Gå til innhold

6800Ultra i denne PC. Forst i Norge fra Netshop

Anbefalte innlegg

Hei..

ok langt innlegg.. : :blush:

Først litt om hvordån jeg fikk kortet, nesten egen historie bare det.

Så litt om mine første inntrykk.

Vennligst les det som jeg skriver i god tro. Har sjølf opplevd det så mange ganger å poster på forumer har hjelpet meg masse og gitt meg ett bedre innblikk på produkter.

Masse skrivefeiler men jeg kommer fra Island så vær snill! :D

Athlon 64 "Newcastle" 2.4GHz socket 754

Corsair XL 2 2 2 5 T1

Abit KV8 Otes

"POV" GeForce 6800 Ultra (hadde 9800XT)

Strømforsyning: PC Power And Cooling 510ATX Deluxe modded.

Ok vil starte å si i går var jeg på Netshop sin side. Etter å fått alt for treg service lokalt hadde jeg bestemt meg å rask butikk som Netshop får all min handel. Netshop gir ny mening i ordene "å handle trygt".

Jeg så på deres netside, POV GeForce 6800 Ultra Lagerstatus = 1..jeg var WOHOWW.. har vente nå på dette kort lenge, forhåndsbestilte fra Flexi i Mai. Jeg bestillte kortet på mindre en 30 sekunder. Fikk bekreftelse etter par minutter. Dette var i går, Torsdag (01/06/04). Jeg ringte så til dem, aldri ringt dem for, og tlf. svarte etter 2 ring. Jeg ba dem om å kontrollere å jeg hadde fått siste kortet, det gjorde dem på 5 sek eh :) så ba jeg dem om å sende det express og det sam dem å var ikke noe problem. Jeg tenkte.. dang.. kl. er 4 så det er for seint og jeg for dette ikke for en på Lørdag siden dem vil ikke ta pakken til posten i dag. Jeg tok feil. Pakken var registert samme dag. Hyggelig overraskelse, dem tuller ikke med Express pakker.

Dagen etter kl. 2 prøvde posten å levere til meg pakken men jeg var på jobb til kl. 3. Klokken 3:45 da jeg hadde nettop parkert og gik til leiligheten ringte mobilen min. Det var Anders fra Netshop. Han hadde sett å Posten hadde ikke klart å levere pakken til meg og ønsket å følge med pakken og sa til meg å pakken er på mitt lokal postkonter og jeg skulle bare hoppe ned til dem med kollinummeret. WHOW!! Ikke bare haster dem ut alle pakker men Expressen blir TURBO Express, dem dobbel sjekker posten. Jeg har aldri opplevd maken, har fått DHL og ditten og datten fra mange firmar i USA og andre land. Aldri sett maken.

All in All.. Netshop er dødseriøse i servicen. Jeg har kortet nå installert og mine "geeks" behøv å få kortet før helgen fikk full forståelse fra Netshop.

okies okies.. skal slutte her med Netshop og jeg reklamerer ikke for dem eller noe. Jeg har bare aldri opplevd sånn service, "makes you feel like million dollars".

Takk til Netshop å vere første ute med GeForce 6800 Ultra i Norge.

Til kortet nå.

Point Of View GeForce 6800 Ultra.

Core Clock 425MHz default.. ikke dårlig :thumbup:

Kortet kom i en liten "suitcase" med en kjempebilde på. Stillig, sånn "Assasin" stil, bare skjermkort i steden for en Uzi :D

Kortet er "macho" til å si det milt. Kjempe kjøler og litt lengere en mitt 9800XT fra ATi. Det er 2 molex men kun den "primary" må brukes. 2 DVI fra kortet og en DVI til VGA adapter.

ok til bruk av monsteret.

2d kvaliteten er krystal klar, var overrasket her, mitt siste nVidia kort var 4600 og da jeg kjøpte Ati 9700 Pro, (2 uker etter lansering, liker å prøve noe nytt) da var jeg bare WHOWHW.. 2d kvaliteten på ATi kortet var så meget bedre på min Sony 21" Trinitron skjerm. I dag har jeg endna bedre skjerm, Mitsubishi Diamontron Superbright 22". Jepps jeg har prøvd en 20" LCD og NEI de holder ikke til spill og fargene på min CRT er fårsatt bedre. ok men poenget er å på er sylskarp Mitsubishi skjerm er 2d kvaliteten BRA på Nvidia kortet.

Lyd og varme: Kortet er som Tornado helt til du kommer i Windows, da skrur det seg ned på ett OK nivo, ATi kortet var støysvakere men GeForce kortet er stoysvakt nok til å være i en stille PC. Kortet varmer ikke opp PCen mer en 9800XT gjørde. Viften skrur seg ikke opp i spill!

Nvidia Forceware drivers:

Disse er RÅ kule. Catalyst har ikke sjanse her i user interface og oppsetning og brukervennlighet. Nvidia kødder ikke med drivere.

SPILL: Spiller Thief 3 disse dagene, ca. 1 brett om dagen. Fargene og skyggene på GeForce kortet er meget bedre, noe som jeg så med engang. Bruker drivere 6136 WHQL for resten. Antialiasing kvaliteten er så lik til ATi jeg kan ikke si annet en i spill ser dem helt maken ut. Bruker 2x AA og 8x AF på 1200*1024 resolution med "bloom" på. FRAPS gir 50 til 100FPS hele tiden.. spillet er mykt som silke og mer en dobbelt så raskt som på 9800XTen.

Har ikke prøvd FarCry men jeg skal med engang 1.2 Patchen er ute, ellers skal disse driverene kjøre FarCry bra men jeg vil ikke fullføre spillet for en jeg har fått SM3 baby og displacement mapping i grafikken, kommer alt med patch 1.2

Poster inntrykk fra flere spill senere..

NOTE jeg poster ikke benchmark, det kan dere finne masse av på nett. Prøver å skrive litt om små tingene som man hører ikke så meget om.

Kulfaktoren: Den er HØY!.. Kortet ser rått ut inn i kassen, Thermaltake Xaser3.

Første inntrykk konklusjon: Jeg er kjempe fornøyd med kortet. Driverene er kjempe bra, de spiller jeg spiller er kjørest super bra. kjempe opplevelse rett og slett. Farger og skygger er spesielt bra i forhold til ATi kortet.

Dette kort kan ikke skuffe noen, ikke engang ATi Fanboj.

håper å noen har nytte å lese dette, kortet koster jo 5000kr.

Takk til Netshop for å være forste ute med kortet i Norge og service som ikke har maken.

Poster link til bilder senere.

Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at noen vil ut med dette! ;)

Fin beskrivende post igrunn, ser ut til at Nvidia har fått bedre orden på ting nå, og jeg tør nærme meg å si jeg skal ha et 6800GT kort ;)

Så får vi se hva det blir i løpet av sommeren.

Nå bør jo snart test av X800pro og X800XT mot 6800 kortene komme snart å, gjenstår bare for min endelige avgjørelse! ;)

Lenke til kommentar

Ok bildene jeg lovte.

http://www.geocities.com/datemplar/GeForce6800Ultra.html

Geocities/Yahoo har svært begrenset båndbredde til folk som bruker gratistjenesten så hvis du ikke for opp linket da har dem stengt for siden i 24 timer.

Til Airguard: jeg har ikke kjørt 3dMark, må installere det. Skal gjøre det i kveld eller moren, poster til bake til deg.

Kortet bråker ikke over de andre viftene i systemet nei men det bråker litt mer en ATi sitt.

Jeg har 8 80mm vifter totalt og 1 92mm så det er en altid litt sussing. PSU viften bråker mest da den skrur seg opp da jeg spiller spill og PSUen må begynne å jobbe litt. PSUen er 510W sustained med 650Watt peak i ca. 1 minutt så viften i den spinner seg raskt opp til å holde luftvarmen under 55c inn i PSUen.

Simon

Endret av Templar
Lenke til kommentar

henta POV gf 6800 ultra fra netshop idag jeg også,var ganske raskere en mit gamle skjermkort (gf4 ti4600) er fornøyd jeg,men bundlen suger litt syns jeg,gamle spill uten noe multiplayer,med et sånt kort burde man få en god FPS med også syns jeg.

Endret av Nuvian
Lenke til kommentar
Kjempefint du!

Lurer på en ting, hvor mye bråker den??

mit geforce4 bråker mer en denne,men bruker en Thermaltake gf4 vifte på den,siden orginal vifta tok kvelden et år siden...

cpu å north bridge vifta mi broker mer en gf 6800 ultra vifta i windows,så jeg hører nesten ikke ultra vifta.

Lenke til kommentar
Kult. Skal bli morro å se hvordan det fungerer i forhold til mitt X800Pro@X800XT kort. Kjør litt benchmark's når du får tid, å legg inn resultater her. Både med å uten OC selvfølgelig

NOTE jeg poster ikke benchmark, det kan dere finne masse av på nett. Prøver å skrive litt om små tingene som man hører ikke så meget om.
Lenke til kommentar

Hei.

Takk til alle som har postet.

Svar til noen spørsmål.

1) Jeg overklokker ikke men kortet skal ha 425Mhz core clock. Coolbits viser 400MHz så det er mulig at den har dynamisk core clock som eVGA og BFG for eksempel. 400Mhz i 2d og 425 i 3d, kan ikke kontrollere dette med annet en å POV sin sider sier 425MHz core clock.

2)Jeg fik 10761 poeng 3dmark03, ikke gjørt noen tweaking. Newcastle core skal gi litt lavere 3dmark men litt hoyere yttelse i spill. Newcastle vs. Clawhammer = 512k L2 vs. 1Mb L2 cache.

3) Jeg bruker begge molex koblingene men jeg vet at kun 1, Primary, trenges til å kjøre kortet på default clock med kvalitets PSU.

Dette kort suger mer strøm en mitt tidligere ATi kort, ser det at +12vdc har dippet litt ned og viften i PSUen snur seg oftere opp. Det er 38Amps på +12vdc så PSUen trenger god kjøling til å garantere 34Amps, eller gi "sustained" 34Amps. Så en Qtec strømforsyningen kan jeg ikke anbefale for kraftig system med 6800 Ultra :)

Kasp: Tryst å høre at du har gått gjennom 2 X800 Pro kort, håper å garantien har dekket de.

Siste ting, Forceware driverene er en drøm når det gjelder funksjoner og Application profiles funkerer bra og lett å bruke. Dette kort kommer jeg til å beholde en stund. ATi må få litt mer "krydder" i Catalyst driverene som er ellers veldig bra men mangler disse "extra" tinger som Forceware har.

Spill.. Tja Thief 3 ser så bra ut, skyggene og effektene.. WHOA.. det er en del effekter i Thief 3 som rett og slett var ikke på 9800XTen. Dette er sånn "mørkt" spill og her er 6800 med meget bedre IQ kvalitet, noe som overraskede meg. Skyggene og lyset fra ild i spillet, gir en atmosfære som Radeon kortet hadde ikke... Helt klart å ATi og Nvidia kjører ett rotte race men min konklusjon er at "Nvidia is back". Men det er en del svaker sider ved dette kort bare jeg har ikke funnet dem endnå men det kommer jeg garantert til å gjøre.

Stabilitet er 100%.

Simon

Lenke til kommentar
Hei.

Takk til alle som har postet.

Svar til noen spørsmål.

1) Jeg overklokker ikke men kortet skal ha 425Mhz core clock. Coolbits viser 400MHz så det er mulig at den har dynamisk core clock som eVGA og BFG for eksempel. 400Mhz i 2d og 425 i 3d, kan ikke kontrollere dette med annet en å POV sin sider sier 425MHz core clock.

den er 400 i 2d å 425 i 3d,har sjekka med OC tool reg som følgte med POV kortet,default i 3d er 425.

Lenke til kommentar

Ducky.. best å holde oss vekk fra benchmark.. en hoy tråder om hvilket kort er bedre etc. eller raskere. Flott å få en om de "andre" tinger angåene kortene og bruken.

Nettop sjekket, jeg hadde Thief 3 profiles aktivert i 3dMark.. var 8x AF på.

Tester ikke igjen med Global profiles. No more benchies.. masse andre steder.

Simon

Endret av Templar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...