Gå til innhold

En seriøs diskusjon!

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke folk som har brukt Mac "noen" ganger og sier at det er "dritt". Jeg har selv brukt Mac ganske mye mer enn "noen" ganger og er slettes ikke enig med "Mac er dritt" uttalelser. Barnslig uvitenhet kaller jeg det! :smile:

Mac maskiner er satt sammen av kvalitetskomponenter som er ment å passe sammen perfekt. Det nye (og det gamle) operativsystemet er skreddersydd for hardwaren. Folk som sier noe annet KAN ikke ha jobbet mye med hardwaren og softwaren + operativsystemet på en Mac spesielt lenge i krevende driftsmiljø. Jeg har hatt DOS/Wintel siden 1992 helt til nå. Og har jobba med Mac endel år.

Mine erfaringer er utvilsomt gode med Macintosh. Min personlige oppfatning angående diskusjoner om Mac og Wintel er at Mac brukere gjerne tar siste stikk ang. funksjonalitet -> software, hardware og designen av det.

Jeg sier ikke at Wintel er spesielt MYE dårligere

MEN det er en kjennsgjerning at det er så ufattlig mye mer feil som kan oppstå på en Wintel boks enn en Mac. Kom med SERIØSE innspill :smile:

http://www.apple.com/macosx/technologies/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med deg der! Mac er bedre enn x86-pc'er. Grunnen til at x86 er mer populert er jo fordi det er mye mere software til winows enn til mac... Mac er bedre, men mye dyrere, noe som gjør pc et mye billigere valg, som igjen betyr at en får mer for pengene ved å kjøpe pc...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 17:43, Radiax skrev:

En klar fordel pc har ovenfor mac er vel at man kan sette i deler selv osv., mens å skifte ut hardware på en mac skulle jeg tro er ganske vanskelig.

Jeg har nesten aldri prøvd mac'er, men det er absolutt ikke noe drit.

Prøv å åpne en G4 Mac, say no more! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 17:39, blanc skrev:

Enig med deg der! Mac er bedre enn x86-pc'er. Grunnen til at x86 er mer populert er jo fordi det er mye mere software til winows enn til mac... Mac er bedre, men mye dyrere, noe som gjør pc et mye billigere valg, som igjen betyr at en får mer for pengene ved å kjøpe pc...

Jeg kan NESTEN garantere at du finner den softwaren du trenger til Mac. Om du ikke finner den, kan du jo kjøre Virtual PC eller Linux på den :smile:

Lenke til kommentar

Tror ikke du finner alt software til mac, med tanke på at jeg spiller mye :wink: Blir litt tungvint å kjøre virtual-pc, da synker ytelsen betraktelig, og da er det greiere å kjøpe pc. Hvorfor ikke gjøre som onkelen min? Ha e Stasjonær Macintosh, en bærbar Macintosh, og en stasjonær pc ?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 18:04, blanc skrev:

Tror ikke du finner alt software til mac, med tanke på at jeg spiller mye :wink: Blir litt tungvint å kjøre virtual-pc, da synker ytelsen betraktelig, og da er det greiere å kjøpe pc. Hvorfor ikke gjøre som onkelen min? Ha e Stasjonær Macintosh, en bærbar Macintosh, og en stasjonær pc ?

Å tro er noe du gjør i Kirka ! :smile: HEHE

Det er noe annet å vite. Man får ofte tak i alt man trenger til Mac. Kom gjerne med noen eksempler på hva du "tror" ikke finnes :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 18:08, t-paul skrev:

Quote:

On 2002-04-20 18:04, blanc skrev:

Å tro er noe du gjør i Kirka ! :smile: HEHE

Det er noe annet å vite. Man får ofte tak i alt man trenger til Mac. Kom gjerne med noen eksempler på hva du "tror" ikke finnes :smile:

Sorry, jeg overså det med spill. Men om du trenger en spillemaskin så hvorfor ikke kjøpe X-box eller Playstation, hehe. Mye billigere!

Lenke til kommentar

Har ikke jeg brukt mac mye, men sett den i "action". Og OsX ser utrolig bra ut, og det virker veldig stabilt og ryddig.

Har en kompis som sverger til mac, og jeg lurer på om jeg skal skaffe meg mac, hvis jeg noen gang skal ha bærbar. Da får jeg i alle fall 100% kvalitet og somregel det aller siste hvis man legger til litt penger.

Men jeg mener det er en smaksak, og jeg står midt i mellom.

Lenke til kommentar

hmm...noe som man ikke kan få til mac (trur jeg).

Drivere som gør det mulig å kjøre WIN XP.

oppdateringer til spill som feks. Counter-strike, Operation Flashopint, Max Payne, etz...om det i det hele tatt er mulig å spille dem på Mac.

Jeg trur grunnen til at folk ikke kjøper Mac er nok pga pris i forholde til kompabilitet.

De fleste nyere spill og programmer er som oftest basert på x86 systemer. og det STÅR som oftest på esken til programmene. (har aldri sett et spill som takler oc og Mac.)

Forresten, hvordan er 3d-ytelsen i en Mac i forhold til en pc? det må HW.no legge ut syns jeg....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-20 18:21, dj_j0tul skrev:

hmm...noe som man ikke kan få til mac (trur jeg).

Drivere som gør det mulig å kjøre WIN XP.

oppdateringer til spill som feks. Counter-strike, Operation Flashopint, Max Payne, etz...om det i det hele tatt er mulig å spille dem på Mac.

Jeg trur grunnen til at folk ikke kjøper Mac er nok pga pris i forholde til kompabilitet.

De fleste nyere spill og programmer er som oftest basert på x86 systemer. og det STÅR som oftest på esken til programmene. (har aldri sett et spill som takler oc og Mac.)

Forresten, hvordan er 3d-ytelsen i en Mac i forhold til en pc? det må HW.no legge ut syns jeg....

Får man ikke de spillene til X-box og Playstation? (Vil det bli utviklet til de tro?) Som sagt er det jo mye billigere med en spillebox enn å kjøpe en PC bare for å spille, hehe :smile:

Lenke til kommentar

Mac er min drøm, jeg som har bilder og grafikk som hobby. Mac er kraftigere og mer stabilt, det tror jeg de fleste er enige i.

PC'n har blitt populær fordi PC'n vant markedsføringen- og etter som årene gikk på nittitallet ble det bare mer og mer PC prat.

Det ble internett, det ble Microsoft, Explorer 3,4,5 og 6, Officepakker, osv osv. Alt for PC, men Mac--- ja det hørte jeg svært lite til, dessverre.

Mac ble for mange noe ullent og litt ukjent som en ikke turde satse på. Ungdommen ville ha spillmaskiner, Elkjøp, OBS, Expert hadde aldri Mac i sine butikker. Folk kjøper det de finner, det som det snakkes mest om og det som synes best og oftest.

Slik er det jo bare. Når naboene rundt deg kjøper PC, har spill de utveksler, snakker om hovedkort, MB og Mhz, da blir man ofte outsider med Mac.

Nå er jeg voksen, og skiter i hva nabo'n har. Jeg vil ha kvalitet. Jaggumeg det sku bare mangle at en "elektronikk-haug" til 16-17 tusen burde være stabil og fungere. Kjøper man PC ja da lager den en eller anna gang jævelskap og alt må installeres på nytt. Å så kan man jo forbanne seg over om det er programvaren, hardwaren eller brukeren som er årsaken.

Men jeg liker også å "mekke" litt selv. Pc'n vet jeg kommer til å finne på ett eller anna sprell om noen måneder, da kommer utfordringene igjen. Det er jo noe med det også... tror vi liker det litt også, når det henger seg, når vi må diskutere på nettet, finne løsninger... det skaper kreativitet, og så kan man slå seg på brøstet når man har klart å reparere den.

Kanskje det beste blir for kjedelig for oss....

Mac'n passer kanskje best for oss som har fått andre utfordringer, hus, hjem, bil....

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med pc i mange år nå, og har enda ikke engang PRØVD en mac, noe jeg ikke er stolt av. Design og musikk er det jeg driver mest med, så jeg har meget lyst på en G4, ettersom jeg også driver mye med hardware, men sånn som prisene ligger nå har ikke jeg råd. Hva er prisen på en G4 nå forresten ?

oppdatering : Sjekket netopp priser, g4 starter på rundt 18000, med andre ord, jeg har IKKE råd..

Håkon Ophuus Devold

NTNmemorial.com

Godt gammelt LAN på sørlandet på vei mot nye høyder.

Hørte jeg overklokking ?

[ Denne Melding var redigert av: haakon_d på 2002-04-20 19:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...