Gå til innhold

Fantasy bøker, forslag

Anbefalte innlegg

Jeg er en stor Tolkien-fan, men selv ikke jeg mener at lotr er grunnleggeren av fantasy. huff  :no:

Vel, Ringenes Herre regnes jo definitivt som utgangspunktet for all moderne fantasy. Så vidt jeg vet dukket selve fantasybegrepet opp i kjølvannet av amerikanske studenters "gjennoppdagelse" av Tolkien på 60-tallet. At Tolkien bygde sine verk/var inspirert av eldre verk (Kalevala f.eks.) og at andre har skrevet fantasy-lignende romaner både samtidig og før den gamle mesteren selv stemmer selvfølgelig også.

Det hersker vel allikevel liten tvil om at de fleste samtidige fantasy-forfattere står på Ronald Reuls skuldre.

Er det foresten noen som aner når neste bok i Tidshjulet kommer ut på norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler Dragonlance. Har bare lest Legends, som er den andre triologien (har bestilt den første nå, men idioten meg måtte selvfølgelig lese den andre først) :no: men, anyway, Legends var iallfall veldig bra, og eg skjønte d meste selv om jeg ikke hadde lest den første triologien. ( www.dragonlance.com/products)

Ellers kan jeg anbefale :

Shannara-bøkene

LOTR og Hobbiten

Harry Potter

Lenke til kommentar
Jeg er godt på vei i "trilogien" nå. Forbanna underholdende lesing. Jeg unngikk å nevne den fordi du ba om fantasy, men denne trilogien overgår Discworld ganske godt, synes jeg. Absolutt ikke noe å gå glipp av.

Om du liker Hitchiker-serien, bør du også få tak i de to bøkene Adams skrev om "Dirk Gently's Holistic Detective Agency".

Synd det ikke kommer flere av dem - Douglas Adams R.I.P.

Om du hadde litt sansen for Discworld-bøkene, bør du og få tak i boka "Good Omens", som Pratchett skrev sammen med Neil Gaiman. Sistnevnte er ellers kjent for å ha laget Sandman - en genial tegneserie.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette blir mye gjentagelse av hva andre har sagt men..

Robert Jordan - Tidshjulet:

Denne serien kan bli litt mye tekst og drama og litt lite fantasy til tider. Og det gå kan få flere bøker før det man venter på at skal skje faktisk skjer. Men til tros for dette er det en av de best fantasy seriene man får. Det er så utrolig mange tråder som pågår på en gang og veves inni hverandre. ;) Forfatteren må være skarp for å klare å ha oversikt over alle de dype plottene, og det finnes mange nettsider som analyserer bøkene for å gjette på hva som skjer og hva som virkelig har skjedd! Særlig likte jeg de to første bøkene, de er litt mer rett frem fantasy uten at det har tatt helt av enda. Men om du har god tid begi deg ut på hele denne serien.

Raymond E. Feist - Sagaen om Riftkrigen:

Disse er det en stund siden jeg leste. Særlig de første bøkene er gode. Og jeg liker de for at de for de presenterer verdener ganske annerledes enn standard fantasy. Men etter denne "første serien", 3-4 første bøkene?, syntes jeg det tapte seg veldig. Husker jeg gav opp midt i en bok.

Kathtrine Kerr - "Act One: the Deverry books":

Altså med det menes hennes fire første bøker. De anbefales på det varmeste. Koselige bøker med en artig vri ved å foregå i flere tider. ;) Jeg har ikke fått fortsatt på act2 men gleder meg til jeg får tid til det.

Til slutt denne gangen må jeg jo nevne en norsk fantasy forfatter også. Jeg skrev jo tross alt særemne om han for en del år siden nå: :)

B. Andreas Bull-Hansen - Hongudens Tale:

Dette er en saga på seks gode bøker. Verdenen introduseres i forfatteren sin debut roman "Syv historier fra Vestskogen". Den er også bra. Men den spennende historien tar fatt i Dragens Tårer. Og du har bare ingen anelse om hvor denne sagaen vil ta veg når du leser bok 1. :) Hovedpersonene i bøkene endrer seg, men det er en solid rød tråd gjennom det hele og de samme bipersonene går igjen hele veien. Verdenen er såkalt low-fantasy, noe som passer min smak. Og er tydelig inspirert av keltisk og norrøn mytologi, men på en annen måte enn så mange andre fantsy bøker som bare blander samen. For å sitere forfatteren: "Når leseren finner både det norrøne og det keltiske i mine bøker, er det fordi jeg har gått helt tilbake til vår felles nordeuropeiske mytebakgrunn."

Så om det er en fantasy bok jeg skal anbefale over alle andre blir det Dragens Tårer. God lesing.

Btw, du finner mer om Horngudens Tale på Bull-Hansen sine hjemmesider.

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Kathtrine Kerr - "Act One: the Deverry books":

Altså med det menes hennes fire første bøker. De anbefales på det varmeste.

The deverry series er en kjempefin og til tider meget trist historie som er fin å kose seg meg(på en non gay måte mind u :D ). Hsuker at jeg ble helt fortapt i serien etter første bok og leste alle sammen rett errerhverandre i sommerferien.

Sånn ved siden av denne serien vil jeg oxo anbefale:

Trudi Canavan - The Magicians Guild

En fin serie som ikke er helt komplett though, men absoludt noe verdt å lese. Eneste minus jeg kan trekke fram er at jeg tok meg selv til tider i å tenke at hey...dette var skremmede lik harry potter her og der...men sånn rent bortsett fra det...en helt grei serie...

Patricia Bray - Develins Luck

En morsomm serie som jeg fallt for med en gang. HVor helten for en gangs skyld ikke er en som med mot i brystet løper fram og sjarmerer alle og enhver , men en lettere suicidalperson som opptar den mest dødelige yrket i hele kongedømmet da han ikke har så mye mer å leve for. Men sjokk, han overlever til stor ergrelse for seg selv.... :w00t:

Og for de som er glade i drager er en liten novelle av Louis Tilton- The dragonboneflute å anbefale på det varmeste. En av de tristeste historiene jeg har lest :cry:. Skikkelig favoritt (du kan få den blandt annent i boken "A Dragon Lovers Treasury of the Fantastic"

Lenke til kommentar
Robert Jordan - Tidshjulet:

Denne serien kan bli litt mye tekst og drama og litt lite fantasy til tider. Og det gå kan få flere bøker før det man venter på at skal skje faktisk skjer. Men til tros for dette er det en av de best fantasy seriene man får. Det er så utrolig mange tråder som pågår på en gang og veves inni hverandre. ;) Forfatteren må være skarp for å klare å ha oversikt over alle de dype plottene, og det finnes mange nettsider som analyserer bøkene for å gjette på hva som skjer og hva som virkelig har skjedd! Særlig likte jeg de to første bøkene, de er litt mer rett frem fantasy uten at det har tatt helt av enda. Men om du har god tid begi deg ut på hele denne serien.

Det er ikke bare forfatteren som skal være skarp. Det største problemet med disse bøkene er at det etterhvert blir sinnsykt mange personer å forholde seg til.

Men hvordan verdenen utvikles etter hvert, hvordan nye egenskaper oppdages ved de forskjellige personene, og ved verdenen generelt, er utrolig stilig. Tidvis er bøkende veldig spennende. Tidvis blir det for mye folk opp og ned og i mente, og man bare venter på at det skal skje noe igjen.

Selv likte jeg ikke bok en no spesielt godt. Det tok lang tid fra jeg leste den, til jeg kjøpte bok to i mangel av noe bedre ferielektyre. Men så var jeg solgt. :D

Det hadde forresten vært utrolig kult å se denne serien filmatisert. Men det er vel en oppgave som er tilnærmet umulig, og langt overgår filmatiseringen av Lord of the Rings i kompleksitet. Men tanken på å få filmatisert finalen i bok seks.... fy f... :wow:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får komme med mine egne anbefalinger:

Steven Erikson, med "Malazan Book of the Fallen" serien synes jeg er bra. Leser den hittil siste boka Midnight Tides akkurat nå. Vil vel anbefale å starte med 1'ern, "Gardens of the Moon" hvis de skal leses.

Leste selv noe Terry Brooks før, og de første bøkene om Shannara's etterkommere var gode. Shannara's Sverd og Shannara's alvesteiner, eller noe slikt. Mistet interessen etter hvert.

David Farland har en spennende serie, men jeg er ikke så god til å bedømme hvor bra bøker er. Selv leser jeg hans "Runelords" bøker, og synes de er gode.

Siste som kan anbefales er Stephen Kings The Dark Tower, men denne faller ikke helt under fantasy sjangeren. Håper du finner noe spennende å lese.

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om disse har stått før (Eller, jeg vet hans mørke materie men jeg tar den opp en gang til, den er så sinnsykt bra!)

Phenomena

Horngudens Tale

Den Uendelige Historien

Hans Mørke Materien

Skammarserien

abarat

De Fire og Han Som Gjør Galt Verre

Narnia

Jeg har ikke lest dem selv, (utenom Narnia og hans mørke materie) Så jeg kan ikke love at de er gode, men på et annet forum er det disse som kom opp når det ble spurt om fantasybøker som!

Et forum som er laget for fantasyfans!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil absolutt anbefale deg å fortsette med Wheel of Time ja, spesielt hvis du leser disse på engelsk!

Kan også anbefale deg en fantasy-triologi av en norsk forfatter, nemlig Olav Havnes. Mener å huske at serien heter "Nattkrigeren". Faktsik ganske kul. Den har sine svakheter, men jeg mener absolutt at den har flest sterke sider. Olav Havnes har også oversatt noen av de første Wheel of Time bøkene, og jeg må si at dette er veldig gode oversettelser i forhold til en del av oversettelsen av de nyere bøkene.

Til dere som anbefaler Harry Potter bøkene vil jeg si at jeg syns dette er veldig gode bøker, men de går ikke under fantasy sjangeren. Fantasy skal f.eks. foregå i et "middlealdersamfunn". Vi må vel konkludere at Harry Potter ikke oppfyller dette kravet.. :p

Lenke til kommentar
Til dere som anbefaler Harry Potter bøkene vil jeg si at jeg syns dette er veldig gode bøker, men de går ikke under fantasy sjangeren. Fantasy skal f.eks. foregå i et "middlealdersamfunn". Vi må vel konkludere at Harry Potter ikke oppfyller dette kravet..  :p

Ikke helt korrekt - en svært forenklet sammenfatning av hva fantasy er kan du finne her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fantasy

Derimot er det korrekt at Harry Potter bøkene ikke kan sies å være "High fantasy" - som er en subgenre innen fantasylitteratur.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Driver å leser tidshjulet nå og har er litt over halvveis i bok 8 (Dolkenes vei), og jeg lurer på, når skjer det noe? Elsket de første bøkene, men etterhvert har det blitt det mer og mer kjedelig tekst som jeg egentlig kunne klart meg uten.

Hvor mange bøker er skrevet og hvor mange er oversatt? (kan sikkert finne det ut selv, men når denne tråden ligger her så kan jeg like godt spørre noen som vet) :)

Kan anbefale Tidshjulet (seff) og Den mørke materien. :love:

Lenke til kommentar

Tidshjulet har jeg gitt opp, det ble bare for mye. de jævla dritt kvinnfolkene som gikk og rakka ned på mannfolkene hele tiden, kalte dem ditt og datt fordi de gjør sånn og sånn. Men det de gjør er jo 5x ganger værre. Etter bok 6 ble det liksom for mye text og politikk, kunne vært mere action. Og når jeg kom til bok 10 så ga jeg helt opp, det var så mange navn, kunne nesten ikke skille personer fra steder mer. Ble bare for mange hovedpersoner.

Endret av Ravenlord
Lenke til kommentar
Hvor mange bøker er skrevet og hvor mange er oversatt?

Jordan har hittil skrevet 10 bøker i serien + New Spring, den første av det som skal bli tre "prequels", kortere bøker hvor handlingen foregår forut for hendelsene i den første av de vanlige bøkene. Det ryktes at bok 11 kommer til høsten neste år.

Ni av bøkene er oversatt til norsk så langt. Nr. 10 skal jeg oversette til våren; den kommer ut til høsten. New Spring er ferdig oversatt av en kollega; den kommer ut nå i vår.

Hilsen Morten,

oversetteren

Lenke til kommentar
Ni av bøkene er oversatt til norsk så langt. Nr. 10 skal jeg oversette til våren; den kommer ut til høsten. New Spring er ferdig oversatt av en kollega; den kommer ut nå i vår.

Da er det bare å sette ned lese hastigheten så jeg slipper å vente på de bøkene da! :)

Edit: glemte å si at du har gjort et fantastisk arbeid med å oversette! :thumbup:

Endret av Sloth_lien
Lenke til kommentar
Edit: glemte å si at du har gjort et fantastisk arbeid med å oversette! :thumbup:

Takker og bukker, hyggelig å høre! :-) For ordens skyld bør jeg kanskje nevne at jeg ikke har oversatt hele serien: Jeg tok over f.o.m. bok 6 og har også oversatt nr. 8 og 9, og altså snart nr. 10 (og kommer antakelig til å ta nr. 11 også, når den kommer). Bok 7 hadde jeg ikke anledning til å ta, så den måtte en kollega gjøre.

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...