Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte nylig P. Østbyes oversettelser av Odysseen og Illiaden, de er godkjente? Kjøpte også "Det tapte paradis", oversatt av Arthur O. Sandved. Erfaringer med den?

Men har et par andre bøker å lese først. Holder på med Catch-22 nå (som er svært fornøyelig), og tenkte å lese "I am Legend" og "Haunting of Hill House" etterpå (var to bøker jeg ikke rakk over til særemne da jeg holdt på med det).

Lenke til kommentar

Er den verdt å lese hvis du er sett filmen?

Har de noe med hverandre å gjøre..? :p

Filmen burde aldri prates om eller nevnes i det hele tatt, noensinne. Jeg skal uansett gjøre et lite unntak i dette innlegget.

I Am Legend med Will Smith i spissen er tungt basert på boken med samme tittel. Men faktumet er at bok og film i dette tilfellet ikke er sammenlignbart. Ikke bare fordi filmen ekstremt lite underholdene i forhold til boken, men den er også svært ulik boken i plot og stemning.

Så les boken og glem filmen mens du leser, noe du sikkert vil gjøre automatisk med tanke på de enorme forskjellene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Stallo" av Stefan Spjut.

Hadde ikke trodd den skulle være så spennende som den er, har utsatt å lese den i over en måned nå, kjøpte den spontant fordi jeg hørte tittelen, men i dag har jeg ikke klart å legge den fra meg. Lest halve boken i løpet av de siste timene uten internett. Litt krim, litt skrekk, en dose action ispedd drama, og med en eim av fantasy. Likere!

e: Satan, for ei god bok! Har nå lest den ut, klarte ikke å legge den fra meg, håper han skriver en oppfølger.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leser for tiden First Blood av David Morrell. Fantastisk bok, senere filmatisert med Stallone som Rambo. Historien er i bunn og grunn veldig lik filmen, men en del endringer er det jo. I filmen går han rimelig langt for å unngå å drepe noen, men i boken... not so much. :p Men vi får også vite mye mer om hvorfor han oppfører seg som han gjør, hvorfor han går tilbake til byen etter å ha blitt kjørt ut, hvorfor han sloss tilbake og så videre. Anbefales. :)

David Morrell hadde for øvrig ingenting med resten av franchisen å gjøre. Det eneste han har gjort med Rambo senere er å skrive en bok basert på den andre filmen, for å utdype mer om Rambo og alt det der. Har ikke lest den ennå, men planlegger å gjøre det snart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal begynne på "The Name of the Rose" av Umberto Eco i helgen, en bok jeg har utsatt å lese i mange år. Da jeg tidligere har studert klosterhistorie og er en stor fan av filmen forventer jeg å like boka. Jeg har riktignok lest "Baudolino" av samme forfatter, som var underholdende men noe absurd og rotete mot slutten.

Lenke til kommentar

Hvis du synes The Name of the Rose er bra (film hvertfall, har ikke lest boka selv), så har C.J. Sansom en god bok som er litt i samme gate, Dissilution (første boko i Shardlake-serien). Den handler om et mord i et kloster under Cromwell-tidene og er sentrert rundt en advokat som forsøker å finne sannheten. :)

Selv har jeg pause fra Crime and Punishment med litt populærhistorie, Monsters av Simon Sebag Montefiore. Artig bok om de verste personene i menneskehistorien.

Lenke til kommentar

Har bare lest Foucaults Pendel av Eco, og det var ikke en veldig positiv opplevelse for min del. Tror jeg var litt for ung og at jeg gikk inn i lesingen med et noe feil utgangspunkt. Når det er sagt liker jeg filmen basert på The Name of the Rose, så kanskje boka kan passe bedre. Og jeg er jo også interessert i middelalderen, så det kan jo passe.

Lenke til kommentar

Name of the Rose er langt mer lettfordøyelig enn Foucaults Pendel vil jeg tro, da det virker mer som en kriminalroman satt til et kloster på 1300-tallet. Selvfølgelig ispedd Umberto Ecos sans for det esoteriske.

Hvis du synes The Name of the Rose er bra (film hvertfall, har ikke lest boka selv), så har C.J. Sansom en god bok som er litt i samme gate, Dissilution (første boko i Shardlake-serien). Den handler om et mord i et kloster under Cromwell-tidene og er sentrert rundt en advokat som forsøker å finne sannheten. :)

Tas til etterfølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...