Gå til innhold

CardBus og PCMCIA

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter et kort for trådløst nettverk til min PB ENE1245, men er ikke helt på defininisjonene jeg møter på diverse nettbutikker.

På www.itbutikken.no står dette om et nettverkskort til bærbar: "Grensesnitts(databuss)-type CardBus". PC-en min har jo har jo PCMCIA-inngang, spørsmålet mitt blir da: Er CardBus og PCMCIA det samme?

Dette kortet har 802.11b-støtte, altså ikke 802.11g, som jo er raskere. Jeg skal bruke den på NTNU, så er det tilfeldigvis noen her som vet hva slags trådløst nettverk som finnes på Gløshaugen (b eller g)?

Og et g-nettverk er vel bakoverkompatibel med enheter som bruker 802.11b?

Trenger jeg egentlig g, eller holder b? (Jeg har ikke planer om å laste ned masse...). Er det 11 Mbps (1.375 MBps) som er hastigheten til 802.11g?

Mange spørsmål her, håper jeg i hvert fall får svar på noen av dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cardbus er 32bit og tilsvarer PCI i stasjonære maskiner, mens pcmcia er 16bit. Alle maskiner på markedet i dag har cardbus, da dette kom på markedet rundt Pentium II tidene (skyt meg om jeg tar feil :D)

Når det gjelder trådløst nett på NTNU Gløshaugen så er det 802.11b nett (11 Mbps) som dekker store deler. De fleste boksene der er Cisco Aironet enheter som ikke kjører kryptering. Du er derimot nødt til å bruke en VPN oppkobling med programvare du får fra NTNU som gjør at du får tilgang på resten av nettet på en sikker måte.

Om du har tenkt å bruke det trådløse nettet andre steder enn på skolen vil jeg anbefale deg å kjøpe et kort basert på G standarden, disse kortene er bakoverkompatible med B standarden.

802.11b standarden klarer å overføre i maks 5 Mbps, mens g standarden klarer opptil 24 Mbps.

Bruk produktguiden vår for å finne et produkt som passer deg:

http://produkt.barbara.no

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...