Gå til innhold

Instaliere alsa drivere

Anbefalte innlegg

Bruker Fedora Core 2

jeg følger instuksjonen til alsa

men jeg får ikke instalert driverene jeg kommer fram til cp /downloads/alsa-* .

men der liggere ikke driverene for de er lasted ned til myrsve/downloads/alsa-driver-1.0.5a.tar.bz2

når jeg så skriver cp /downloads/alsa-driver-1.0.5a.tar.bz2

så får jeg denne beskjeden cp: missing destination file

Hva er det jeg mangler?

Edit: full forklaring på det jeg har gjort lenger nede

Endret av Myrsve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke start filbanen med / hvis du ikke starter helt fra "toppen" Hvis du befinner deg i /home/bruker (bruk pwd for å finne ut hvor du er) er ikke /downloads/fil det sammen som /home/bruker/downloads/fil. downloads/fil er..

/ skal kun være først i banen når du begynner på toppen av filhirarkiet.

Endret av Os|r|s
Lenke til kommentar

fikk installert driverene nå står det

WARNING!!! The mixer channels for the ALSA driver are muted by default!!!

You would use some ALSA or OSS mixer to set the appropriate volume.

hvordan får jeg satt på lyden jeg har satt master og cd til max i volumkontorll. men jeg hører ikke noe musikk

Lenke til kommentar

når jeg skriver modprobe snd-emu10k1;modprobe snd-pcm-oss;modprobe snd-mixer-oss;modprobe snd-seq-oss og trykker enter så får jeg dene beskjeden

WARNING: Error inserting snd_seq (/lib/modules/2.6.5-1.358/kernel/sound/acore/seq/snd-seq.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)

WARNING: Error inserting snd_seq_midi_event (/lib/modules/2.6.5-1.358/kernel/sound/acore/seq/snd-seq-midi-event.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)

FATAL: Error inserting snd_seq_oss (/lib/modules/2.6.5-1.358/kernel/sound/acore/seq/oss/snd-seq-oss.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)

Lenke til kommentar

Jeg får den enda ikke til å virke. Her er en full forklaring på det je har gjort

Mit system:

AMD XP 1800+

Crative Soundblaster! live

intigrert lydkort VT8233 som liger på hovedkortet

Hovedkort MSI KT4

Fedora Core 2 installert

Det jeg har gjort:

under instalasjon så tested jeg lydkortet men da kom det ikke noen lye jeg svart nei på spørsmålet om jeg hørte noen lyd. beskjeden jeg fikk tilbake var at lyd ikke kom til å være tilgjengelig.

etter å ha lest lit rundt her på forumet så leste jeg et sted at jeg måte installere alsa drivere.

jeg lasted ned driveren til home/myrsve/drivers

så åpned jeg en terminal og loget meg inn.

så skerv jed dette

cd /usr/src

mkdir alsa

cd alsa

cp home/myrsve/drivers/alsa-driver-1.0.5a.tar.bz2 /usr/src/alsa

bunzip2 alsa-driver-xxx

tar -xf alsa-driver-xxx

cd alsa-driver-xxx

./configure --with-cards=emu10k1 --with-sequencer=yes;make;make install

jeg fikk denne beskjeden etter at en del hadde kjed i terminelan

WARNING!!! The mixer channels for the ALSA driver are muted by default!!!

You would use some ALSA or OSS mixer to set the appropriate volume.

så skrev jeg alsamixer

men i alsamixer var det lydkortet på hovedkortet så var på plass, ikke creative kortet.

Hvordan skrur jeg på sound support soundcore module?

Hva er det jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar

modulen til lydstøtte heter soundcore. Men den trenger du ikke å bekymre deg for; modprobe sørger for å laste moduler som er direkte avhengige av hverandre.

Jeg antar at du har kjørt depmod -ae for å bygge opp modules.dep-filen i modultreet til kjernen. Modulen er installert riktig, det er det ingen tvil om basert på outputen du viser. For å eliminere en IRQ-konflikt bør du disable on-board lyden i BIOS-konfigurasjonen. I tillegg er det viktig at du oppretter et alias til modulen. Dette skaper et alias - et alternativt navn til modulen (slik at du slipper å huske veeeeeeldig-laaaaange-modulnavn.ko). Ta en kikk her

Advarselen om kanalene betyr ikke annet enn at lydkanalene er dempet som standard. Dette fikser du med en mikser. For å lagre lydnivået til neste gang du starter om skriver du alsactl store som root(jeg tror den virker globalt :hmm: ).

Lenke til kommentar
ok, nå virker det. Jeg måte bar dsable det intigrerte lydkortet

men jeg hører ikke noe musikk når jeg har satt inn en cd og den spiller.

Du har sørget for at cd-kanalen ikke er dempet? Sjekk også kanalen som heter noe med digital. Noen cd-romspillere bruker en annen kabel fremfor den vanlige cd audio-kabalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...