Gå til innhold

Nvidia FX5700LE vs Ti4200, har jeg blitt "lurt"?

Anbefalte innlegg

*sukk* Så irriterende unødvendig, skjønner ikke hvorfor de orker å prøve seg på slikt engang, det kan virke som en fillesak, men slikt setter en alvorlig ripe i lakken for min del, jeg vil gjerne kunne stole på at nettbutikken ikke gjør sånt i returtilfeller, og oppfatter dette som ett forsøk på å lure meg for noen usle kroner.

Edit: har du noen lenker til noen av disse testene?

AtW

Føler med deg, slikt skal ikke aksepteres i det hele tatt :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke noen link til noen tester nei.

Men det skader jo ikke å prøve å klage på det som sakt, men det er kansje mer en prinsipp sak?

Uansett kan du jo prøve å selge kortet får sikkert mer for det enn et gf4 ti4200...

Det er mer en prinsippsak ja, jeg liker ikke å la folk slippe unna med sånn, fordi da vil de bare fortsette med det. Jeg håper det ordner seg, jeg vil oppdatere tråden fortløpende.

Er fortsatt glad for lenker til noen bra benchmarks hvis noen sitter på noe.

AtW

Lenke til kommentar

Det var en stor test på tomshardware i fjor. Den tester ikke akkurat det 5700LE kortet, men der er det en del du kan sammenligne med hvis du trenger det.

Jeg har selv sendt inn et GeForce 4 ti4400 kort med en vifte som stoppa, og lurer på hva jeg får tilbake. Har opplevd det før også, og da fikk jeg et dårligere kort tilbake. Jeg sendte det i retur øyeblikkelig etter å ha testa det og forlangte et bedre ett. Og det fikk jeg.

Så stå på krava!

Lenke til kommentar

Benchmark

I denne lenken så får 5700LE som nevnt før, ca like bra score som 5200 Ultra, men kortet i testen er klokket til 250 mhz, det jeg får er tydeligvis klokket til 400 mens det vanlige 5700 er klokket til 425? komplett. Betyr dette at LE-versjonen som jeg får er nesten like rask som ett vanlig 5700, håper på tilbakemelding, blir veldig forvirret av alt det her..

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Benchmark

I denne lenken så får 5700LE som nevnt før, ca like bra score som 5200 Ultra, men kortet i testen er klokket til 250 mhz, det jeg får er tydeligvis klokket til 400 mens det vanlige 5700 er klokket til 425? komplett. Betyr dette at LE-versjonen som jeg får er nesten like rask som ett vanlig 5700, håper på tilbakemelding, blir veldig forvirret av alt det her..

AtW

Tviler på det, da FX5200 og FX5700LE er så like i ytelse så tror jeg ikke at clocking av core + 150MHz vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Benchmark

AtW

Tviler på det, da FX5200 og FX5700LE er så like i ytelse så tror jeg ikke at clocking av core + 150MHz vil hjelpe.

Er det ikke bygd på samme chipsett (5700 og 5700LE), eller er det feil? Om det er riktig, så skulle man tro det hjalp endel, er jo tross alt en økning av frekvens på 60%, skulle tro det hjalp litt ihvertfall.

AtW

Lenke til kommentar

Virker som at standard hastigheter på FX5700LE er 250MHz kjerne og 400MHz minne (på en 128bit bred minnebuss). FX5700 er ikke noe kraftsaker akkurat og når det i tillegg er klokket så lavt er det ingen tvil om at kortet du får yter forferdelig dårlig, mye dårligere enn ti4200.

Når det kommer til dx9-spill så er det mye bedre å kjøre det i dx8 med et ti4200 (som da vil klare seg kjempebra) enn å pine seg gjennom spillet i dx9 med den forfedelige ytelsen som FX5700LE gir.

Du har blitt lurt. Send det tilbake hvis du har tenkt å spille. Spør kanskje om du kan betale et lite mellomlegg slik at du i hvertfall kan komme deg opp på 9600XT-nivå.

Lenke til kommentar
Virker som at standard hastigheter på FX5700LE er 250MHz kjerne og 400MHz minne (på en 128bit bred minnebuss). FX5700 er ikke noe kraftsaker akkurat og når det i tillegg er klokket så lavt er det ingen tvil om at kortet du får yter forferdelig dårlig, mye dårligere enn ti4200.

Når det kommer til dx9-spill så er det mye bedre å kjøre det i dx8 med et ti4200 (som da vil klare seg kjempebra) enn å pine seg gjennom spillet i dx9 med den forfedelige ytelsen som FX5700LE gir.

Du har blitt lurt. Send det tilbake hvis du har tenkt å spille. Spør kanskje om du kan betale et lite mellomlegg slik at du i hvertfall kan komme deg opp på 9600XT-nivå.

Det står 400 mhz i Ramdac klokkehastighet på spesifikasjonene, men det er kanskje ikke det samme som core-clock? (kan sverge på at det sto core-clock før i dag, men nåvel)

Spesifikasjoner

Om det er 400 mhz core, så kan det kanskje lønne seg? Hvis ikke så er jo saken klar, da prøver de "prakke" på meg ett dårligere kort.

AtW

Lenke til kommentar

RAMDAC'en er en digital til analog konverterer som gjør de digitale bildene som ligger i skjermkortets minne, om til analoge signaler som kan tegnes opp på en CRT-monitor. Det har ingen ting med hastigheten på kjernen, eller minnet å gjøre.

Endret av ØW
Lenke til kommentar
RAMDAC'en er en digital til analog konverterer som gjør de digitale bildene som ligger i skjermkortets minne, om til analoge signaler som kan tegnes opp på en CRT-monitor. Det har ingen ting med hastigheten på kjernen, eller minnet å gjøre.

Hmm, lurer på hvorfor ramdacens frekvens står der, og ingen andre frekvenser, det er jo veldig lett å blingse/bli lurt, sånn som det skjedde med meg, og jeg synes ikke jeg er så grønn.

For å være helt ærlig får jeg en litt ekkel smak i munnen av det her, virker som de prøver å late som det er en 5700-ekvivalent. (vedd å oppgi 400-mhz-frekvensen, som det er lett å tro er core-clocken), retur-avdelingen sendte meg også en benchmark der bare 5700 var med, og poengterte at denne var kjappere enn ti4200. Nå virket det som det bare var en feiltagelse, så jeg velger å tro at dette var dårlig kunnskaper fra retur-avdelingen, ikke ett aktivt forsøk på lurereri. Men det er info jeg absolutt synes de som ordner med bytte av kort burde ha peiling på.

AtW

Lenke til kommentar

Har sett en del specs på FX5700LE-kort og alle jeg har sett har hatt kjernehastighet på 250MHz og minne på 400MHz (200MHz DDR). Vanlig FX5700 kan kanskje måle seg med ti4200, men absolutt ikke LE-versjonen! Den er rett og slett klokket alt for lavt.

Og ja, det er sleipt å bare oppgi RAMDAC-hastigheten. Det er lenge siden RAMDAC'en på alle kort ble så rask at det ikke var noe å tenke på lenger, og det er fort gjort å forveksle det med kjernehastigheten ol.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, en oppdatering, jeg skulle få en Gainward ti4200 istedet, men da det hadde godt en uke, så sendte jeg en mail, og spurte hva som skjedde, da fikk jeg svar tilbake "vi sender den i dag", så de hadde vel antakelig glemt å sende det da, nå har det gått snart en måned siden jeg sendte kortet inn for første gang. Satser på at jeg får det nye snart.

AtW

Lenke til kommentar

Jaja, idag fikk mitt ti4200, en gainward golden sample, iogforseg greit nok det er jo ett litt vassere (og litt mer bråkete) variant av det kortet jeg sendte inn. Skulle ønske de bare hadde sendt meg det med en gang.

PS: En stor takk rettes til elkjøp som har "lånt" meg to kort i denne perioden, hjelpsom betjening, til tross for at jeg sa rett ut at jeg bare ville "svindle" de.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...