Gå til innhold

moderne DOS kompitablitet

Anbefalte innlegg

Hvilke muligheter finnes om jeg ønsker å kjøre gamle DOS programmer på en PC som for tiden kjører Windows XP og Linux Mandrake 10? Er det mulig å innstallere DOS ved siden av som et eget operativsystem, eller kan jeg kjøre "ekte" DOS i Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke muligheter finnes om jeg ønsker å kjøre gamle DOS programmer på en PC som for tiden kjører Windows XP og Linux Mandrake 10? Er det mulig å innstallere DOS ved siden av som et eget operativsystem, eller kan jeg kjøre "ekte" DOS i Windows?

Det er *svært* problematisk å emulere et nativt DOS-miljø i et "ekte" 32-bits OS, som Unix og Windows NT. Minnemodellen som ble brukt i DOS er rett og slett uforenelig med den "vertsoperativsystemet" bruker.

Å bnuker programvare som emulerer et PC miljø mens et annet OS kjører er bare èn løsning. Likevel så innebærer dette like mange, om ikke flere problemer enn å lage en ny partisjon med MS DOS.

Det finnes flere emulatorer som kan emulere DOS-miljø. En av de største, og som finnes til både Linux og Windows, er Dosbox. Programmet støtter ganske mange spill, men du må belage deg på en hastighet som tilsvarer en rask 486 (med helvetes mye minne). I Linux har vi også DOSEmu. Denne er mer teknisk orientert mht. krav til brukeren. Såvidt jeg husker så kan du bruke originale filer fra MS DOS, da programmet ikke gjør annet enn å emulere et DOS miljø (men ikke filene). Det vil si at du "booter" operativsystemet på samme måte som i en virtuell PC. Jeg hadde litt problemer med å få lyden til å fungere (men det skal være mulig! ) og å kjøre Windows 3.1 kan du bare drite i (det var iallfall ikke mulig å kjøre det "stabilt" sist gang jeg sjekket).

Alternativet er å bruke f.eks vmware til å emulere en PC i et OS som allerede kjører. Fordelen er at du slipper reboot. Ulempen er at du sannsynligvis ikke får direkte tilgang til maskinvaren (bare VESA og SVGA krever "BIOS-tjenester" og minnebruken styres allerede av vertsOS'et. Nå er det mulig at det programmeringsmessig er mulig med en "work-around"... uansett så vil drivere være et stort problem.

Siste alternativ er å opprette en egen partisjon. Det første hinderet er å få DOS til å "tro" at det har eksklusive rettigheter på harddisken... Da vil du nemlig få et problem hvis DOS-partisjonen ligger på de første sektorene. Jeg tror GRUB har en fiks løsning på dette; tror du bruker en kommando som heter noe med f.eks hide(hd0,1) for å skjule den første partisjonen på den første harddisken FOR den partisjonen du skriver kommandoen under. Men sett da at du får ordnet opp i oppstartsproblemene: Du mangler DRIVERE! Nå vet jeg ikke hva slags maskinvare du har, men det finnes sannsynligvis ikke DOS-drivere til din maskinvare. Jeg har selv en gammel IBM Aptiva med en "moderne" p3 450Mhz CPU og 128mb RAM. Jeg kunne finne drivere til det innebygde lydkortet(ESS Solo - no or'ntlig møkk iallfall) , både for Windows 3.1 og DOS. Skjermkortet byttet jeg fra et NVIDIA RIVA 128ZX til et Matrox G400MAX jeg hadde liggende(nå får jeg virkelig lyst til å rose Matrox opp i skyene). Matrox hadde nemlig DOS (altså VESA BIOS) og Windows 3.1 drivere til dette skjermkortet til tross for at det er ganske "nytt". Men har du NVIDIA eller ATI tror jeg du kan se langt etter Windows 3.1-drivere...

edit: Jeg fikk Warcraft (1) til å virke i DOSbox i Linux. Med lyd og hele driten. Jeg klarte derimot ikke å få Little Big Adventure til å virke i Linux-versjonen (manglet støtte for en opsjon, -ioctl).

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...