Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Installering av Linux

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen gi meg en forklaring på hvordan jeg partistasjonerer harddisken?

Tenkte å skaffe meg Linux, men har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal partistasjonere.

Og vil jeg miste noe data hvis jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gidder ikke bruke noe tredjeparts greier..

Så hvordan stasjonerer jeg i Windows?

Du må skaffe deg 3. parts programvare hvis du har planer om å kunne dele opp partisjoner uten å miste data. Sorry, men MS fdisk er bare for dårlig.

Hvis du sjekker på CD'en med en hvilkensomhelst Linux-distrubsjon er sjansen stor for at du finner prorammet fips (det skal ligge under /dosutils eller liknende). Med dette programmet kan du dele opp FAT-partisjoner uten å miste data. Jeg tror også at Mandrake kan dele opp NTFS-partisjoner uten problemer...

Lenke til kommentar

tull. hvis du skal bare slette en partisjon så er det en enkel sak. da går du bare til Control Panel->Adminstrative Tools->Computer Management->Disk Management. der kan du slette den partisjonen du vil. når du sletter denne partisjonen så blir den upartisjonert. så booter du fra Linux cd`en din og lar Linux partisjonere harddisken selv. spørs litt hvilken Linux du skal bruke med mener det står noe sånn som dette: bruk eksisterende partisjon eller noe. så gjør Linux seg ferdig med partisjoneringen og du er i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...