Gå til innhold

Server distro. Hvilken anbefales?

Anbefalte innlegg

Etter litt søking og lesing ser jeg at Debian ser ut til å være den mest populære. Er det noen andre jeg bør vurdere?

Jeg er relativt ny innenfor linux, men ønsker ikke at det skal påvirke anbefalingene (ikke noe clarkconnect eller noe sånt...)

Maskinen er en P3 600mhz med 384MB ram, med følgende oppgaver:

Web (apache, php, mysql)

FTP

SSH

Filserver

Mail

DNS

Og et lite spørsmål: Under konfigurasjonen av serveren er det vel normalt å bruke det grafiske grensesnittet ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du konfigurere selv må du gjøre dette i conf.filer. Alt annet er bare forskjellige "lag" mellom deg og conf.filene, enten det er det grafiske grensesnittet (X), webmin, webconfen i clarkconnect eller et script du selv har skrevet.

Lenke til kommentar
Skal du konfigurere selv må du gjøre dette i conf.filer.

Selvsagt. Og jeg vil tro det er enklere å bruke X til å finne frem og redigere disse, enn det er uten X.

Siden ingen har kommet med argumenter til hvorfor jeg skal bruke noe annet, er det altså Debian jeg bør laste ned?

Og kan noen forklare hvilke CD'er jeg trenger? Det er faktisk noe av det mest fovirrende med Linux. Står aldri forklart skikkelig hvilke CD'er som trengs.

Her finner vi intet mindre enn 7 CD'er, uten forklaring på hva de inneholder:

ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/debian-iso...es/3.0_r2/i386/

Lenke til kommentar
Selvsagt. Og jeg vil tro det er enklere å bruke X til å finne frem og redigere disse, enn det er uten X.

Siden ingen har kommet med argumenter til hvorfor jeg skal bruke noe annet, er det altså Debian jeg bør laste ned?

Og kan noen forklare hvilke CD'er jeg trenger? Det er faktisk noe av det mest fovirrende med Linux. Står aldri forklart skikkelig hvilke CD'er som trengs.

Her finner vi intet mindre enn 7 CD'er, uten forklaring på hva de inneholder:

ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/debian-iso...es/3.0_r2/i386/

Du klarer deg fint uten X: har du hørt om virtuelle terminaler? Det er helt genialt. Trykk ALT+F[1...] så skifter du til en ny terminal hvor du kan logge deg inn. På den måten kan du lese flere tekstfiler om gangen, eller teste ut endringene i conf-filene. Da slipper du også å avslutte/starte X når du skal "simulere" en reboot ved å endre runlevel.

Lenke til kommentar

Den setningen i første innlegget mitt, må være den mest misforståtte jeg har skrevet... :p

Jeg lurte egentlig på om folk flest brukte X når de satte opp serveren. Jeg synes det er tungvindt å bruke terminal, og ønsker derfor å bruke X under konfigurasjonen av serveren. Når ting er skikkelig satt går det nok greit å bruke terminalt til å gjøre små endringer.

MEN, kan noen fortelle meg hvilke av de 7 CD'ene til Debian jeg skal laste ned?

Lenke til kommentar
MEN, kan noen fortelle meg hvilke av de 7 CD'ene til Debian jeg skal laste ned?

Kommer an på om du har tilgang til internett (og at du får nettverksenheten til å virke). Hvis det er tilfellet kan du nøye deg med den første (og kanskje den andre :hmm: ), og så velger du et "debian mirror" under installasjonsprosessen. Hvis du bommer på noe i pakkevalget kan det være en god idè å bruke tasksel etter installasjonen, for å så velge bort pakker med dselect. Resten ordner du med apt-get dist upgrade :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

lurte bare på. er det noen andre distroer enn debian som har noe som ligner apt-get ?

Ville ikke lage en ny tråd bare for dette.

Har debian inne. Men sleit med og få til tcl.

En venn av meg sier jeg burdte bruke fedora. Men forstår ikke noen ting der.

Det er en server. og skal bare bli brukt til det...

Endret av kentbj
Lenke til kommentar

Er liten vits i å installere X, siden du må bruke en terminal i X for å confe det uansett (joa, du kan redigere tekstfilene i et grafisk program, men det blir tungvindt når du skal aktivere endringene)

Webmin bruker jeg selv til mye administrasjon av servere, men å bruke konsollen er ofte det letteste.

installer midnight commander (mc) så har du en enkel måte å bla deg frem i kataloger og redigere/kjøre filer. Men hvor mye du lærer av det skal jeg ikke si noe av.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...