-kga- Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Jeg liker fantasy, så jeg lurte bare på hvem fantasy bøker dere har å anbefalle. Har lest: Silmarilion Hobbiten Ringenes herre (En triologi som omhansla Atlantis og et kriger samfund alla kelterne) Harry Potter Trur det var alt Holder på med: Tidshjulet Skal starte på bok 2 del 1 snnart av tidshjulet, så jeg har mye igjen. Men jeg starta på serien for en to uker siden bare da. Jeg lurte nå på om noen hadde noen andre fantasy bøker og anbefalle. Jeg vurderer Shanara serien etter tidshjulet, er det et klokt valg? Endret 2. juli 2004 av Lord-KGA Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Nå er ikke akkurat jeg forumets ledende godbokformidler, men jeg kan vel preike om det jeg pleier å preike om. Du bør lese Philip Pullmans His Dark Materials før filmatiseringen kommer og ødelegger hele greia for deg. Jeg digger dem brutalt. Discworld-serien er også god (bare omlag 30 bøker, og nei, jeg har ikke lest alle). Jeg skal dog prøve få lest litt mer i sommerferien. Sliter litt med alle filmene (bestilte nettopp 10) og all filmskapingen (to prosjekter på gang) og all skrivingen (masse idéer) i tillegg... Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 eg digger dem brutalt. Discworld-serien er også god (bare omlag 30 bøker, og nei, jeg har ikke lest alle). Jeg trudde det var scifi bok jeg, mulig jeg tar feil. Den andre du snakka om har jeg ikke hørt om. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 The Dark Tower - Stephen King En slags mix mellom Fantasy, Western og Sci-Fi. Anbefales på det varmeste. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Jeg trudde det var scifi bok jeg, mulig jeg tar feil.Den andre du snakka om har jeg ikke hørt om. Discworld er i hvert fall ikke sciencefiction. Det er pur fantasy. Det sprøeste man får tak i. Veldig morsom lesing. Og så er His Dark Materials-trilogien ca. ti ganger bedre selv om begge deler er veldig bra. Les, les, les... Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 2. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2004 Hva handler Discworld om? Har altid trudd av en eller annen grunn at det var scifi jeg, så jeg har ikke sett no nærmere på det. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 http://www.terrypratchettbooks.com/ Det er nesten bedre at du leser der, enn at jeg forklarer. Kan i hvert fall si det slik at de omlag tredve bøkene handler om forskjellige ting. Det eneste de har til felles, er at de finner sted på Skiveverdenen (litt over og under også), hvor alt er så sykt og så vittig at det er en ren glede å lese. Innad serien finnes trilogier og enkeltstående bøker, men det kan kanskje være en idé å lese de første (etter når de ble utgitt) først. Guards! Guards! er vel en krimroman, om jeg ikke tar feil, i fantasy-setting, på Skiveverdenen. Skal lese den snart. Visstnok god. Sist gang jeg sjekket (en god tund siden), tror jeg de ti første (fortsatt etter når de ble utgitt) oversatt til norsk. De to første er i hvert fall godt nok oversatt, men det er vel engelsk som gjelder, ettersom det først og fremst er måten Pratchett sier ting på, som er så morsomt. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Sjekk også ut "The Chronicles of Thomas Covenenat - The Unbeliver. En ganske annerledes og til tider brutal vri på fantasy-sjanegeren. Lenke til kommentar
farke Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 (endret) Shannara har jeg selv unngått etter råd fra en jeg kjenner som mener den serien er det verste rip noensinne (rip av Ringenes Herre i dette tilfellet). The Chronicles Of Thomas Covenant The Unbeliever er teknisk sett meget bra skrevet, men historien er rett ut kjedelig (jeg gav opp etter bok 1). Samme kan sies om Stephen Kings The Dark Tower (men karakterene - spesielt Roland - er geniale). Jeg har akkurat nå begynt på George RR Martins Song Of Ice And Fire som virker lovende. Dessuten leser jeg Robert Jordans The Wheel Of Time for andre gang, og driver nå på bok 6 (Lord Of Chaos - gruer meg litt til bok 7 (A Crown Of Swords) da historien derfra og utover blir jævlig langdryg). Anbefales. Endret 2. juli 2004 av farke Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Magician: apprentice og Magician: master av Raymond E. Feist. Knakende bra saker. Han har skrevet mye mer, men syns bøkene var best i begynnelsen. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 ok. ekspertråd fra søskenbarnet mitt, som kan en del innen dette emne da han leser fantasybøker så å si hele tiden: Steven Eriksons bøker: the Malazan book of the fallen er kanskje den beste serien som er laget noen sinne... Robbin Hobb's assasins trilogy kommer på en sterk andreplass Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Magician: apprentice og Magician: master av Raymond E. Feist. Knakende bra saker. Han har skrevet mye mer, men syns bøkene var best i begynnelsen. Damn right, men jeg leste dem på norsk. Etter bok nr#2 ble avslutningen så brå, og bøkene mistet litt av stilen etter hvert. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Jeg liker fantasy, så jeg lurte bare på hvem fantasy bøker dere har å anbefalle. Endret 3. juli 2004 av psilocybe Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Jeg tror en slik form for regelmessig pirking på folks skriveferdigheter gjør mer vondt enn godt. Kan f.eks. dysleksi bekjempes med innbitt klaging hvilke feil tilstanden resulterer? Tro'kke jeg. Orddeling og sånn er riktignok et lite problem som kan bli litt for stort, men jeg synes man bør vurdere måten det bekjempes på. Jeg er kanskje litt eksentrisk, men så har jeg et par dyslektikere i vennekretsen. Er det forresten ikke mot retningslinjene? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Se på det som å hjelpe folk på veg. Du har vel ikke noe i mot at jeg sier fra om du gjør en feil, slik at du kan forbedre språket ditt? Personlig ser jeg ikke noe galt i å hjelpe. Raymond E. Feist & Robert Jordan er mine favorittforfattere (,for å gå litt mer tilbake til emnet). Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 (endret) Se på det som å hjelpe folk på veg. Du har vel ikke noe i mot at jeg sier fra om du gjør en feil, slik at du kan forbedre språket ditt? Personlig ser jeg ikke noe galt i å hjelpe. Jeg tror ingen ser noe galt i å hjelpe. Det jeg stilte spørsmål til, var om den formen for retting, selv på folk som lider av dysleksi (henviser ikke til spesielle, påpeker bare at de faktisk eksisterer), virkelig kan betegnes som "hjelp". Det virker mer som en korrekturjævels unødvendige hykleri og forsøk på irritere frem forbedring. En bekjent dyslektiker er i hvert fall enig med meg. Jeg tror ikke det er risikabelt å anta at dere ikke har noe særlig erfaring innenfor pedagogikk. Ikke det at jeg har det, men det jeg sutrer på faller meg bare litt for unaturlig til at jeg velger å la dere holde på i fred. Edit: Jeg så forresten veldig raskt, kanskje for raskt, gjennom retningslinjene. Fant ikke noen regler for retting på forumet. Jeg trodde da det sto der før... Jeg derimot kan garantere at diverse moderatører har påpekt at slik retting er galt tidligere på forumet. Og det er jeg enig i. Før gjerne saken deres, for all del. Jeg blir med. Men jeg synes dere skal la være å gjøre det så forbanna direkte. Endret 3. juli 2004 av sanoj_20 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Kjære søte snille deg, kanskje du kunne ofre en tanke på å vurdere å sette et komma i den setningen, så blir den enda bedre og mer perfekt ?? Synes det er unødvendig å pakke inn sannheten; du ser hvor lite godt det kommer ut av det når politikere gjør akkurat dét. Allikevel er jeg enig med deg på ett punkt; hvis man ikke har noe å si relatert til emnet som diskuteres, er det unødvendig å lage en ny post. Akkurat som denne og posten din ovenfor. Man behøver ikke å frike over en liten fillefeil, men når antallet feil per setning i snitt overstiger 0.5 bør man kanskje gi det en liten kommentar. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 3. juli 2004 Del Skrevet 3. juli 2004 Å rette på en dyslektiker blir i mine kanskje forskrudde øyne som å direkte påpeke overfor gjeldende person, for eksempel et vanskapt menneske, at det utseendemessig ikke ligner noe særlig på verken meg, Bush eller Gandhi, det perfekte menneske , og at det kanskje bør prøve å rette på sine feil. Det er direkte frekt ettersom individet utrolig nok ikke fikk servert valget om å bli dyslektiker eller vanskapt før skapelsesprosessen ble igangsatt. Jeg skal innrømme at en dyslektikers situasjon muligens er noenlunde forenklet i forhold til det andre eksempelet, men prinsippet flyttes ikke en millimeter. Men ok. Jeg står på mitt sted, forsøker å erklære diskusjonen slutt, og ønsker alle meddebattanter et ellers feilfritt liv. Og beklager at vi avviket fra emnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå