Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går noen år mellom hver gang jeg leser fantasy. Men nå har jeg akkurat fullført de to første bøkene til Patrick Rothfuss i serien "The Kingkiller Chronicle" (The Name of the Wind og The Wise Man’s Fear). Utrolig bra serie! Eneste haken er at forfatteren visstnok har vært ferdig med boken i en 3-4 år, men at han er så opptatt av at den skal bli godt mottatt, at han skriver den om omtrent en gang i året...

 

Skulle egentlig begynne på Tomas Espedal - Imot Kunsten. Men merker at det frister med mer fantasy, så da blir det The Black Company (The Chronicles of the Black Company #1) av Glenn Cook.

Lenke til kommentar

Ferdig med Alle de vakre hestene. McCarthy skriver godt, og oversettelsen til norsk er god. Veldig fin fortelling, men det som gjør boka spesiell er de mange filosofiske betraktningene, spørsmålene og tankene som fremstilles. Fra tilsynelatende enkle mennesker som likevel viser en sterk og klar innsikt i livets harde virkelighet.

 

Nå er jeg i gang med Over grensen, oppfølgeren som handler om en helt annen karakter, som visstnok skal komme til å møte hovedpersonen fra Alle de vakre hestene i den siste boken i trilogien. Koser meg :)

Lenke til kommentar

Går noen år mellom hver gang jeg leser fantasy. Men nå har jeg akkurat fullført de to første bøkene til Patrick Rothfuss i serien "The Kingkiller Chronicle" (The Name of the Wind og The Wise Man’s Fear). Utrolig bra serie! Eneste haken er at forfatteren visstnok har vært ferdig med boken i en 3-4 år, men at han er så opptatt av at den skal bli godt mottatt, at han skriver den om omtrent en gang i året...

 

Skulle egentlig begynne på Tomas Espedal - Imot Kunsten. Men merker at det frister med mer fantasy, så da blir det The Black Company (The Chronicles of the Black Company #1) av Glenn Cook.

Det siste jeg leste sa han senest 2016, men det har sikkert forandra seg.

 

Black Company er knall. Også kan du begynne på Malazan book of the fallen etterpå.

 

 

Jeg driver og gnager meg igjennom biografien om Theodor Roosevelt fortsatt. Ikke dårlig skrevet, interessant og greier, men det går..... så........ sakte....... fremover. Ugh

Lenke til kommentar

Ja. Har satt opp følgende fantasybøker på leselisten:

The Thing Beneath the Bed (The Adventures of the Princess and Mr. Whiffle #1)
Wizard's First Rule (Sword of Truth #1)
The Black Company (The Chronicles of the Black Company #1)
Dune (Dune Chronicles #1)
Gardens of the Moon (The Malazan Book of the Fallen #1)
 
Ble spesielt anbefalt Steven Erikson av en kompis, men merker jeg må være ganske motivert før jeg starter der, med hele 10 bøker i serien. Da holder jeg vel på ut resten av året... :p Eller jeg brukte 4 dager på The Kingkiller Chronicle, så om det er like bra, så går det vel fort unna!
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Malazan fremfor Rothfuss, men den er tyngre å lese. 

 

Og ikke bare er det 10 bøker! Det er flere stand-alones, samt en prequel-trilogi, samt at Ian Esslemont (som fant opp denne verdenen sammen med Erikson) har skrevet 5 bøker satt til samme univers med en historie som går ca parallelt med Eriksons bøker.

 

Altså: MYE å ta tak i. Men det lønner seg.

 

Sword of truth tapte seg VOLDSOMT etter hvert. 

Lenke til kommentar

Jeg synes også Malazan-serien taper seg etterhvert, selv om det totalt sett kanskje er den beste fantasy-serien jeg har lest. Verdenen Erikson har laget er mer kompleks, original og troverdig enn noe annet jeg har vært borti, men han har en tendens til å jobbe med for mange karakterer og parallelle plotlinjer som ikke har noen klar plass i bøkenes oppbygging (dvs. de bare er der, de er ikke med på å bygge opp mot bokas konklusjon), og han er veldig glad i diskusjoner og indre monologer rundt etikk, livet og sivet som kan pågå i flere sider av gangen. Disse tendensene er merkbare men ikke spesielt problematiske i de tidligere bøkene, men mot slutten av serien tar det helt av og er med på å trekke ned kvaliteten på serien som helhet. Det er sjelden jeg sier det, men Malazan-bøkene ville faktisk blitt bedre hvis man hadde kuttet 100-200 sider med flesk fra hver bok.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter å ha lest postene over, og div. poster på reddit rundt Malazan så har jeg den siste tiden lest meg gjennom 4 av bøkene i serien. Trenger nå en liten pause med en kort roman i mellom, da det som nevnt er rimelig tunge bøker.

 

Noen anbefalinger?

 

 

''The beach'' av Alex Garland kan være et frisk pust etter å ha lest noe heavy.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Akkurat ferdig med Stellar Fox, bok 2 i Castle Federation serien. Den kom på rappen etter bok 1. 

Før det var det "What other men cannot do", bok 15/15 i del 1 av The Frontiers Saga. 

...og før det Call to Arms, bok 2 i The Black Fleet Trilogy. 

 

Alt er military sci fi, og alle tre serier anbefales. 

Lenke til kommentar

Jeg har for tredje gang på et par år gjort et helhjertet forsøk på å la meg fenge av H.P. Lovecraft, men klarer det dessverre ikke. Denne gangen leste jeg hans kanskje mest kjente novelle, "The Call of Cthulhu", som jeg tidligere har blitt advart mot å begynne med. Jeg kan leve med både det pretensiøse språket han bruker og den litt pinlige rasismen han forfekter, men klarer likevel ikke å fatte hvorfor flere av forfatterne jeg ser opp til ser på ham som en av sine største inspirasjonskilder.

Lenke til kommentar

Jeg har for tredje gang på et par år gjort et helhjertet forsøk på å la meg fenge av H.P. Lovecraft, men klarer det dessverre ikke. Denne gangen leste jeg hans kanskje mest kjente novelle, "The Call of Cthulhu", som jeg tidligere har blitt advart mot å begynne med. Jeg kan leve med både det pretensiøse språket han bruker og den litt pinlige rasismen han forfekter, men klarer likevel ikke å fatte hvorfor flere av forfatterne jeg ser opp til ser på ham som en av sine største inspirasjonskilder.

 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor den er mest kjent. Etter min mening har han skrevet langt bedre noveller. Prøv The Case of Charles Dexter Ward, The Shadow Over Innsmouth eller The Colour Out of Space. Liker du ikke disse kan du med god samvittighet konkludere med at du ikke liker Lovecraft.

Lenke til kommentar

Music of Erich Zann er god. Den eneste grunnen til at jeg ikke anbefalte den er at den er litt spesiell og ikke veldig typisk for Lovecraft. The Case of Charles Dexter Ward ser jeg på som perfeksjoneringen av den formelen som Lovecraft bruker i mange av novellene sine ("ung, velstående mann flørter med okkultisme").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...