Gå til innhold

Alk på fly

Dr.X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta med seg på flyet..? I bagasjen eller i kabinen..? Tror ikke dem er så strenge, så lenge du ikke bretter opp med 10 liter og legger rundt om og drikker. Bland litt diskret og gjem flaska igjen..

Jeg har ofte sittet med vin, øl, sprit osv på fly (før jeg ble myndig). Dette har tilhørt mine foreldre, men det vet ikke kabinpersonalet.. Deres jobb er ikke å være politi/tollere..

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig mest på kofferten. Tenkte nemlig å ta med meg litt vodka og baileys(staves det sånn?) fra tyskland :innocent:

Hadde vært litt kjipt om de scanna kofferten, og ba meg fjerna alt som heter alkoholer. Men det skal vel mye til :yes:

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

På vei hjem fra Hellas (Athen - Amsterdam - Oslo - Bergen) var vi innom Tax-Free'en der pappa kjøpte en flaske sprit (husker ikke hva) så puttet han den pluss en vannflaske oppi sekken (som jeg selvfølgelig måtte bære).

Så kom vi til håndbagasje-kontrollen i Athen, der ble jeg stoppet også lurte de på hvem sin sprit det var i tillegg til at de åpnet vannflasken for å sjekke om det var et-eller-annet ulovlig/farlig ( :ermm: ), pappa var heldigvis bak meg og grep inn og sa det var hans sprit, så da fikk vi gå videre... :yes:

Lenke til kommentar
Det er ikke lov til å ta med seg vodka gjennom tollen hvis du ikke er myndig

Hjelper ikke å være myndig.. 20år deriomt..

Men uansett til trådstarter;

Flypersonalet er ikke politi eller tollere. Dem har ingenting med hva du har med deg (såfremt du ikke har noe som kan skade andre osv) og gir fan i om en 17åring smugler sprit. Dem sjekker ikke kofferten din (mulig du kan bli stoppa på flyplassen du flyr fra i en rutinekontroll, men tviler dem tar fra deg spriten), men veier den. Max 20kg, inkl max 5kg håndbagasje (muligens varierende fra selskap til selskap).

Det er bare tollere og politi som i norge har myndighet til å gå gjennom sakene dine. Tror faktisk ikke en vanlig butikkansatt har lov til å holde en butikktyv igjen heller om han tar noe..

Er det et lite parti det er snakk om tar dem det, er det mer kan du få bot eller fengsel. Mulig at man får sterkere reaksjon om man er under den grensa som gjelder for vedkommende alkoholmengde..

Man er også selv ansvarlig for å ikke ha mer med seg enn lovlig, det hjelper ikke å si at "ja, men den flaska er kona si som er lenger fremme." Mange ser gjennom fingrene osv, men man kan faktisk bli tatt for det, hver og en skal selv bære kvoten sin gjennom tollen, nettopp for å unngå slike episoder.

Lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Det er bare tollere og politi som i norge har myndighet til å gå gjennom sakene dine. Tror faktisk ikke en vanlig butikkansatt har lov til å holde en butikktyv igjen heller om han tar noe..

En liten digresjon: Nå er det lov om man tar tyven på fersken, eller vet med 100% sikkerhet at personen har stjålet noe.

Lenke til kommentar

En liten digresjon: Nå er det lov om man tar tyven på fersken, eller vet med 100% sikkerhet at personen har stjålet noe.

Da må det vel også være noen regler for hva som skjer hvis de sjekker deg og du ikke hadde noe? Noen som vet om disse?

Lenke til kommentar

Åja, trodde man måtte være vekter jeg..

Lenke til kommentar

"Skjønner" egentlig ikke hvorfor man ikke kan ta alkohol inn i landet når du er under 18. Etter fylte 16 kan man jo bære alkohol i Norge. De som sjekker kan jo umulig vite hvem alkoholen tilhører, så hvis du bare får det til Norge så burde det jo egentlig ikke være noe tollerne kan gjøre så lenge det ikke er noe ulovlig( :ermm: )

Marvil: Etter at det ble lov å holde igjen butikktyver har en butikkeier her i Bergen holdt butikktyver i kjelleren under butikken fram til politiet kom... :whistle:

Lenke til kommentar
"Skjønner" egentlig ikke hvorfor man ikke kan ta alkohol inn i landet når du er under 18. Etter fylte 16 kan man jo bære alkohol i Norge. De som sjekker kan jo umulig vite hvem alkoholen tilhører, så hvis du bare får det til Norge så burde det jo egentlig ikke være noe tollerne kan gjøre så lenge det ikke er noe ulovlig( :ermm: )

Marvil: Etter at det ble lov å holde igjen butikktyver har en butikkeier her i Bergen holdt butikktyver i kjelleren under butikken fram til politiet kom... :whistle:

Fordi da hadde folk under 18 til stadighet kjøpt alkohol i utlandet for å ta med inn til Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...