Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har etter langt om lenge fått utlest hele The Chronicles of Narnia og fortsetter nå der jeg slapp på Sofies Verden. Når det er unnagjort får jeg finne meg en ny bok, men har foreløpig ingen anelse om hvilken. Noen forslag? Jeg er mer eller mindre alt-etende.

Lenke til kommentar
Har etter langt om lenge fått utlest hele The Chronicles of Narnia og fortsetter nå der jeg slapp på Sofies Verden. Når det er unnagjort får jeg finne meg en ny bok, men har foreløpig ingen anelse om hvilken. Noen forslag? Jeg er mer eller mindre alt-etende.

Så sant du orker/ønsker å lese noe annet enn den gemene hop...

• 1984 - George Orwell: Fordi den er evig aktuell
  • Sult - Knut Hamsun: Blant de betydeligste verkene i verdenslitteraturen
  • Hertug Hans - Jens Bjørneboe: Skjellsettende og kort om ondskap og grusomhet

Lenke til kommentar
Begynte såvidt på Don Quijote, men mistenker at jeg må sette den tilbake i hyllen for en stund. Skal ha særemne i norsk, og må i den sammenheng lese tre (?) bøker av en norsk forfatter.

Vil du imponere læreren din, velger du deg noe av Kjell Askildsen. Blant Norges fremste forfattere, men ukjent for folk flest.

Lenke til kommentar

Har du lest de andre Nesbø-bøkene om H. Hole, da, Hanne? Synes at samtlige av de andre er bedre enn Sorgenfri, men det er nå litt smak og behag, da. Ingen av dem som er dårlige.

Selv har jeg for et par dager siden fullført lesningen av Tom Egelands Sirkelens ende, en bok jeg absolutt vil si er verdt å lese. En litt alternativ (og ikke minst norsk, det er jo litt artig) vri på alle konspirasjonsteoriene som har dukket opp i kjølvannet av Da Vinci-koden.

Nå leser jeg The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Leser den på engelsk, siden jeg tenkte jeg kunne trenge litt trening nå som jeg ikke har engelsk på skolen lenger. Tidvis hilariøst morsomt, dette her.

Lenke til kommentar
Har du lest de andre Nesbø-bøkene om H. Hole, da, Hanne? Synes at samtlige av de andre er bedre enn Sorgenfri, men det er nå litt smak og behag, da. Ingen av dem som er dårlige.

Nope, har nok ikke det. Tenkte jeg skulle gi bøkene en sjangs. Og når du sier at de andre er bedre enn "sorgenfri" prøver jeg gjerne å lese de. Forslag?

Lenke til kommentar

Nope, har nok ikke det. Tenkte jeg skulle gi bøkene en sjangs. Og når du sier at de andre er bedre enn "sorgenfri" prøver jeg gjerne å lese de. Forslag?

Både "Rødstrupe" og "Marekors" er å anbefale.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta alle sammen kronologisk. Utgivelsesrekkefølgen er:

Flaggermusmannen

Kakerlakkene

Rødstrupe

Sorgenfri

Marekors

Har egentlig ikke så mye å si hvor du starter, men når du kommer til Rødstrupe, så begynner det å bli litt kontinuitet i historiene ... Så det kan nok være et lite sjakktrekk å ta dem i denne rekkefølgen, tross alt.

Blir vanskelig å peke ut en av dem som den beste, syns jeg (bortsett fra det jeg skrev tidligere om Sorgenfri, da). Alle bør leses, i alle fall!

Lenke til kommentar
Akkurat ferdig med Shindler's Liste av Thomas Keneally, tror aldri jeg har lest en bok som har fått meg til å tenke så mye.

Dumt spørsmål sikkert, men den velkjente filmen er basert på boken, ikke sant?

Jepp, og boken er igjen en romanifisering av den egentlige historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...