Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom

Anbefalte innlegg

Leser 'A Man On the Moon'. Forfatteren har hatt lange intervjuer med alle astronautene som var med på Apollo-programmet, unntatt to som døde før boken ble skrevet. Hele boken (så langt) er et eneste langt høydepunkt, alltid noen artige historier om astronautene, interessante tekniske forklaringer eller skildringer av spennende/dramatiske hendelser. Anbefales på det varmeste.

Forrige bok var 'To Kill a Mockingbird'. Dette har biltt en klassiker, noe som for meg tidligere har vært synonymt med kjedelig. Denne boken overrasket meg imidlertid veldig positivt. Gjennom øynene til datteren til en advokat som skal forsvare en neger som er anklaget for å ha voldtatt en hvit jente, får vi et godt innblikk i hva som var så galt i forhold til behandling av svarte i sørstatene i USA i 1930-åra. Høres sikkert gravalvorlig ut, men denne datteren opplever og sier ting på en så spesiell, barnlig måte at hvis jeg hadde vært jente hadde jeg helt sikkert ledd og grått om hverandre gjennom hele boka (jeg er gutt og griner ikke av bøker, men jeg flirte mye for meg selv). Anbefaler også denne på det aller varmeste.

Før det leste jeg 'A Confederacy of Dunces'. Denne boken handler om Ignatius J. Reilly, en asosial, arbeidsløs, særdeles kritisk, paranoid, kverulerende, feit, usunn, retorisk og tyranniserende ung mann. Når moren presser han ut i arbeidslivet mot hans vilje, må det jo bare bli morsomt. Hysterisk morsom i starten, men senere gikk det ned til morsomt. På slutten må jeg innrømme at jeg ble litt lei. Tror likevel at mange kommer til å synes at dette er en skikkelig bra bok.

Før der igjen leste jeg samlingen av de fleste av Isaac Asimovs robotnoveller, 'The Complete Robot'. Over 30 noveller, ca. 700 sider tilsammen. De fleste av novellene er historier som tar for seg intrikate problemstillinger knyttet til en robot av et eller annet slag (robot-bil,-insekt,-minegraver etc.) i forhold til tre lover som er programmert inn i robotene som skal sørge for menneskers sikkerhet og roboters ubetingede arbeidsinnsats. Veldig bra bok, anbefales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke lest 1987, men har forstått det som at den er veldig utilgjengelig. Jeg mener Solstad selv har sagt at "denne boken skrev han for seg selv, og ingen andre". Hva er ditt inntrykk av den?

5223059[/snapback]

Jeg synes boka var ganske bra, men du kan ha rett i at den er en smule utilgjengelig. Masse i den som ikke gav heilt meining for meg, som bl.a. slutten.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Leste nettopp ut Eragon jeg, det er første bok i en trilogi.

Dersom du likte å lese Ringenes Herre, Harry Potter, Narnia eller HDM liker du nok denne også. Jeg gleder meg til neste bok kommer...

Skal starte på Harry Potter og Halvblodsprinsen nå, og sukke høylydt over de teite oversettelsene. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Leste akkurat ferdig bok 11 i 'The Wheel of Time'. Veldig positivt overrasket med tanke på de 4 forrige bøkene. Nå gleder jeg meg igjen til neste bok, men det vil vel ta enda et par års venting :--(

5250257[/snapback]

Nesten ferdig med 'The World of Robert Jordan's Wheel of Time' nå så kjøper meg nok Knife of Dreams på mandag, gleder meg! :green:

Lenke til kommentar
Leste akkurat ferdig bok 11 i 'The Wheel of Time'. Veldig positivt overrasket med tanke på de 4 forrige bøkene. Nå gleder jeg meg igjen til neste bok, men det vil vel ta enda et par års venting :--(

5250257[/snapback]

Nesten ferdig med 'The World of Robert Jordan's Wheel of Time' nå så kjøper meg nok Knife of Dreams på mandag, gleder meg! :green:

5277678[/snapback]

Den var kort og godt fantastisk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Eg leser Hardyguttene :p, huska ikkje kva boka heitte. Ganske spennende, lest den før da. Så det går veldig bra. Går veldig raskt å lese ei Hardyguttene bok. :yes:

5073404[/snapback]

Hvor gammel er du? Lest det mye da jeg var yngre. Har lurt litt på hvordan det er å lese dem nå da jeg har blitt eldre :)

5082098[/snapback]

Var 14 når eg skreiv det...er 15 no.

Har nettopp lest Aksjon korallrev og himmelens vinder av Jack Higgins.

Kjempespennande bøker. Anbefalest. ;)

Lenke til kommentar

Eg leser Hardyguttene :p, huska ikkje kva boka heitte. Ganske spennende, lest den før da. Så det går veldig bra. Går veldig raskt å lese ei Hardyguttene bok. :yes:

5073404[/snapback]

Jeg har også lest en del av den serien!

Nå leser jeg ei bok som heter "Historikeren".

Ganske oppslukende bok! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...