Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom

Anbefalte innlegg

Ferdig med Balansekunst... Slutten var så trist at jeg gikk rundt og deppet en stund etterpå. Og kanskje noen kjenner seg igjen, jeg lette desperat etter en ny bok å lese. Det ble Tusen strålende soler av mr.Hosseini. Foreløpig interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på å lese Himmelske samtaler av Neal Donald Walsh, denne serien består av 3 bøker. Leste gjennom de 2 første i sommerferien og fikk begynt på nr. 3 i august. Nå er vi snart i desember og jeg har forsatt litt under 50 sider av siste boken.

Nå er ikke disse bøkene megastore, vanligvis pleier jeg og gjøre meg ferdig med bøkene ganske fort, gode bøker gjelder dette da, men med "Himmelske Samtaler" blir det bare til at jeg leser noen få sider for så å legge den til siden. I slutten har bare boka irritert meg siden jeg har brukt alt for lang tid på.

Føler også at jeg ikke blir 100% bevist, der er jo snakk om 3 bøker hvor en man (forfatteren) har en dialog meg gud. Hvor forfatteren da spør om de store spørsmålene.

Før jeg i det hele tatt begynte å lese på bøkene var jeg ikke noe religiøs, og regnte meg selv som en Ateist.

Lenke til kommentar

Korrekt det du sier om innholdet over form.

Men er jo noen av de legendariske sitatene som du må få med deg på orginal språket. Boka er jo proppet med quotes.

"Please tell me what you think of me Rourke"

"But I dont think of you".

Endret av jayplay
Lenke til kommentar
Holder på å lese Himmelske samtaler av Neal Donald Walsh, denne serien består av 3 bøker. Leste gjennom de 2 første i sommerferien og fikk begynt på nr. 3 i august. Nå er vi snart i desember og jeg har forsatt litt under 50 sider av siste boken.

Nå er ikke disse bøkene megastore, vanligvis pleier jeg og gjøre meg ferdig med bøkene ganske fort, gode bøker gjelder dette da, men med "Himmelske Samtaler" blir det bare til at jeg leser noen få sider for så å legge den til siden. I slutten har bare boka irritert meg siden jeg har brukt alt for lang tid på.

Føler også at jeg ikke blir 100% bevist, der er jo snakk om 3 bøker hvor en man (forfatteren) har en dialog meg gud. Hvor forfatteren da spør om de store spørsmålene.

Før jeg i det hele tatt begynte å lese på bøkene var jeg ikke noe religiøs, og regnte meg selv som en Ateist.

Hmm... Disse bøkene var nye for meg. Hørtes egentlig litt interessante ut, selv om du sier det går sakte. Kan jeg tolke innlegget ditt som at du egentlig ikke anbefaler dem? Det med å ha himmelske samtaler virker for meg teit, men det er mulig at det er dette merkelige som gjør dem lesbare? Vil du plassere bøkene innenfor skjønnlitteratur, eller er de for tørre, filosofiske og faktapreget til det?

Hva er målet bak bøkene? Du sier du var ateist før du begynte å lese, er meningen at du skal bli omvendt og overbevist om at det faktisk finnes en Gud, eller er greia at forfatteren prøver å motbevise Guds eksistens? Altså det jeg egentlig lurer på er om forfatteren selv er troende?

Lenke til kommentar
Leser Time of the Twins av Weis & Hickman :)

Nettopp startet, og er interessert i å lese videre av det lille jeg har lest.

Med et evig håp om å høre noe om kendere snart :p

oops, hvordan havnet den der?? den må ha ramlet i lomma mi.... ;-)

hehe, Tass er vel den einaste som er med i omtrent alle Dragonlance bøkene :-)

Lenke til kommentar

En kort historie om nesten alt

Bill Bryson tar for seg skapelsen av universet og hvordan mennesket har funnet ut av forskjellige vitenskapsgrener på en lettfattelig måte som nærmest kan kalles et enormt kåseri. Vi blir så smått kjent med personer som Einstein, Newton og andre av historiens største genier, samt mange av dem som har snublet over banebrytende forskning på rein slump. Boken er morsom og informativ, men enkelte partier kan være litt tørre, andre litt for lettfattelige (selv for idioter som meg). Allikevel anbefales boka for dem som lurer litt på hvordan vi endte opp på en snurrende kule i tilsynelatende universell ensomhet, med det mangfoldet av liv og kaos vår kjære planet har å by på.

Lenke til kommentar
*snip

Hmm... Disse bøkene var nye for meg. Hørtes egentlig litt interessante ut, selv om du sier det går sakte. Kan jeg tolke innlegget ditt som at du egentlig ikke anbefaler dem? Det med å ha himmelske samtaler virker for meg teit, men det er mulig at det er dette merkelige som gjør dem lesbare? Vil du plassere bøkene innenfor skjønnlitteratur, eller er de for tørre, filosofiske og faktapreget til det?

Hva er målet bak bøkene? Du sier du var ateist før du begynte å lese, er meningen at du skal bli omvendt og overbevist om at det faktisk finnes en Gud, eller er greia at forfatteren prøver å motbevise Guds eksistens? Altså det jeg egentlig lurer på er om forfatteren selv er troende?

Bøkene er ikke nye av den grunn, men det er ikke alle som har hørt om de. Jeg anbefaler deg og lese bøkene, men husk å lese de med et åpent sinn. Bøkene virket ganske teite når jeg fikk høre om dem, men det fikk meg fremdeles til å lese dem. Alt er opp til deg, ingen som kommer til å tvinge dem ned i halsen på deg.

Føler jeg ikke klarer og sette bøkene i en bås, men man kan ikke kalle det skjønnlitteratur.

Forfatteren Neal Donald Walsh erindrer tilbake til Gud i bøkene, dvs han blir troende.

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte og lese disse bøkene var for og gjøre opp min egen mening, før jeg kjøpte den leste jeg litt på kritikken bøkene hadde fått på nettet. Har leste dem ferdig nå, og fikk litt sånn "wow feeling"

Lenke til kommentar

Leser for tiden "Hippo eats dwarf!" av Alex Boese. Ganske interessant. Tar for seg forskjellige myter og juks og fanteri etc opp gjennom tidene. Alt fra penis- og brystforstørrelse og kloning, til flodhester som spiser dverger og at Burger King lanserte en burger for venstrehendte med alt sammen på snudd 180 grader.

Lenke til kommentar

Nå som det er juleferie har jeg endelig tid til å lese, og jeg skal prøve så godt jeg kan å utnytte det som best. Har alt kommet godt i gang.

Jeg fikk Panserhjertet (Jo Nesbø) av tante noen uker før skolen sluttet, midt i tentamens- og prøvetida. Var fast bestemt på å holde meg unna boka til skolearbeidet var ferdiggjort, for jeg skjønte at om jeg først leste litt ville jeg der bli sittende.

På lørdag kveld startet jeg endelig, og la ikke fra meg boka før jeg var ferdig en gang på morgenen dagen etter. Det hadde bygd seg opp store forventninger, og heldigvis innfridde de også. Det er ingen bokkarakter jeg noen gang har blitt så glad i som Harry Hole! Jeg kan aldri få nok av han, så etter jeg var ferdig med Panserhjertet gikk jeg rett på å lese Snømannen enda en gang.

Gårsdagen ble brukt til å lese Fight Club. Har lest den en del ganger nå, men er like bra hver gang. Chuck Palahniuk har en unik skrivestil jeg aldri har sett maken til. Er det som fenger meg mest.

I dag gikk jeg tilbake med det leseprosjektet jeg egentlig holder på med: Henning Mankells krimserie. Jeg fikk lest andre boka, Hundene i Riga. Den første boka var skuffende, og kan ikke si noe annet om den andre. Mulig det er bare stilen jeg ikke liker. Det blir for upersonlig. Fokusert var kun på løsningen på den ene saken, og jeg synes ren etterforsking blir litt vel tørt til tider. Jeg liker krimbøker hvor sakene påvirker menneskene, og det kommer psykologi inn i bildet. Her var det bare snakk om narkohandel, og det mest skuffende var at de aldri fant en løsning. Meningsløst.

Jeg skal begynne på tredje, Den hvite løvinnen, i kveld om jeg gidder. Håper den er bedre. Om ikke så er det kanskje på tide å innse at denne serien rett og slett ikke er noe for meg.

Lenke til kommentar

Millennium-triologien av Stieg Larsson

Har ikke sett filmene, men fikk bøkene til jul. Har siden brukt all ledig tid til å ta fatt på triologien. Er ferdig med "Menn som hater kvinner", og er kommet ca 1/4 inn i "Jenta som lekte med ilden". Hele tiden spennende, den svensken kunne virkelig skrive!

Lenke til kommentar

Jeg er halvveis i "En kort historie om nesten alt". Det var på tide! Den har vært på boklista min lenge. Men det har vært vanskelig å finne tid innimellom all spillingen og alle de andre bøkene jeg ville lese. Liker den så langt, ganske grei introduksjon for en som vil lære om alt. I tillegg er den humoristisk. Hva boka handler om er beskrevet et par poster før, ser jeg.

Neste bok blir Matematikkens historie I av Audun Holme som jeg fikk til jul. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Jeg leser Lisey's Story av Stephen King! Syntes den gikk sikkelig treigt i starten, og vurderte å slutte på den, men den ble bedre(når skal jeg lære at King bruker litt tid..), og nå er den bare genial!

Etter denne, skal jeg lese Stardust av Neil Gaiman og Battle Royale av en japaner (håper den er braXD)

Lenke til kommentar

Har nå bestemt meg for å lese "Til Musikken" av Kjetil Bjørnstad etter å ha lagt den vekk for en veldig god stund siden. Er litt skeptisk til om den klarer å fengsle meg mellom bokpermene men . :D Har blitt fortalt at den skal være nokså bra, var jo tross alt derfor jeg kjøpte den. Hehe.

Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med Det egoistiske genet av Richard Dawkins, og for å si det slik så ble jeg ikke noen mindre fan av han etter å ha lest denne.

Boken er ytterst briljant skrevet! Dawkins er overlegen til å kommunisere. Han beviser nok en gang hvordan kompliserte vitenskapelige tanker kan presenteres på et forståelig språk.

Den første halvdelen av boken var ren biologi, og for meg som ikke hadde de store kunnskapene fra før var dette krevende lesing. For å skape maks forståelse ble jeg rett og slett nødt til å lese ett og ett kapittel om gangen, og deretter lage meg notater. Både google og ordboken ble flittig brukt.

Siste halvdel var mer direkte rettet mot mennesker, noe jeg føler er mer mitt felt, og det ble desto lettere å lese. Fortsatt hovedsakelig biologi, men også en god del psykologi og sannsynlighet.

Denne viktige boken kunne neppe ha vært mer spennende.

En bok som burde leses, og kan leses, av de fleste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...