Gå til innhold

AMD64, hva med minnet?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å oppgradere de vitale delene på maskinen min nå, ved å kjøpe inn en Athlon64-CPU, nytt minne (pc3200), samt et nytt kabinett. Har lest ganske mye rundt på forumet her angående forskjellige problemstillinger og forslag, og har kommet opp med denne handlelisten:

AMD Athlon 64 3200+ 2175,- Netshop 2175,-

AOpen H600B 743,- MPX 743,-

Corsair XMS3200LL ECC-REG 512MB 1706,- Techline.no 1706,-

Epox EP-8KDA3+ 1295,- Komplett.no 1295,-

Rimeligste totalsum 5919,-

- Dette sakset ut fra handlevognen min, http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=4532

Velger her Netshop som leverandør på de to første punktene og komplett på de to siste, om ikke mye forandrer seg i lagerstatus de neste dagene.

Det eneste jeg lurer veldig på, er minnet. Det er selvsagt det åpenbare spørsmål med 512 mot 1024mb, det har jeg ikke avgjort ennå, så det er ikke viktig. Det jeg lurer på er det beste minnemerket i kombinasjon med en A64-CPU/HK. Har lest i mange forskjellige poster om denne saken, men føler at jeg ikke har fått en endelig konklusjon på det beste minnet av Corsair og OCZ. Det er ikke store forskjellen i pris på brikkene, så jeg ønsker bare det beste, selv om det kanskje vil bety 4-500 kr ekstra i prisen. Skal også kjøpe meg et X800 XT PE om det har kommet når jeg får neste lønning (rundt 5. august) :yes:

Satser på dette vil gi ok glid i de fleste spill som er ute for øyeblikket. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal kjøpe Athlon 64 FX5x eller Opteron prossesor trenger du vel strengt tatt ikke ECC/REG ram.

Tror jeg ville gått for "vanlig" ram, uten ECC/REG.

Jeg ville også ha gått for 1024 mb, ihvertfall hvis du skal spille osv. Er vel sagt at Far Cry bruker opptill 700mb ram. Jeg har selv erfart at dette spillet går raskere med 1024 enn med 512. (Ja, med helt lik CPU og skjermkort)

Lenke til kommentar

Om det er det beste valget, tar jeg meg nok råd. Om jeg ikke husker feil, er PRO-versjonen med lysdioder eller lignende, det kan jeg nok leve uten, det er performance jeg ønsker. :)

Har ikke planer om å bytte ut hardware på en god stund, så da er det like greit å bare bruke litt ekstra penger på å få alt det man trenger når man først har pengene til det :cool:

Lenke til kommentar

2x512mb vil nødvendigvis bruke 2x ramslots, i motsetning til 1x1024 som bare ville bruke én. Men, jeg tviler på at jeg noengang kommer til å trenge mer enn 1024mb ram, iallefall ikke før jeg bytter ut både cpu og hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...