakraften enn dagens såkalte "high-end" datamaskiner, men prisen er også deretter. Apple's Final Cut Pro 3.0 selges for $999, som regnes for et røverkjøp sammenlignet med bortimot hva det skal være av konkurrerende produkter og er flere hav lavere enn de nevnte $37000 (grøss!) for Edit 6.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 17:32, C. Alshus skrev:

Litt off-topic igjen, men men jeg lar det stå til.

Du skrev"Final Cut Pro er klart det beste til videoredigering, det finnes seff ikke for PC... "

Mulig at Final Cut Pro er et knallbra program, men det finnes selvfølgelig bedre. En bekjent av meg har jobbet med redigering for TVN og TV2 og han brukte et program som het Edit 6. Kan nevne at prisen her starter på $37000. I tillegg har men flere tilleggsprogrammer. :smile:

Veit ikke om høyere pris betyr bedre program.... som det sies på Apples egne sider om FCP:

Final Cut Pro 3 gives you the benefits of the industry’s first out-of-the-box, realtime effects architecture — without the obvious drawbacks of rigid proprietary systems that can cost tens of thousands of dollars more.

De jeg har snakket med i bransjen sier FCP er det beste de har prøvd, men jeg vet jo ikke om de har prøvd programmet du snakker om. Jeg har hørt at programmet de bruker i NRK er skikkelig dårlig, men ikke veit jeg. Jeg kan egentlig bare si hva "de jeg har snakket med" sier heheheheheehe.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...