Gå til innhold

Lang coaxkabel mellom hode og tuner. Hvem selger?

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte til en plass hvor Gud har plassert et høyt fjell mot sør og det kan se ut som jeg må 500-1000 m unna huset med parabolantennen.

Har hørt borti at en coax jordkabel koster 15-18 kr/m, det er jo helt villt, er det noen som vet om nettbutikker som forhandler slikt.

Hva kalles den coaxen som jeg trenger.

Finnes det noen annen løsning på et slikt problem, untatt å ikke flytte dit?

Endret av Jan-E.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For deg som trenger veldig mange meter med coax så er det nok Elfa som har det beste utvalget. De er ganske sikkert best på pris også.

Når det gjelder hvilken type kabel du trenger så ville jeg ha sendt en mail til de med det spørsmålet. Siden det er lang avstand til antennen så trenger du sikkert en linjeforsterker. Tveco har slike.

Vil anbefale å spørre om råd i din nærmeste satelitt-sjappe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
For deg som trenger veldig mange meter med coax så er det nok Elfa som har det beste utvalget. De er ganske sikkert best på pris også.

Når det gjelder hvilken type kabel du trenger så ville jeg ha sendt en mail til de med det spørsmålet. Siden det er lang avstand til antennen så trenger du sikkert en linjeforsterker. Tveco har slike.

Vil anbefale å spørre om råd i din nærmeste satelitt-sjappe.

Lykke til!

Der var det litt av hvert, takk for opplyningen!

Har forsåvidt nevnt det til en litt ut i slekta som driver med sånt, derfra fikk jeg en ca pris på 18,- pr.m. Forstod det sånn at lengden hadde lite å si,(var bare å montere forsterkere, et par stk. på 600meter kabel) men at kvaliteten på kabelen hadde mye å si.

Elfa har en jordkabel til 5,47 +mva pr.meter, det synes jeg var voldsomt billig, men hvordan er kvaliteten?

Det finnes vel noen på forumet som har vært borti noe lignende, men så var det å nå frem til rette personen.....

Lenke til kommentar

En annen ting.... 500 meter med kabel fører til en del svekk i signal....

Signalforsterkere til digitalt system er steindyrt....

Tenkte jeg skulle informere

kvaliteten til Elfa er god nok for vanlig bruk, men ikke noe mer.... tror ikke den holder på strekk til 500-1000 m.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Hvis du går inn i menyen på tuneren din,så kan du sikkert justere opp LNB-spenningen der (jeg kan hvertfall det på min Nokia).Dette gjør man for å kompensere for den ekstra lange kabelen.500 meter var VELDIG lang,så det spørs om det funker.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

500-1000 meter på vanlig parabol er veldig mye. Og jeg kan med en gang si dette blir dyrt. Er det "bare" 500 meter kan du nok greie deg med en RG 11 kabel (13,-) med 3 linjeforsterkere fordelt med jevne mellomrom på kabelen. (en etter hver 125 meter) Problemet med lang kabel og mange forsterkere blir strømforbruket til forsterkerene. Disse trekker ikke helt ubetydelig med strøm, og dagens tunere er ikke konstruert for dette. Men jeg vet om systemer med 3 forsterkere på en vanlig tuner, og det går greit. Over det kan det oppstå problemer. Kunsten er altså og ha så tykk kabel med så lav demping som mulig, og lite eller ingen forsterkere. INGEN løsninger på slike systemer er bedre enn det!

Så hvis derimot beveger deg over 500 meter, og kanskje helt opp til 1000 blir altså ikke løsningen dobbelt så mange forsterkere på samme type kabel. Forsterkere tilfører også støy på linjen. Det kan lett oppstå feil i de, de må beskyttes mot vær og vind og kabelkoblingene vil i seg selv medføre svakere signal. I tillegg koster de rundt 500-1000 kroner stykket.

Med andre ord vil det være meget lurt og skaffe en skikkelig saftig kabel hvis strekket er lengere enn 500 meter. Jeg vil anbefale KTV 500 eller helst ennå bedre. Dårligere kabel vil jeg fraråde. Problemet er at denne ut til kunde koster rundt 26 kroner (tveco.no) MEN har du noen i slekta som kan skaffe noe slikt rimeligere, så send de blomster straks, for de kan spare deg for store penger! At du kan krype ned på under 20 kroner metern er nok mulig. Forslag til et brukbart oppsett på 1000 meter kan da blir KTV 500 kabel, og 3 forsterkere.

Nå skal det nevnes det finnes løsninger med strømforsterkere som kan monteres ved tuner, og kan dermed drive flere forsterkere. Men som jeg sa, forsterkere er ikke en god løsning uansett.

Nå må jeg påpeke at jeg ikke har regnet nøye over disse overslagene, med de er temmelig nøyaktig. Send meg en PM med mer nøyaktige mål, så kan vi heller snakkes hvis dette prosjektet skulle bli aktuellt.

Hvis du har tilgang til strøm oppe ved antennen, bør muligheter for trådløs overføring også vurderes.(selv ved nytt kabelstrekk) Det kan faktisk bli en hel del rimeligere. Spesiellt hvis du satser på byggesett du kan kjøpe i utlandet, eller komplett som her: http://www.pakatak.com/long-range-wireless-transmitters.html En helt ordinær sender/mottaker man finner på elkjøp kan sikkert også sprites opp. Du kan montere et skap ved antennen hvor du monterer tuner. Til denne kobler du sender og mottaker (for fjernkontroll) og tilsvarende i stuen. Da trenger du ganske enkelt nogenlunde fri sikt og et par antenner. Umiddelbart kan det virke noe amatørmessig og sende ukoda signaler på denne måten, men ingenting skulle tilsi at det ikke ville fungere strålende! Vær obs på at post og teletilsynet sikkert ikke er så glad for dette... og at naboen kan "hacke" seg inn og se det du ser...

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Det virket veldig interessant med trådløs overføring av signalene.

Det blir jo en helt annen pris pr. meter kabel hvis jeg slenger ut noen hundre meter skjøteledning e.l. i stedet for coax.

Men hvordan blir det med tuneren som skal stå ute f.eks i et skap med tanke på kulde og luftfuktighet? Har også HD innebygd i tuneren, og det blir vel det man kan kalle ekstremkjøling når kvikksølvet kryper ned til -20-25gr.C........

Kan godt tenke meg mere info om trådløst utstyr.

Lenke til kommentar

Du bør få målt opp nøyaktig avstand til det nærmeste punkt du kan ha antenne. Mål opp et stykke tau hvis du ikke har langt målebånd. Hvis det er veldig flatt der du bor, bør du også vurdere mulighten for en liten mast. Det kan fort spare deg for en hel del kabel. Ofte skal det ikke så mange meter til rett opp. En brukt flaggstang kan du få rimelig, og med tre barduner kan det faktisk bli kjempebra.

Hvis du ikke allerede har vært ute å peilet med antennen, tuner og en liten TV, så kan du finne nøyaktig elevasjon og retning på satellitten der du bor ved å gå inn på lyngsat.com og "sat-tracker" på aktuell sat. Da behøver du bare en gradermåler, vater og kompass. Så kan du ganske lett sikte deg fram. Men før du altså har en korrekt lengde er det vanskelig og anbefale noe spesifikt.

Og hvis det skulle bli aktuellt, så burde saken med ugunstig temperatur til tuner la seg løse med litt isolasjon og egenvarme fra tuner og sender.

Lenke til kommentar

OK. Skal komme tilbake med mål senere, sansynligvis i neste uke.

Har "smidd" en papplate med riktig vinkel som jeg har teipet fast til en vater, gjorde det fordi at det er noen trær her vi bor som jeg måtte komme over og det funket veldig så bra. Bruker programmet SMW link 2.0.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Den billigste løsningen på dette problemet er nok å flytte :)

:!:

Lite spørsmål: Blir kanskje litt kjedelig å måtte gå 1km hver det kommer snø i veien for hodet?

Elfa vil vell kanskje kunne gi deg et lite tilbud siden det er snakk om en ganske så lang kabel her. :)

Lenke til kommentar
Lite spørsmål: Blir kanskje litt kjedelig å måtte gå 1km hver det kommer snø i veien for hodet?

Nah, skjær opp en 1,5 liters colaflaske, og monter den over hodet. Eller kjøp en ferdig "paraprotector". Har ennå ikke måtte koste snø av parabolen med sistnevnte løsning.

Lenke til kommentar

Hmm..

så litt på denne siden:

http://www.pakatak.com/long-range-wireless-transmitters.html

syke avstander da, men hvordan blir resultatet? kvaliteten? bildet?

tenker på fordi pleier ofte og ha live-videoopptak og av og til trenger

vi og rigge opp alt veeeldig fort og ha mest kompakt utstyr, hva med

og kjøre en sånn på vær kameradud og slippe alle kablene;) hadde spart mange minutter da, men du må vel ha strøm på senderene?

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvordan det blir med signalene fra fjernkontrollen, mye pes å løpe 500m for å bytte kanal..............

Har hatt mye å gjort så det har ikke blitt tid til oppmåling enda, men blir å flytte til helga så da må noe gjøres.

Men så spørs det hvor lenge man må vente på at Telenor flytter telefonlinjen (man bruker da ISDN ute i distriktene....)

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvordan det blir med signalene fra fjernkontrollen, mye pes å løpe 500m for å bytte kanal..............

Har hatt mye å gjort så det har ikke blitt tid til oppmåling enda, men blir å flytte til helga så da må noe gjøres.

Men så spørs det hvor lenge man må vente på at Telenor flytter telefonlinjen (man bruker da ISDN ute i distriktene....)

Det er bare tallerknen som skal være 1km borte. ;) Tuneren vil stå hjemme i stua..

Lenke til kommentar

Det er bare tallerknen som skal være 1km borte. ;) Tuneren vil stå hjemme i stua..

Det er det nok ikke da det er radiosignaler som blir sendt mellom tuner og TV.

Kan ikke bare sende de digitale signalene fra parabolen sånn uten videre.

Hvordan skulle man få strøm og tonesignal til hodene?

Lenke til kommentar

Det er korrekt som Jan-E sier. Tuneren må stå ved antennen hvis det skal ha noe for seg (økonomisk..) Når det gjelder det med fjernkontrollsignaler, så finnes det som sagt flust av trådløse sendere for dette. Man må ganske enkelt booste den opp med en enkel forsterker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har foreløpig lagt prosjektet på is da avstanden ble minst 800 meter, en avstand som en ekspert på feltet mener er på grensen av hva som er teknisk mulig.

Inntil videre har jeg investert i en TV2 antenne som er 2,75 meter lang (17dB) +forsterker, så nå tar vi inn TV2 på en plass hvor "ekspertene" påstår at det ikke er signal......

Så får man bare vente på det digitale bakkenettet og/eller at det blir liv i fiberkabelen som ligger like i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...