Gyr0 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 The Gates Of RomeLoooove it. Historisk fiction. All hail, Gaius Julius Caesar ! Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Her om dagen fullførte jeg Busemannen av Knut Nærum og Co. Det var en bok som gikk rett hjem hos meg. Det er ikke ofte jeg sitter og ler høyt for meg selv når jeg leser. Det er virkelig en bok å anbefale. Nå har jeg startet på Shit av Harald Medbøe. Det er noe litt annet, men det er hyggelig med litt variasjon i litteraturen. Lenke til kommentar
Fjellrapp Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Leste nettopp Den siste viking i Thailand, ble utrolig engasjert og gledet meg til å komme hjem å lese neste bok. Men... What the. Er jo ikke flere? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Nå er jeg på "Jævla Drittsystem!", en "fagbok" om moderne IT-systemer i arbiedslivet, men har ved siden av tjuvstartet på Den Gudommelige Komedie. Jeg fant en god (gratis) prosaoversettelse for oss som sliter litt med å lese på vers: http://www.poetryintranslation.com/klineasdante.htm Språket er helt nydelig. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg holder også på med Dantes Guddommelige Komedie. Jeg er ca. halvveis i Purgatorio, men har ikke kjemperask progresjon. Synes det er veldig vakkert, men ganske tungt å fordøye. Den oversettelsen du posta så hakket enklere ut enn den jeg har lest hittil (Henry W. Longfellow). Jeg skal sjekke den ut. Den Guddommelige Komedie og Det Nye Testamentet er verk jeg arbeider med, og har planer om å fullføre "på sikt", fordi jeg "føler at jeg burde", men det blir veldig rykk-og-napp-lesing. Derimot har jeg nylig startet Kafkas Prosessen, og den virker lovende så langt. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Uten forklarende fotnoter er det nærmest umulig å forstå mye av Den Guddommelige Komedie, med mindre man er ekspert på Italia på 1200-tallet. Det er i grunn samtidspoesi (spesielt Inferno og Purgatorio); Dante kommenterer samfunnet i Firenze og Nord-Italia på sin tid, og de fleste av karakterene man møter er mennesker som var viktige samfunnsaktører på den tiden og som Dante sier hva han mener om ved å plassere dem i helvete, skjærsilden eller himmelen, men ofte er det mennesker som historien har glemt siden. Når det kommer til Paradisio er det nærmest som å lese en avhandling i skolastisk teologi og det er etter min mening den tyngste biten. Alt dette gjør så jeg egentlig har vanskelig med å forstå hvorfor dette diktet har hatt en så vedvarende appell; budskapet er verken tilpasset eller tiltenkt noe annet publikum enn Dantes egne samtidige. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Det har vel noe med at det er en ganske konkret skildring av hvordan Himmelen og Helvete ser ut. Spesielt Inferno dukker stadig opp dersom noe slikt trengs. Alle sier det er bra, men stort sett hver gang jeg ser det referrert er det tolkningen av hvordan Helvete ser ut som blir dratt fram, ikke tekstens kvaliteter i seg selv. Og så er det vel litt hipt å like et gammelt italiensk dikt. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 For meg er det ihvertfall fremstillingen av Helvete som er interessant, har jo vært interessert i mytologi, historie etc siden jeg var liten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Driver på med hobbiten. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Inferno er den mest fargerike delen av diktet, og den som er mest leseverdig for moderne lesere. Angående Hobbiten så er det interessant at man klarer å lage 8-9 timer film av en bok du kan lese på halvparten av den tiden. Det må være første gang filmen er lengre enn boka. 1 Lenke til kommentar
Freidig Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg leser the 5th wave. Ganske god bok så langt. Liker hovedpersonen veldig godt. Jeg har blitt godt dratt inn i boka, og sitter og gleder meg når jeg leser. Det er morsomt! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Inferno er den mest fargerike delen av diktet, og den som er mest leseverdig for moderne lesere. Det vel også den som strengt tatt er mest kjent. Den kalles jo ofte bare for Dantes Inferno, og det er jo derfra Doré og Dali begge hentet mesteparten av sine mest kjente illustrasjoner fra. Om jeg ikke tar feil er vel også Inferno det største verket av de tre? Mener å ha tenkt over at Paradisio og Purgatorio sammen er mindre enn inferno alene. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Mulig, men det føles ikke sånn. Lenke til kommentar
abyssopelagisk Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 (endret) Endret 1. januar 2015 av abyssopelagisk Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Inferno er den mest fargerike delen av diktet, og den som er mest leseverdig for moderne lesere. Angående Hobbiten så er det interessant at man klarer å lage 8-9 timer film av en bok du kan lese på halvparten av den tiden. Det må være første gang filmen er lengre enn boka. Peter Jackson kan sakene sine Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Prøver å komme gjennom "Unfun" av Abo Rasul for n-te gang siden jeg kjøpte den. De to første bøkene i trilogien går jo unna på en halv dag, men den siste boka sliter jeg alltid så fælt med. Det er ei bra bok, og plottet er interessant, jeg vet ikke hva det er med den som gjør at jeg ikke klarer å bli ferdig. Irriterende. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 "The Republic of Thieves" av Scott Lynch. Fantastisk bok, akkurat som de to forgjengerne. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Æsj, har pokker meg ennå ikke klart å komme i gang med den. Angrer på at jeg ikke kjøpte den på Tanum før vinterferien... Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 "Dødsrikets verdenshistorie, bind I" av Olav O. Aukrust. Ganske bra, og så er det interessant å lese seg opp om og lære mer om dødsriket i de forskjellige religionene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Driver forøvrig på med the hunger games catching fire nå. Går litt tregt unna.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå