Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Complete Works of H.P. Lovecraft; samlingen som er satt sammen av Cthuluchick og er såvidt jeg vet den mest komplette som finnes. Leser neppe hele samlingen sammenhengende da den er på over 1000 sider og inneholder mange, mange noveller, så det blir å lese innimellom andre bøker. Jeg har nesten ingen erfaring med Lovecraft tidligere, men begynte med "At the Mountains of Madness" og synes det er interessant så langt. Det er alltid et godt tegn når jeg blir irritert fordi bussen kommer frem til jobben for fort.

Lenke til kommentar

Complete Works of H.P. Lovecraft; samlingen som er satt sammen av Cthuluchick og er såvidt jeg vet den mest komplette som finnes. Leser neppe hele samlingen sammenhengende da den er på over 1000 sider og inneholder mange, mange noveller, så det blir å lese innimellom andre bøker. Jeg har nesten ingen erfaring med Lovecraft tidligere, men begynte med "At the Mountains of Madness" og synes det er interessant så langt. Det er alltid et godt tegn når jeg blir irritert fordi bussen kommer frem til jobben for fort.

Jeg har tre Lovecraft Omnibus'er som samler alt han noensinne gav ut, og inkluderer noen historier han aldri rakk å gjøre ferdig. Er rimelig mye bra der. Noen personlige favoritter er Shadow over Innsmouth, Call of Cthulhu, The thing on the doorstep, Re-Animator, Imprisoned by the pharaos og Dagon, for å nevne noen få. :)

 

Edit: Glemte av en eller annen grunn The colour out of space. Syne den helt klart er en av de aller beste. Starter litt tregt, men faen så creepy den er.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Omnibusen jeg kjøpte skal være komplett, med unntak av samarbeidshistorier med andre forfattere som fortsatt er underlagt copyright. I noe tilfelle er det mer enn nok Lovecraft for min del i lang tid fremover.

 

Jeg er straks ferdig med "At the Mountains of Madness" og tenkte at det ville bli en veldig god skrekkfilm. Jeg googlet litt og fant ut en viss Guillermo del Toro har tenkt det samme:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/At_the_Mountains_of_Madness#Film

 

Warner Bros har ikke villet finansiere prosjektet fordi det er vanskelig å inkludere en kjærlighetshistorie og en happy ending i den, mens Universal meldte pass da del Toro insisterte på at filmen måtte bli R-rated og ikke kunne bli PG-13 slik de ønsket. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men skal de ødelegge historien kan det like godt være med hele filmen.

Lenke til kommentar

Etter en liten periode uten lesing, plukket jeg opp A Storm of Swords igjen i dag, og har pløyd meg gjennom hundrevis av sider - skal ikke spoile noe, men fy flate så dramatisk. Har lest meg gjennom to brylluper (dere som har lest vet hvilke), og det er veldig befriende å lese en bok hvor alle figurer, uansett hvor sentrale de er, er fritt vilt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Warner Bros har ikke villet finansiere prosjektet fordi det er vanskelig å inkludere en kjærlighetshistorie og en happy ending i den, mens Universal meldte pass da del Toro insisterte på at filmen måtte bli R-rated og ikke kunne bli PG-13 slik de ønsket. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men skal de ødelegge historien kan det like godt være med hele filmen.

Hvorfor i all verden har de tenkt å ødelegge historien med å slenge på en kjærlighetshistorie og happy ending? Jeg grøsser med tanken... Men jeg skjønner heller ikke helt hva Del Toro mener med at den "må" være R-rated. Det er ingenting i historien som ikke kan vises for barn, spesielt ikke om de kutter litt ned på enkelte småting. Men så synes jeg ikke Del Toro er spesielt bra til å lage film og tv-serier heller.

Lenke til kommentar

Har neeesten begynt på "Escape from New York" av Mike McQuay. Boken er basert på manuset til filmen, så har lenge hatt lyst til å lese den. Problemet er jo bare å få sette i gang.

 

Er heller ikke lenge til "Kingdom of Darkness" av Andy McDermott, den tiende boken om Nina Wilde og Eddie Chase. Kort sagt er den forhåndsbestilt for lenge siden, både til iPad og i fysisk form. Hele serien anbefales på det sterkeste til fans av Indiana Jones, og bøker i den sjangeren. Og nei, Dan Brown teller ikke. Fyren er jo komplett udugelig som forfatter.

Lenke til kommentar

Nåja, ikke ta det for gitt. Det er en tendens nå for tiden til at argumenter for trygghet alltid trumfer argumenter for frihet, og hvis det fortsetter kan vi si farvel til privatlivet.

 

Uansett, har begynt på "Saints and Sinners - A History of the Popes" av Eamon Duffy. Den tar for seg pavedømmets historie fra Peter til Johannes Paul. Er kun på første kapittel men jeg har allerede lært at hele historien rundt hvordan bispedømmet i Roma ble grunnlagt med Peter som sin første biskop ser ut til å være en senere konstruksjon som det ikke finnes noen samtidig referanse til, noe som er problematisk da hele legitimiteten til paveinstitusjonen hviler på arven etter Peter.

Lenke til kommentar

Leser for tiden Til Jacobs forsvar av William Landay. Boken er noe så sjelden som en ganske original krim, og svært bra. Historien handler om at en 14 år gammel gutt er stukket ned i en park og drept, og hovedpersonen er skråsikker på at en lokal pedofil er den skyldige. Det virker som ren rutine innen krim. Problemet er bare at tidlig i etterforskingen peker bevisene mot Jacob, hovedpersonens 14 år gamle sønn. Dermed må hovedpersonen stille seg selv et umulig spørsmål: Hvor godt kjenner han sin egen sønn? Er det mulig at Jacob ikke er den uskyldige tenåringen han gir seg ut for å være, men en kaldblodig morder? Svært bra bok jeg lett anbefaler til fans av krim.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Utrydd hver eneste jævel ble liggende hjemme mens jeg var på ferie, leser nå de siste kapitlene på den. I ferien leste jeg Stallo, som noen anbefalte her i tråden, og McCarthys Veien, også omtalt her men som lenge har stått på listen. Stallo var spennende og annerledes, men overlot mer til fantasien enn jeg ideelt sett foretrekker. Enig i ønsket om en oppfølger! Veien er en fantastisk roman som man virkelig kjenner at man leser, men her også savnet jeg noe mer forklaring og bakgrunn for fortellingen. Husker filmen som nokså god, skal se den igjen en dag snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...