Gå til innhold

Bytte ut vifter i kabinett

reeeeg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har dette kabinettet. Jeg har ingen problemer med temperatur osv. 35 idle og 55 load CPU, max 35 inni kassa. Jeg har èn vifte i bakkant som blåser ut, og GlacialTech Igloo Silent Breeze III på CPU'en. Det er to vifter i sidedøren som trekker luft inn (tror jeg), men de har jeg kobla ut pga støy.

Jeg syns fortsatt maskina støyer litt mye, og testa tidligere i dag hva det var som laget støyen. CPU-vifta hørte jeg ikke, PSUen hørte jeg ikke (Macron 400W)og harddisken hørte jeg lite fra. Den klart største støykilden i maskina var den ene kabinettvifta (26dBa tror jeg Q-Tec sier den er) i bakkant.

I kabinettet er det såvidt jeg vet plass til to vifter bak og to i siden. Alle 80mm.

Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av ny(e) vifter, og da har jeg noen spørsmål:

- Bør jeg kjøpe to 12dB PAPST vifter, eller èn 19dB

- Hvis jeg kjøper to 12dB-vifter, hvor bør de stå, og hvilken vei bør de blåse (den ene vifteplassen i siden blåser ganske rett inn på harddisken)

- Noen som vet hvor mye luft viftene som følger med kabinettet jeg har flytter?

Takker for svar! :)

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg hadde akkurat samme kabinettet som deg før jeg bytta det ut til et Chieftec.

Jeg modda kabinettet litt. Det er ikke vanskelig, siden det er blekk plater :p

Jeg gjorde følgende for å minske støyen og forbedre kjøling :

Laga plass til 3 120mm vifter. 1 på toppen av kabinettet (slik at du drar ut varm luft). "Utvidet" det ene 80mm hullet til 120mm hull (slik at det drar inn kalt luft nesten direkte på skjermkort). Laga 120mm hull til harddiskene (Kjøler harddiskene, og drar kald luft inn i kabinettet).

Visst du ikke "orker" dette, har jeg ville kjøpt de 2 12dB viftene, istedet for 1 19dB vifte.

Men anbefaler og modde litt. Du får bedre kjøling da, pluss at det er morsomt ;)

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg hadde akkurat samme kabinettet som deg før jeg bytta det ut til et Chieftec.

Jeg modda kabinettet litt. Det er ikke vanskelig, siden det er blekk plater :p

Jeg gjorde følgende for å minske støyen og forbedre kjøling :

Laga plass til 3 120mm vifter. 1 på toppen av kabinettet (slik at du drar ut varm luft). "Utvidet" det ene 80mm hullet til 120mm hull (slik at det drar inn kalt luft nesten direkte på skjermkort). Laga 120mm hull til harddiskene (Kjøler harddiskene, og drar kald luft inn i kabinettet).

Visst du ikke "orker" dette, har jeg ville kjøpt de 2 12dB viftene, istedet for 1 19dB vifte.

Men anbefaler og modde litt. Du får bedre kjøling da, pluss at det er morsomt ;)

Tror modding er utelukket, gidder ikke :D

Men hvis jeg kjøper de to 12dB-viftene, hvor bør jeg sette dem og hvilken retning bør de blåse?

En i bakkant som trekker ut (tar med luft fra CPU-vifta), og en i siden som blåser inn på enten harddisk eller skjermkort (harddisk og skjermkrot ligger nå på ca. 30grader hver, skjermkortet er et Fireblade og jeg kjører med Overdrive)?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble de viftene som fulgte med kabinettet til 5V? De vil ikke flytte mye luft, men det gjør ikke de 12db-viftene heller da. Liten vits i å kjøpe nye vifter hvis du kan bruke de du har fra før.

Som en generell regel bør du ha overtrykk i kabinettet og bruke støvfilter på viftene som suger inn.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å koble de viftene som fulgte med kabinettet til 5V? De vil ikke flytte mye luft, men det gjør ikke de 12db-viftene heller da. Liten vits i å kjøpe nye vifter hvis du kan bruke de du har fra før.

Som en generell regel bør du ha overtrykk i kabinettet og bruke støvfilter på viftene som suger inn.

Hvordan får jeg de viftene jeg har på 5V da? Blir det stor forskjell på støyen?

Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut at for å få 5v så:

rød sort fra PSU på rød og sort fra vifte.

men hvordan gjør jeg dette? Jeg har en kontakt det går tre ledninger ut fra og til viften (heter denne kontakten 3-pins?). En gul, en rød, en sort. Skal jeg kappe av den gule da, eller?

Lenke til kommentar

Det oppsettet der bør jo funke greit; to vifter som blåser inn og 1 vifte + vifte i PSU blåser ut. Det er jo bare å holde et øye med CPU/kabinett-temperatur. Hvis du gidder å modde så er det jo greit å ha en vifte som blåser inn over harddisker også da.

Lenke til kommentar
Det oppsettet der bør jo funke greit; to vifter som blåser inn og 1 vifte + vifte i PSU blåser ut. Det er jo bare å holde et øye med CPU/kabinett-temperatur. Hvis du gidder å modde så er det jo greit å ha en vifte som blåser inn over harddisker også da.

Den ene vifta i siden blåser nesten rett på harddisken min.

Uheldigvis har CPU-temp gått opp etter 5V. Men fortsatt maks 61grader etter en times load...

Lenke til kommentar
Sett alle kabinett viftene dine til å blåse inn og la PSU vifta blåse ut...

Kabinettet mitt gikk ned fra 40 grader til 29-31 grader.

Og du kan bytte ut den bråkete vifta di med en "enermax" vifte som har en "handy" viftestyring som følger med... http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=382 ( 80 x 80 )

Men jeg må ha noe som trekker lufta fra CPU-kjølern ut. Vifta i bakkant drar luft ut nesten rett fra CPU-kjølern, og etter jeg satte den på 5V har CPU-temp gått opp noen få grader...

Men tror nok jeg går til innkjøp av en vifte ny vifte til å sette bak, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...