Gå til innhold

Cpu feil i bios

kaken

Anbefalte innlegg

Dette blir kanskje en litt lang post, men det gjorde jeg slik at det er litt lettere å skjønne hva jeg trenger hjelp til.

Jeg har et problem. Jeg har nettopp satt sammen en pc som har, amd athlon cpu (er ikke helt sikker, tror det er xp2000+ socket a). Det er også en del av problemet. Hovedkortet er Asus Kd7a.

Da jeg har koblet alt sammen, som skal være riktig så står det "feil cpu, sjekk cpu soft meny" eller noe lignende (i engelsk såklart).

Det står også "press f1 for å fortsett". Da jeg gjør det med windows xp pro i cdrommen kommer jeg til startsinnstallasjonen der det står "setup is starting windows" eller noe som det.

Hvis dere/du ikke er helt sikker på hva jeg mener så mener jeg den blå skjermen som kommer på starten da man booter windows xp for første gang. Da det står "setup is starting windows" skrur pcen seg av og lager en grusomt irriterende lyd.

Jeg tror det har noe med prosessoren å gjøre fordi jeg hadde dette problemet for litt siden, det jeg kan huske at jeg gjorde da var å resete hovedkortet, ved å bruke de pinnene på hovedkortet.

Da blir standard cpu satt som "amd athlon xp2000+". Og da står også "feil cpu, sjekk soft cpu meny".

De eneste prosessorene som er å velge mellom i bios er: xp2000, 2200, 2400, 2600. da jeg prøvd med 2600 så kom ikke "feil cpu greia" men den skrudde seg likevell av rett etter "setup is starting windows". Noen som vet hva feilen er?

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ba-bu-ba-bu ja, nesten som en brannbil, passe treg.

"Skjekk core for hvilken hastighet det er så vet du hva den skal stå på. "

Hva er core og hvor sjekker jeg det? jeg er ikke helt sikker på hvilken cpu det er, om det er xp2000 eller 2200 osv. Det ligger vertfall på xp2000-2600

Endret av kaken
Lenke til kommentar

Noen som vet hva jeg må trykke for å få frem boot menyen ved oppstart? der jeg velger mellom hva den skal boote fra, cd, hd, floppy eller hva det måtte være. Jeg vet hvordan jeg gjør det manuelt i bios men ikke ved oppstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...