Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom

Anbefalte innlegg

Jeg leser Kafka on the Shore av Haruki Murakami og elsker den. Nydelig, nydelig.

Kanskje favorittboken min. Nydelig er ordet

Nylig ferdig med 1984. Superplussgod skildring av en dystopi, men jeg føler at det er kun dette som driver historien til å begynne med. Karakterene føltes som brikker i historien, akkurat som de var brikker i samfunnet. Kanskje det var nettopp det Orwell ville ha fram? Nuvel, når ting først skjer ble det uhyre spennende og jeg tror jeg leste siste halvdel på én natt (ferdig klokken 10 om morgenen). Good shit.

Akkurat nå leser jeg Catch-22 av Joseph Heller. Morsom og absurd kritikk av krigen med minneverdige karakterer. Har ikke kommet langt enda, men håper likevel på litt mer variasjon videre i boka. Paradokser og ufornuft er effektiv humor, men ikke om ingenting annet blir brukt. Litt utvikling hadde passet (ikke karakterene nødvendigvis, men historien). Men som sagt, er fortsatt tidlig i boken.

The Melancholy of Resistance holdt jeg på med, men gir den en pause. Herre, for en tunglest bok. Joda, tyngden passer historien som fortelles, man føler virkelig håpløsheten forfatteren vil formidle. Det er en god bok, men hadde ett og annet punktum ekstra skadet leseopplevelsen? Anbefales til den som ikke er redd for en litterær utfordring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på med Hitchhiker's Guide to the Galaxy, har kommet til ca side 200 i den 800 siders tykke boken. Først av alt må jeg si at den er ufattelig morsom! Det er en slik bok man ler høyt av, for å si det sånn. For det andre så er den veldig gripende, så man vil ikke legge den fra seg med det første. Jeg må si at forfatteren er ekstemt dyktig til å forklare ting på sin helt egen humoristiske måte. Anbefaler boka på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Nettopp fullført Cecilia Samartins "Drømmehjerte" med tårefylte øyne (og en bitteliten irritasjon over at jeg holdt meg oppe for å lese den fremfor å sove), og det er en av de vakreste bøkene jeg har lest. Har ikke grått så mye av en bok siden jeg fullførte Phillip Pullmans "His Dark Materials".

En fantastisk bok jeg anbefaler alle å lese. Senere i dag skal jeg plukke opp "Salvadorena", samt "Søstrene Gabaldon" av Lorraine López, og jeg gleder meg til å lese dem.

Finner jeg mer av den galne finnen Arto Paasilinna, kjøper jeg nok det også, selv om budsjettet egentlig ikke strekker til (og jeg ikke har sett andre bøker enn "Harens år" og "Kollektivt selvmord" til salgs i Norge).

Lenke til kommentar

Holder på med Hitchhiker's Guide to the Galaxy, har kommet til ca side 200 i den 800 siders tykke boken. Først av alt må jeg si at den er ufattelig morsom! Det er en slik bok man ler høyt av, for å si det sånn. For det andre så er den veldig gripende, så man vil ikke legge den fra seg med det første. Jeg må si at forfatteren er ekstemt dyktig til å forklare ting på sin helt egen humoristiske måte. Anbefaler boka på det sterkeste!

Hadde samme følelse, men må desverre blir boken langt mer deprimerende og tafatt etter halveis.

Har akkurat blit ferdig med I tyvenes tid av Odd Harald Hauge. Spennende virkelighetsnær pageturner fra finansnorge. Noen som har noe lignende anbefalinger? Jeg tenker da på finansromaner fra Norge. Har lest Wonderboy selvsagt, men ikke hørt om noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket, med tanke på avataren din og at du leser Kafka. :p Hva synes du om kiosklitteratur generelt? :p

Hehe. La meg først innrømme at jeg har lest min porsjon kiosklitteratur, og har kost meg masse med det. Man vokser liksom fra det etterhvert (noen, i hvertfall). Blir litt trist når jeg ser voksne damer som bare kjøper pocketbøker fra hylla på Rema. Altså, de må jo få gjøre som de vil, men tenk alt de går glipp av! Livet er for kort til å bare lese middelmådig litteratur.

Ellers anerkjenner jeg ikke kiosklitteratur som kunst på den måten jeg gjør med ordentlige romaner. Typisk kiosklitteratur funker for meg som en slags pause for hjernen min: jeg kan slappe helt av uten å måtte tenke i det hele tatt. Ellers synes jeg det jeg sa om House of Night-bøkene summerer opp det jeg synes er normen i kiosklitteratur: "Språket er platt og enkelt, dialogene kunstige, personene nærmest parodiske og handlingen (...) forutsigbar".

Nå for tida leser jeg "Og solen går sin gang" av Ernest Hemingway, og er egentlig ganske skuffa. Har kommet over halvveis, og boka har ikke gitt meg NOE. Begynner liksom å tro at jeg er dum siden jeg ikke ser det andre ser i bøkene hans.

Lenke til kommentar

Hver person må da få lov til å lese det h*n vil? Jeg har aldri skjønt hvorfor noen bøker er "kunst" alle må lese, mens andre bøker er søppel selv om de er bedre?? Leste nylig ferdig The Secret of Excalibur av Andy McDermott. Kort sagt måtte de to hovedpersonene stikke av fraq skurkene, så han brukte minst tre, fire hele kapittler bare på det. :p Handilngen er svært urealistisk, men moro var det. :)

Begynte nettopp på Fedrenes Løgner av Tom Egeland. Hadde bare hørt han hadde begynt på en ny bok da jeg fant den i butikken og kjøpte den på impuls. Merkelig nok er språket ganske dårlig med mange veldig korte setninger, men da jeg kom litt inn i den ble den straks mye bedre. Litt trist, siden jeg vet han kan mye bedre enn dette. Men, men. Så lengde den er bra holder det for meg.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det kunne virke som om jeg mener at alle må like det samme, og det gjør jeg jo egentlig ikke. Jeg syns bare det er synd at de ikke ser talentet og kunsten i bøker som jeg personlig elsker. :wee:

Altså, de må jo få gjøre som de vil, men tenk alt de går glipp av!

Endret av Lemon
Lenke til kommentar

Jeg ser at det kunne virke som om jeg mener at alle må like det samme, og det gjør jeg jo egentlig ikke. Jeg syns bare det er synd at de ikke ser talentet og kunsten i bøker som jeg personlig elsker. :wee:

Altså, de må jo få gjøre som de vil, men tenk alt de går glipp av!

G Tenk på alt du går glipp av ved å ikke lese kioskliteteratur. ;) Det er faktisk svært varierende kvalitet der. Noe er utrolig kjedelig og dårlig skrevet, mens andre igjen er klassikere uansett sjanger. Men nok off-topic nå.

Lenke til kommentar

Hadde samme følelse, men må desverre blir boken langt mer deprimerende og tafatt etter halveis.

Har akkurat blit ferdig med I tyvenes tid av Odd Harald Hauge. Spennende virkelighetsnær pageturner fra finansnorge. Noen som har noe lignende anbefalinger? Jeg tenker da på finansromaner fra Norge. Har lest Wonderboy selvsagt, men ikke hørt om noen andre.

Ingen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Jeg begynte på Rødstrupe av Jo Nesbø i går, og det går aldeles utmerket. Page-turner fra side 1. :thumbup:

Knallbok! Ren nytelse til siste side.

Oyes, det var fornøyelig lesning fra start til slutt. :D

Nå er jeg i gang med Sorgenfri, har ikke lest mange sidene ennå, men det virker bra så langt. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal syns om Ingvar Ambjørnsens Hvite Niggere.

Var fengende men han dvellet litt for mye på slutten kanskje med..tja..ventet bare de siste sidene på å få lest ferdig egentlig da slutten kom i begynnelsen av boka og temaet føles litt ut som The Beatles av Saabye Christensen :shrug:

Men han skriver godt :)

Lenke til kommentar

Har begynt på The Covenant of Genesis, av Andy McDermott. Dette er den fjerde boken om Nina Wilde / Eddie Chase og har minst like mye action som de tidligere. De tre første (Hunt for Atlantis, The tomb of Hercules og The secret of Excalibur) anbefales på det sterkeste. De to første er også oversatt til norsk.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...