Gå til innhold

En seriøs diskusjon!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, har brukt Mac endel. (Fremdeles. Står i masse posts rundt om på forumet her.)

Det jeg misliker med Mac;

- Filkaoset. (a.k.a. "filsystemet".)

- Bruker-vennligheten som slår mot meg.

- Kræsjene. De latterlige, idiotiske kræsjene. Som lar deg sitte der, totalt hjelpesløs. Før du, etter en liten stund, må reboote på den harde måten.

- SD-RAM.

- Plast.

- Standard-mus, og onboard speaker.

- Mangel på programvare. (Spill!, f.eks...)

- Mac-fans. Hvorfor disser de PC? Fordi de ikke spiller nok? (Snakker da om SPILL, ikke kort-dill og slikt. Heller FPS'er, adventure-games, osv...)

Det jeg liker med Mac;

- Onboard 1Gbps-NIC.

- Rimelig koselig keyboard.

- Onboard FireWire.

- Ingen floppy-drive.

- Ufattelig filkaos, for utenforstående, slik at de ikke kan finne filene dine uansett hvor mye de prøver.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 00:18, the_ruthless skrev:

Vel, har brukt Mac endel. (Fremdeles. Står i masse posts rundt om på forumet her.)

Det jeg misliker med Mac;

- Filkaoset. (a.k.a. "filsystemet".)

- Bruker-vennligheten som slår mot meg.

- Kræsjene. De latterlige, idiotiske kræsjene. Som lar deg sitte der, totalt hjelpesløs. Før du, etter en liten stund, må reboote på den harde måten.

- SD-RAM.

- Plast.

- Standard-mus, og onboard speaker.

- Mangel på programvare. (Spill!, f.eks...)

- Mac-fans. Hvorfor disser de PC? Fordi de ikke spiller nok? (Snakker da om SPILL, ikke kort-dill og slikt. Heller FPS'er, adventure-games, osv...)

Det jeg liker med Mac;

- Onboard 1Gbps-NIC.

- Rimelig koselig keyboard.

- Onboard FireWire.

- Ingen floppy-drive.

- Ufattelig filkaos, for utenforstående, slik at de ikke kan finne filene dine uansett hvor mye de prøver.

Fil kaos? :smile: Har du sett inni Windows mappa og dens undermapper på en PC noen gang?

Snakker du om OS8/9 eller 10? (Som er UNIX basert)

Skal du ha spill kjøper du deg jo bare en spilleboks :smile: mye billigere! :smile:

Lenke til kommentar

Spilleboks = Konsoll?

Er du syk, mann? Kan'ke ha sånt!

"Windows"-filsystemet har jeg brukt siden min første PC, en gang på midten av 90-tallet. DOS6.2, eller.no sånt... Og plutselig, så MacOS9 og Linux og sånt... Det er litt annerledes. Ikke helt lett, når man først er vant til noe...

Lenke til kommentar

Har begrenset erfaring med Mac, men kan jo (kanskje) forstå at den virker letter å komme igang med en PC.

Men når det gjelder software og da spill som er nevnt her så sliter Mac brukere, blir vel bedre med OS10 som er Unix.

Men å si noe slikt som "spill, kjøp en Xbox da vel" tyder jo ikke akurat på enorm seriøsitet da.

Kan man skrive dokumenter på den - Nei

Kan man kode på den ( C++ VB JAVA etc.) - Nei

skal man da kjøpe en mac 18.000 + en Xbox 4000 - Ikke jeg hverfall ...

Mac er siktet inn mot et marked for folk som kanskje ikke er så interesert i det som forgår inne i maskinen. Og skal drive med kun jobb. Jeg syns det er greit å ha alt på et sted. På pc'en kan jeg sitte med jobb oppgaver, og blir jeg lei er det bare å fyre igang JKII og hamle opp med slemme Imperie soldater :smile:

Desuten PC'en har større fleksibilitet, den kan konstrueres for å gjøre masse rare ting. har sett styring stystemer basert helt på pc komponenter. Ta en titt på en del faks kort f.eks og du vil sikkert finne en x86 brikke der. Kassa apparat er i dag også ofte PC basert.

Har som sagt ikke vært for mye borti Mac, men må si jeg føler meg litt lost når jeg må hjelpe folk å sette opp et trådløst NIC som bruker WEP kryptering :smile:

Men klart at det å ha en lukket standar som produsenten har full kontroll over er en fordel, men som sagt det går utover fleksibilitet.

Og stabilitets messig..... hmm kan faktisk ikke huske sist jeg måtte bruke power knappen for å restarte systemet mitt.

Lenke til kommentar

Quote:

Men klart at det å ha en lukket standar som produsenten har full kontroll over er en fordel, men som sagt det går utover fleksibilitet.

Og stabilitets messig..... hmm kan faktisk ikke huske sist jeg måtte bruke power knappen for å restarte systemet mitt.

Jeg tar det siste først. Ja, med OS 9 så må/måtte man ofte bruke startknappen for å boote på nytt. Men dette er historie. Med OS X trenger man ikke restatre maskinen hvis et program eller Finder henger seg.

Så til det første du sa. Hva mener du med en lukket standard?

Hva med åpen kildekode slik som Apple nå har på OS X(greit, du må vel kanskje kunne litt mer enn den jevne bruker for å få tilgang, men den er forsatt åpen), tror du at Microsoft vil vise sin kode frivillig noen gang?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 02:38, Gaute skrev:

Har begrenset erfaring med Mac, men kan jo (kanskje) forstå at den virker letter å komme igang med en PC.

Men når det gjelder software og da spill som er nevnt her så sliter Mac brukere, blir vel bedre med OS10 som er Unix.

Men å si noe slikt som "spill, kjøp en Xbox da vel" tyder jo ikke akurat på enorm seriøsitet da.

Kan man skrive dokumenter på den - Nei

Kan man kode på den ( C++ VB JAVA etc.) - Nei

skal man da kjøpe en mac 18.000 + en Xbox 4000 - Ikke jeg hverfall ...

Mac er siktet inn mot et marked for folk som kanskje ikke er så interesert i det som forgår inne i maskinen. Og skal drive med kun jobb. Jeg syns det er greit å ha alt på et sted. På pc'en kan jeg sitte med jobb oppgaver, og blir jeg lei er det bare å fyre igang JKII og hamle opp med slemme Imperie soldater :smile:

Desuten PC'en har større fleksibilitet, den kan konstrueres for å gjøre masse rare ting. har sett styring stystemer basert helt på pc komponenter. Ta en titt på en del faks kort f.eks og du vil sikkert finne en x86 brikke der. Kassa apparat er i dag også ofte PC basert.

Har som sagt ikke vært for mye borti Mac, men må si jeg føler meg litt lost når jeg må hjelpe folk å sette opp et trådløst NIC som bruker WEP kryptering :smile:

Ehh, du får jo spill til Mac også. Dessuten er jo OSX rimelig åpent da.

I endel av innleggene her er det snakk om spill, hakke hørt om så veldig mye kreativt bruk, og da vil det nok være mye billigere med en PS2 (kan vel kjøre linux på den?)

Det du nevner om å sette opp "WEP", er jo bare snakk om et fragment av systemkonfigurasjon. Om man bare setter seg inn i materien så skal det jo ikke være noe problem. Det fins jo knowledge baser for Mac også.

Power PC prosessoren brukes også i andre sammenhenger bare for å ha sagt det, og den er rimelig mye mer effektiv på samme MHz.

Man kan forresten bytte (kjøpe) ganske mye inni G4 Mac´en, både CD-ROM, harddisk, RAM, lydkort og grafikk-kort.

Jo flere som kjøper Mac, jo billigere vil det bli, og det vil bli utviklet flere spill i kjølvannet.

Det er på tide at folk åpner øynene for nye muligheter, og ikke se seg blind på Wintel reklame som dumper ned i postkassen.

Jeg ser opp til folk som er så tøffe at de kan bryte med Wintels klamme grep :smile:

Revolusjooooon :smile: hehehe

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mac og pc sammen i flere år og jeg mener definitivt at mac er bedre enn pc.. sorry guys.

At filsystemet i mac er håpløst er bare tull!!

Mac programmer generer færre filer enn pc programvare/spill så det er ingen grunn til å klage på mac.

Skal man ha programvare så finnes det!! Mye av pc programvaren kommer først på mac, det virker kanskje ikke sånn, men sånn er det!

Noen som har merket at windows nærmer seg mere å mere OSX/os9?

Det har jeg!

Mac er enkelt, men kan gjøre like avansert som en pc.. Har dere hørt om programvare?

Kjøp en mac = godt system i filer, masse spill, masse programvare, Lett og enkelt, ingen problemer!

Men jeg mener at mac er bedre til video redigering, multimedia, design og musikk. generell programvare også.

Hvis jeg bare skulle spilt spill, så for all del ikke kjøp en xbox eller en playstation.. man får alltid bruk for pc`n'/macen en eller annen gang!

Lenke til kommentar

t-paul

>Ehh, du får jo spill til Mac også. Dessuten er jo >OSX rimelig åpent da.

Joda sikkert men har ikke set OPF / JKII / Empire Earth /Ghost Recon til mac. ( Men så jeg ikke lett heller da... men er rimlig sikker på at de ikker er til Mac.. tar jeg feil ??)

>I endel av innleggene her er det snakk om spill, >hakke hørt om så veldig mye kreativt bruk, og da >vil det nok være mye billigere med en PS2 (kan vel >kjøre linux på den?)

For min del er det med spill noe man får i tillegg til det andre. bruker vel pc'en mest til andre ting en spill. PS2 og Linux sikkert, men det blir liksom ikke helt det samme.. kan ikke kjøpe nytt skjermkort CPU til den etterhvert som utviklingen går. og det er vel her PC'en har sin største styrke.

>Det du nevner om å sette opp "WEP", er jo bare >snakk om et fragment av systemkonfigurasjon. Om man >bare setter seg inn i materien så skal det jo ikke >være noe problem. Det fins jo knowledge baser for >Mac også.

Dette var ment litt humoristisk da :smile: for meg som har vokst opp med først Amiga Workbench og så Dos /windows så er savnet etter høyre museknapp tilstede når man jobber på en Mac ... gammel vane .... o.s.v

>Det er på tide at folk åpner øynene for nye >muligheter, og ikke se seg blind på Wintel reklame >som dumper ned i postkassen.

PC er IKKE bare Windows... nevner i fleng UNIX / LINUX / FreeBSD (er vel sistnevnte OS10 er bygd på er det ikke??) BeOs, og nå snart Amiga One (skal bli artig å se denne :smile:

>Man kan forresten bytte (kjøpe) ganske mye inni G4 >Mac´en, både CD-ROM, harddisk, RAM, lydkort og >grafikk-kort.

Ja men på PC kan man bytte ut hver eneste komponent helt ned til hovedkortet, slikt er gull for oss teknofrikere :smile:.

Ingenting er som å kjøpe alle delene løst skru det sammen og skrike "it's alive" når man ser POST skjermen for første gang :smile:

>Det er på tide at folk åpner øynene for nye >muligheter, og ikke se seg blind på Wintel reklame >som dumper ned i postkassen.

Wintel ... tøys og tull kjører da med AMD :smile:

Hvor mange forskjellige CPU "merker" kan du bruke i din Mac. jeg kan velge mellom tre forskjellige leverandører Intel AMD og VIA. :razz:

Som sagt har bare inntrykk av, og da må jeg jo bare basere meg på de Mac brukerene jeg har møtt og de PC brukerene jeg omgås med. At ihvertfall de i min reklame forledede omgangskrets er mer teknisk interesert og liker å vite navnet og specs. på hver dings som sitter inne i kabinetet, som hos noen faktisk er selvbygget også.

Sier ikke at det ene er bedre en det andre teknisk sett. For at Mac er en meget bra maskin er det vel ingen som nekter for. Men mener at IBM gjorde noe lurt når de utga maskinen med en åpen standard slik at andre kunne lage kloner. Det er jo forsåvidt her den største svakheten ligger også, med tanke på at ikke alle har vært like flinke til å følge standarden, og da får man komponeter som ikke passer sammen. Men det er i større grad mulig å skredersy en PC til en spesifik oppgave, og på grunn av den åpne standarden lage komponenter for å gjøre helt spesifike ting.

For å oppsumere litt så kan jeg si at mitt inntrykk er at de som er over gjennomsnittet teknisk interesert stort sett velger PC, mens folk som har råd :smile: og er ute etter en "Device" for å gjøre jobben velger Mac. Er nok også litt mote her da, syns de nye bærbare Mac'ene ser ut som et sminke skrin jeg da :smile: hehehe

Men i det hele tatt så blir vel denne diskusjonen som en diskusjon om smak og behag. begge systemene har sine styrker og svakheter. Så må man rett og slett velge det som passer best for sitt bruk. Og da velger jeg PC.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 15:01, Gaute skrev:

t-paul

Joda sikkert men har ikke set OPF / JKII / Empire Earth /Ghost Recon til mac. ( Men så jeg ikke lett heller da... men er rimlig sikker på at de ikker er til Mac.. tar jeg feil ??)

>I endel av innleggene her er det snakk om spill, >hakke hørt om så veldig mye kreativt bruk, og da >vil det nok være mye billigere med en PS2 (kan vel >kjøre linux på den?)

For min del er det med spill noe man får i tillegg til det andre. bruker vel pc'en mest til andre ting en spill. PS2 og Linux sikkert, men det blir liksom ikke helt det samme.. kan ikke kjøpe nytt skjermkort CPU til den etterhvert som utviklingen går. og det er vel her PC'en har sin største styrke.

>Det du nevner om å sette opp "WEP", er jo bare >snakk om et fragment av systemkonfigurasjon. Om man >bare setter seg inn i materien så skal det jo ikke >være noe problem. Det fins jo knowledge baser for >Mac også.

Dette var ment litt humoristisk da :smile: for meg som har vokst opp med først Amiga Workbench og så Dos /windows så er savnet etter høyre museknapp tilstede når man jobber på en Mac ... gammel vane .... o.s.v

PC er IKKE bare Windows... nevner i fleng UNIX / LINUX / FreeBSD (er vel sistnevnte OS10 er bygd på er det ikke??) BeOs, og nå snart Amiga One (skal bli artig å se denne :smile:

>Man kan forresten bytte (kjøpe) ganske mye inni G4 >Mac´en, både CD-ROM, harddisk, RAM, lydkort og >grafikk-kort.

Ja men på PC kan man bytte ut hver eneste komponent helt ned til hovedkortet, slikt er gull for oss teknofrikere :smile:.

Ingenting er som å kjøpe alle delene løst skru det sammen og skrike "it's alive" når man ser POST skjermen for første gang :smile:

Hvor mange forskjellige CPU "merker" kan du bruke i din Mac. jeg kan velge mellom tre forskjellige leverandører Intel AMD og VIA. :razz:

Som sagt har bare inntrykk av, og da må jeg jo bare basere meg på de Mac brukerene jeg har møtt og de PC brukerene jeg omgås med. At ihvertfall de i min reklame forledede omgangskrets er mer teknisk interesert og liker å vite navnet og specs. på hver dings som sitter inne i kabinetet, som hos noen faktisk er selvbygget også.

Sier ikke at det ene er bedre en det andre teknisk sett. For at Mac er en meget bra maskin er det vel ingen som nekter for. Men mener at IBM gjorde noe lurt når de utga maskinen med en åpen standard slik at andre kunne lage kloner. Det er jo forsåvidt her den største svakheten ligger også, med tanke på at ikke alle har vært like flinke til å følge standarden, og da får man komponeter som ikke passer sammen. Men det er i større grad mulig å skredersy en PC til en spesifik oppgave, og på grunn av den åpne standarden lage komponenter for å gjøre helt spesifike ting.

For å oppsumere litt så kan jeg si at mitt inntrykk er at de som er over gjennomsnittet teknisk interesert stort sett velger PC, mens folk som har råd :smile: og er ute etter en "Device" for å gjøre jobben velger Mac. Er nok også litt mote her da, syns de nye bærbare Mac'ene ser ut som et sminke skrin jeg da :smile: hehehe

Men i det hele tatt så blir vel denne diskusjonen som en diskusjon om smak og behag. begge systemene har sine styrker og svakheter. Så må man rett og slett velge det som passer best for sitt bruk. Og da velger jeg PC.

Skulle ønske at Apple hadde vist muskler tidligere slik at vi slapp Microsoft-uhyret! Som i dag er saksøkt langt opp i hjørnet.

Jeg blir faktisk deppa når jeg hører om barnefamilier som har brukt 25.000 på en PC.

Hadde de bare kunne kjøpt en Mac, så hadde man sluppet så utfattelig mye konfigurasjon og arbeidstimer og support og fae***.

Apple har bestandig ligget i forkant.

Så kommer Microsoft diltende etter med et lappeteppe av kvasi løsninger STAPPFULLE av sikkerhetshull og uhumskheter.

Og her er noen kommende spill, kansje ikke det nyeste men å si at det ikke kommer spill er latterlig

http://www.gamedb.com/ssps/0/6/new

Få deg et liv, kjøp Mac G4 med OSX :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 15:01, Gaute skrev:

t-paul

Sminkeskrin? Ta en titt kansje før du uttaler deg :smile:

http://www.apple.com/no/powerbook/

Lenke til kommentar

Jeg hater det når folk sier kjøp PS2 eller x-box hvis du skal spille spill. Kanskje noen foretrekker å spille spill på pc istedenfor på en konsol. Vil ikke starte en diskusjon med konsol vs PC, men la folk spille spill på en pc uten at en mac (eller hva som helst)-fan kommer og sier kjøp deg en konsol!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 19:26, boy2star skrev:

Jeg hater det når folk sier kjøp PS2 eller x-box hvis du skal spille spill. Kanskje noen foretrekker å spille spill på pc istedenfor på en konsol. Vil ikke starte en diskusjon med konsol vs PC, men la folk spille spill på en pc uten at en mac (eller hva som helst)-fan kommer og sier kjøp deg en konsol!

Folk får jo selvfølgelig velge å spille på Microsoft plattform (PC) om de vil det, men det er jo så mye dyrere og mer komplisert enn en spilleboks! :smile:

Apple var faktisk først ute med GeForce4 kortene, man kan spille krevende 3D spill på Mac også :smile:

Mange bruker bare SPILLING som et argument for å kjøpe PC. Tenk å bruke så mye penger bare for spilling.

Om man da kommer med argumentet, "jammen jammen jeg bruker den jo til andre greier også".

Da har man jo mulighet til å se på alternativet Macintosh G4 + OSX som er mye enklere og mer stabilt enn Wintel/AMD.

Ok at det ikke er ALLE spill som kommer (enda) men jo flere som ser at det fins et alternativ til Microsoft (jaja, Wintel AMD osv.......) jo flere spill vil det nok bli utviklet, og antar prisene vil synke på hardwaren.

Flere burde åpne ønene for alternativet Mac, og ikke la seg fange av Microsofts kalde kvelende fingre! :smile: :smile: :smile:

OSX - Open source!

Lenke til kommentar

Quote:

Skulle ønske at Apple hadde vist muskler tidligere slik at vi slapp Microsoft- uhyret! Som i dag er saksøkt langt opp i hjørnet.

Jeg blir faktisk deppa når jeg hører om barnefamilier som har brukt 25.000 på en PC.

Hadde de bare kunne kjøpt en Mac, så hadde man sluppet så utfattelig mye konfigurasjon og arbeidstimer og support og fae***.

Apple har bestandig ligget i forkant.

Så kommer Microsoft diltende etter med et lappeteppe av kvasi løsninger STAPPFULLE av sikkerhetshull og uhumskheter.

Og her er noen kommende spill, kansje ikke det nyeste men å si at det ikke kommer spill er latterlig

Få deg et liv, kjøp Mac G4 med OSX

Vel, familier som kjøper PackardBell's, Compaq's, HewlettPackard's og lignende til altfor mange penger, gjerne via "fordel-aktige" tilbud fra jobben, er jo en egen art, da. Noen liker å gjøre det sånn. Men man kan helt enkelt kjøpe en fet PC til 7000,-. Eller mindre. Helt ny. Kraftig som en G4-boks. Null pes.

Smarte folk kjøper ORDENTLIG maskin! Der man kan velge ordentlige deler! Har'ke sett noe særlig valg-muligheter på å BYGGE Mac enda...

(Har enda ikke kommet over noe særlig Mac-warez-miljø...)

Dessuten; PC er IKKE det samme som Windows!

Lenke til kommentar

.dll filer!!, Intel Inf_Inst, Viatech 4in1, BIOS instillinger, BIOS flashing, Windows NT Servicepack X, Windows W2K servicepacks, Internet Explorer Servicepacks, Security Updates, ACPI, APM, Security issue XXXX, Formatering, partisjonering, Direct X versjon XXX, shutdown probs, USB probs. For ikke å snakke om Virus problemer i Outlook. VBscript..

Ser ikke så mye til dette på en Mac

Og support koster FLESK for Ola Nordmann

Her er forresten en link for å se inni en G4

http://www.dinside.no/page/artf/28122.shtml?f=katnav

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-21 23:12, t-paul skrev:

.dll filer!!, Intel Inf_Inst, Viatech 4in1, BIOS instillinger, BIOS flashing, Windows NT Servicepack X, Windows W2K servicepacks, Internet Explorer Servicepacks, Security Updates, ACPI, APM, Security issue XXXX, Formatering, partisjonering, Direct X versjon XXX, shutdown probs, USB probs. For ikke å snakke om Virus problemer i Outlook. VBscript..

Viste du at det faktisk finns andre OS til PC enn Windows? Dette er ikke en PC vs. Mac diskusjon lenger, men en Windows vs. OSX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...