Gå til innhold

overklokke... hvor mye?

Anbefalte innlegg

Jeg har AMD athlon XP 1500+ Jeg vet hvordan jeg klokker den.. men hvor mye kan jeg klokke den uten noen ekstra vifter og sånt?? (kun de viftene som følger med i pakken) Det er enn så kalt CPU FSB CLOCK du stiller på. du kan velge mellom 100-280 uten at jeg vet hva det betyr. Jeg stilte den på 150 og fikk CPU`en opp på 2200+ uten at temp. steg. Kan jeg da stille den på 280 uten at det skal ødelegge noe??? eller må jeg ha ekstra kjøling??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh, så rar prosessor du har da! :hmm:

XP 1500 er en Palmino, og skal bety VIRKELIG høy varmeutvikling... at du har fått den på XP2200 hastighet er egentlig utrolig i seg selv :)

Du sier du har satt den på 150 i Fsb og får den oppgitt som en xp2200.. Mener multiplikatoren er låst til 10,5 på XP1500+(orginalt 1400mhz)... da får du 150*10,5 som er 1575Mhz.. = ca Xp 2200 (50mhz under)

jaja, lykke til;) kanskje det ikke var så ille alikevel.. snakk om 200mhz liksom. :blush:

Men pass på at du har PCI/AGP lås på hovedkortet ditt, ellers tar PCI og AGP korta kvelden om du klokker mer.. :ermm:

Lenke til kommentar
heh, så rar prosessor du har da! :hmm:

XP 1500 er en Palmino, og skal bety VIRKELIG høy varmeutvikling... at du har fått den på XP2200 hastighet er egentlig utrolig i seg selv :)

Du sier du har satt den på 150 i Fsb og får den oppgitt som en xp2200.. Mener multiplikatoren er låst til 10,5 på XP1500+(orginalt 1400mhz)... da får du 150*10,5 som er 1575Mhz.. = ca Xp 2200 (50mhz under)

jaja, lykke til;) kanskje det ikke var så ille alikevel.. snakk om 200mhz liksom. :blush:

Men pass på at du har PCI/AGP lås på hovedkortet ditt, ellers tar PCI og AGP korta kvelden om du klokker mer.. :ermm:

hvordan setter du lås på agp og pci port?

Lenke til kommentar

FSB og multiplier er de to tingene man stiller på for å overklokke. Gang sammen verdiene f.eks 133MHz * 10x så får du prosessorhastigheten i MHz. En orginal XP1500+ går på 10x133=1333MHz.

Ved å stille FSB til 150MHz får du 150x10=1500MHz, noe som ligger ca mellom XP1700+ og XP1800+. Men stille helst i små steg av gangen, det er minst risikofyllt. NB. Les nybegynnerguidene på overklokking.no før du begynner. Da vet du mer om farer og hva du må gjøre osv. De fleste justerer også spenningen noe opp og bedrer kjølingen for å kunne tyne prosessoren ennå litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...