Gå til innhold

Hjelp - Feil på minnekort

Anbefalte innlegg

Kommer hjem etter fin fototur i dag, og skal lese av bildene... men NEI... Størrelsen og antall stemmer, alt ser greit ut, men når jeg skal kopiere de over, sier systemet at det er feil på dataene.... Har Sony DSC-F828 med pro sticks på 256 MB... Finnes det noen hjelp? er kortet gått ut på dato? Tatt 4000 bilder tenker jeg...

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig... Folk som legger ut emne som; Beste kamera til 2000,- noen tips? Blir oversvømt med hjelp. HALLO! Dette er viktig for meg.... Det må da være noen som vet om et program eller noe som klarer å suge det kortet tomt for bilder? Dette kan da umulig være noe som oppstår SÅ sjeldent?

Please da, jeg har kontaktet Sony på Alna, og de ville mer enn gjerne gi meg et nytt kort. Men jeg skulle så gjerne ha de bildene som ligger på kortet....

Om det ikke hjelper at jeg sier "please", så må jeg snu på flisa og si; At om ingen hjelper meg med dette, så blir det bank å få :)

F828 :hmm:

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å lese/ tømme minnekortet i en ekstern kortleser?

Hvis du får ut bildene fra kortleseren, så kan du prøve å formatere minnekortet i kameraet etterpå.

Hvis du ikke får ut bildene, kan du evt ofre disse og formatere alikevel for å se om kortet "våkner opp", men du mister da bildene.

Ofte er det formatering som skal til hvis dette ikke er gjort på en stund.

Alle minnekort har "godt av" å bli formatert en gang i blant da dette nullstiller "adresseringen" i kortet.

Jeg bruker 2 stk Sandisk CF-II 512 mb som vekselvis brukes i Sony F828 og Nikon D70 og som nærmer seg 7-8000 bilder hver uten noen form for problemer.

Lenke til kommentar
Sendte deg PM om JpegDump... Funket det?

Hei, og hjertelig takk. Kikka på det i går, men hadde tatt et par pils, og når det da kommer dos-stuff, blir det litt surr. Har fått det til å funke nå. Eneste - når jeg leser kortet, leser den omtrent 30 MB, så blir den avsluttet... Så jeg må kjøre det, recover de jeg får, slette filene frem til det i kortet, og kjøre det må nytt. Men jeg får bildene mine, helt feilfrie. Tusen takk skal du ha!!!!

F828

Lenke til kommentar
Jpeg-dump ga meg bare 15 av 33 bilder... Er det noen som vet om det finnes et "redningsprogram" som er windowsbasert?

F828

Mener å huske at PhotoRescue fikk fram endel bilder, men det får bare frem småbilder. Om det er viktig, så kan du da kjøpe programmet og få frem bildene. Med forbehold om at jeg husker rett da..

Søk på forumet etter "jpegdump" eller noe, kaskje du finner flere program.

Burde kanskje vert lagd en guide til "Hvordan få frem slettede bilder/defekt minnebrikke"..

mvh JO

Edit: PC Inspector Smart Recovery kan også virke. Men aner ikke hvor en får tak i det, har bare lest på forumet.

Endret av Jove
Lenke til kommentar
Takker for all hjelp Jove! Godt med hjelp av og til :) Thanks!

F828

Fikk du frem flere bilder nå da? Hvilke program hjalp isåfall?

Jeg "gjorde meg" fornøyd med de 15 jeg fikk.... tror det var noe spinngalt med formateringen på kortet. Så nå har jeg formatert det på nytt - og nå ser det ut til at det funker. men jeg har hatt det samme tullet en gang før med det kortet, så jeg drar opp på Sony og bytter det på mandag. Ringte de i dag, og de sa at slike kort skal tilnærmet vare evig, og jeg kunne komme og bytte det. Jeg har to slike kort på 256 MB og har vel tatt rundt 4500 bilder på hver av dem.

Ble bare så glad for engasjementet ditt her.... var litt fortvilet.

F828

Lenke til kommentar

Ok... Litt rart at bilder kan overleve så lenge på kort egentlig. Syden-bilder som jeg tok for nøyaktig ett år siden, ligger fremdeles på kortet mitt. Selv om jeg har tatt over 5000 bilder siden da. (Mange test-bilder osv) Formaterer kortet/kortene etpar ganger i uken, og allikevel ligger det bilder fra sydenturen.. Litt scary også! hehe

Lenke til kommentar

Har samme problemet på et Smart Media kort. Var i Syden, når jeg kom hjem fikk jeg ikke lest bildene fra kameraet (Olympus C-860L) eller fra kortleser. Når jeg setter det i kortleseren min får jeg beskjed om og sette inn disk når jeg prøver og gå inn på den. Har ikke finni noen programmer som klarer og lese dem i det heletatt. Skal levere det i en fotobutikk snart. Får håpe de kunne få fram noe.

Har ikke tatt noen bilder på kortet siden det.

Når jeg setter kortet i kameraet får jeg opp en "bluescreen" også lyser det en rød firkant med 'CARD ERROR!' midt i displayet.

Noen som veit?

Lenke til kommentar
Har samme problemet på et Smart Media kort. Var i Syden, når jeg kom hjem fikk jeg ikke lest bildene fra kameraet (Olympus C-860L) eller fra kortleser. Når jeg setter det i kortleseren min får jeg beskjed om og sette inn disk når jeg prøver og gå inn på den. Har ikke finni noen programmer som klarer og lese dem i det heletatt. Skal levere det i en fotobutikk snart. Får håpe de kunne få fram noe.

Har ikke tatt noen bilder på kortet siden det.

Når jeg setter kortet i kameraet får jeg opp en "bluescreen" også lyser det en rød firkant med 'CARD ERROR!' midt i displayet.

Noen som veit?

Jeg hadde "error" på kortet jeg også, og prøvde JpegDump etter anbefaling fra Jove her, og det funka. Via en kortleser.

F828

Lenke til kommentar

Dette gratis programmet fungerte for meg på ett kort som ikke var bra:

http://www.pcinspector.de/download.htm#smart_recovery

Enkelt å bruke og windowsbasert

Kortet fungerer ikke lenger ("Card error"), men jeg fikk ut det meste av bildene. Noen bilder hadde feil, av naturlige årsaker kanskje siden kortet hadde feil....

Noen som vet om metoder å formatere kortet ?

Smart media 64mb (ukjent produsent).

Fungerer i kortleser nå, men ikke i kamera.

Hilsen Jo

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dette gratis programmet fungerte for meg på ett kort som ikke var bra:

http://www.pcinspector.de/download.htm#smart_recovery

Enkelt å bruke og windowsbasert

Kortet fungerer ikke lenger ("Card error"), men jeg fikk ut det meste av bildene. Noen bilder hadde feil, av naturlige årsaker kanskje siden kortet hadde feil....

Noen som vet om metoder å formatere kortet ?

Smart media 64mb (ukjent produsent).

Fungerer i kortleser nå, men ikke i kamera.

Hilsen Jo

Samme problemet med mitt SanDisk 64md sd kort... Tar bildene helt fint, men når jeg skal se på det står det "Invalid memorycard" Format /yes /no .........

FIkk det til etter mye feiling med en ekstern leser.... MEN ganske scary å ha et upålitelig kort...... Skal prøve å få det byttet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...