Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom

Anbefalte innlegg

Akkurat nå leser jeg Tørk aldri tårer uten hansker av Jonas Gardell, den første boken som heter kjærlighet. Har sett serien som gikk på nrk, og gruer meg til siste boken...

Angrer litt på at jeg så serien før jeg leste bøkene, men gjort er gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå leser jeg ''Og fjellene ga gjenlyd'' av Khaled Hosseini.

Boken handler i bunn og grunn om konflikter vi finner i Afghanistan og hvordan situasjonen i et land påvirker menneskers valg. Og det skal vise seg at disse valgene får konsekvenser i lang tid framover og at et menneskes valg påvirker andres liv. Romanen åpner med å skildre en famille i Shadbagh. Året er 1952. Saboor, far til Abdullah og Pari gifter seg på ny etter at hans kone døde i barsel. Han er arbeidsledig og den vanskelige situasjonen fører til at han velger å selge datteren Pari til en rik familie i Kabul. Denne hendelsen vil påvirke flere menneskeliv. Jeg synes dette er en rørende fortelling. Fortellermåten i boken gjør at man lever seg inn i menneskelivene deres, deres triumfer, nederlag, sorg og kjærlighet.

Dette er med andre ord en bok som absolutt er verdt å lese.

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Ingvar Ambjørnsens "Natten drømmer om dagen". Fantastisk god bok om en av mange vandrere i vår herlige natur, knekker ei hytte, greit nok, men beiser gjerne veggen når han først er der og har sovet en times tid. Som vanlig maler Ambjørnsen et så klart bilde at du kan høre den spesielle stillheten i skogen og kjenne lukten av bålkokt kaffe og blåbærlyng.

Utrolig lett å bli revet med og sugd inn i historien er det også. Plutselig var klokken halv fem, jeg trodde den bare var to. Akkurat slike bøker jeg elsker.

Lenke til kommentar

I går kveld ble jeg ferdig med "Inferno" av Dan Brown. Spennende bok, på tross av at den følger den samme oppskrifta som de fleste bøkene hans.

Får vel begynne på Sir Alex Fergusons selvbiografi i dag. Moro med sånne bøker også innimellom.

Lenke til kommentar

Nå leser jeg Skogsmatrosen av Jon Michelet. Fikk den til jul. Virker som en kjempebok!

Har sålangt i juleferien lest The God Delusion av Richard Dawkins, Hobbiten og en Warcraft-bok. Får snart The Mist(Stephen King) og To Kill a Mockingbird i posten, så da blir det de å lese på, også!

Lenke til kommentar

Jeg holder på med Doctor Sleep av Stephen King, som jeg fikk i julegave. De første dagene klarte jeg ikke å legge fra meg boken, men så måtte jeg roe litt ned for at jeg ikke skulle bli ferdig altfor fort. :p En god serie eller bok er for meg som et spesielt godt måltid - man vil nyte maten og ikke jafse det i seg.

Boken er en slags oppfølger av The Shining, som var en av de mest skremmende bøkene jeg noen gang har lest. Denne er ikke like ekkel heldigvis, men utrolig spennende! Gutten i The Shining - Dan Torrance - er blitt voksen og sliter med alkoholproblemer og temperament. Siden moren og Dick Hallorann døde har han stadig vært på rømmen fra seg selv. Dette blir det slutt på da han en dag får øynene opp for hvor ille det virkelig er, ved å stjele penger fra en alenemor som også er alkoholiker og har en sønn på 2 eller 3 år. Etter den hendelsen reiser han til et sted i New Hampshire som heter Frazier. Der får han seg jobb på en turistattraksjon, og etter å ha innrømmet til sjefen at han trenger hjelp med å kjempe mot alkoholismen, blir han Dans AA-sponsor.

Etter hvert som han går på møtene går det bedre og bedre. Evnen han har (det som heter the shining), blir svakere med årene, men han får likevel telepatisk kontakt med en liten jente som har den samme evnen, men mye sterkere. Etter at hun finner ut at en slags gjeng med vampyrer er etter henne, ber hun desperat Dan om hjelp, siden han er den eneste hun kjenner til som også har evnen til å kommunisere telepatisk. Dan og to av hans nye venner fra New Hampshire setter ut på en reise for å få tak i noe som kan hjelpe jenta til å finne ut hvem det *egentlig* er som jakter på henne, og dermed hjelpe henne med å kjempe mot dem.

Kan absolutt anbefale boken til de som liker spenning og fantasy/overnaturlige historier. Er et pluss å lese The Shining først, siden man da får med seg hele historien, men det er mye som blir forklart i Doctor Sleep om forgjengeren, så det er ikke et must. Men det er jo også en bra bok, så kan anbefale den også. Litt mer skremmende enn Doctor Sleep og litt tregere i starten, men absolutt verdt å få med seg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkurat nå jeg leser bok al-Furkan. Det er veldig godt å lese den. Man kan finne der mye nyttige informasjon fra historie, medisin, grunnlov,samfunn. Før jeg leste bøker av Griboedov, Gomer, Duma, Jull Wern, Jovanjoli, Dostoevskij, Tolstoj, Chaadaev, Nekrasov, Pushkin, Draizer, Ibn Sina, Ibn Tejmiya, Dailami, Buhari, Muslim, Gerbert Uels, Konfucij, Karl Marks og Fridrih Engels.

Lenke til kommentar

Er på en Anne-Cath. Vestly-binge i disse dager, og ble ferdig med "Knerten i Bessby" for en times tid siden. Sitter og lurer på om jeg skal begynne på "Knerten og forundringspakken" nå, eller vente til jeg kommer hjem fra jobb i morgen ettermiddag.

Har i løpet av de siste 72 timene lest syv Guro-bøker (tok omtrent 7 timer), fem Kaos-bøker (tok omtrent 4 timer) og fire Knerten-bøker (har så langt brukt fem timer). I tillegg har jeg hørt de tre første bøkene om Mormor og de åtte ungene på lydbok (kassett selvfølgelig, CD telles ikke).

Svært koselig å sitte slik og mimre, og så er jeg glad for at jeg kan bøkene så godt at jeg ikke trenger å lese seriene i kronologisk rekkefølge lenger (det måtte jeg alltid da jeg var liten, men nå kan jeg lese de seriene jeg vil uten at jeg irriterer meg over at de ikke er i "riktig" rekkefølge lenger). Etterpå blir det vel de bøkene om Mormor og de åtte ungene som jeg ikke har på lydbok, før jeg pløyer gjennom Aurora på torsdag, og tar Ole Aleksander-bøkene og bøkene om Ellen Andrea og de andre bøkene fra Tirilltoppen i helgen.

Gleder meg! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med Vi Ses i Morgen av Tore Renberg. Tok med knappe to døgn å fullføre denne kolossen av en thriller. Renberg skriver søye godt, og alle referansene til diverse populærkultur og gammel rockemusikk gjør det ikke mere kjedelig. Brilliant utført bok!

Lenke til kommentar

"Hard er mitt lands lov", en historisk roman satt rundt et fiktivt vikingtokt til Sentral-Afrika. Det interessante er at forfatteren i tillegg til å ha lest seg opp på vikingtiden er spesialist på denne regionen, så han kan spille på sine kunnskaper og sine erfaringer i fortellingen.

http://www.dagbladet.no/2011/11/14/kultur/bok/litteratur/litteraturanmeldelser/anmeldelser/18946992/

Ellers har teamet bak filmene "Kon-Tiki" og "Max Manus" sikret seg rettighetene til å filmatisere boka.

Lenke til kommentar

Alltid greit å ha lest boka før filmadapsjonen kommer, slik at man kan si "Hva, har du ikke lest boka? Du er lite teit, da..."

Har bare lest Age of Cathedrals av Duby før, og følte den var tung, kanskje fordi den var en del av ganske stort pensum det semesteret og mye fokus på symbolikk, men Verdens beste ridder har jeg hatt lyst til å lese lenge. Hadde dog glemt denne lysten frem til jeg skummet gjennom litteraturlista i Tore Skeies Jomfruen fra Norge, hvor den var oppført (det var til og med en parafrasering fra Duby i Skeies bok)

Lenke til kommentar

Det er uansett mer interessant å se filmen når man har lest boka, siden man er i stand til å ha en egen mening om hva de tok med, hva de utelot, hva som ble lagt til osv., og kunne tenke over hvordan man selv ville gjort det. Dessverre er det litt for mange lesehester som ikke forstår filmmediet så godt og tror man kan lage god film av å følge oppbygningen til en bok slavisk.

Jeg leste også Age of Cathedrals. Jeg synes den var interessant, og Duby skriver mer fritt enn de fleste andre historikere (han tør å frigjøre seg fra det nøkterne, akademiske språket).

Lenke til kommentar

Driver på med The Valhalla Prophecy av Andy McDermott. Mye i stil med Dan Brown, men er langt, langt bedre. Hovedpersonene er Nina Wilde og Eddie Chase, eller Wilde-Chase. Da sier det seg selv hvordan det går. Lang biljakt gjennom gatene i Stockholm, gjennom et hotell og med litt vill skyting? Det er bare oppvarming. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...